Hej.

Jag har bara hittat fyra år gamla trådar om detta, men har jag missat ngn tråd så går det bra med en hänvisning dit istället för att svara här.


Jag har ett hus där jag om ett par år (äntligen lite framförhållning) när en tanke att bryta ut parketten och plastmattan till förmån för ett gediget kilsågat trägolv.

Jag har fri tillgång till virke på rot och skulle behöva hjälp med att komma i kontakt med någon som kan hjälpa mig att såga ur ett golv, eftersom de sågarna jag har i närheten (Gästrikland/Dalarna) och vet om, inte verkar så pigga på att låta mig hålla med eget virke tänker jag att det kanske finns någon som är lite mer rimlig i resonemanget här.

Hela poängen är att jag plockar golvet ur den skog jag själv en gång varit med och planterat (lite flummigt kanske, men)

Jag har inga som helst problem med att "betala" i timmer om det skulle vara så, det går att lösa, naturligtvis är det inget hinder att betala i reda pengar heller om det känns bättre.

Vi pratar om en total yta om ~100kvm och ambitionen är att kunna byta golven succesivt, så det behöver ingalunda sågas i ett svep, eller ens under samma år. Dock är jag hemskt gärna med och aktiv i processen om det är möjligt.

Det kanske är så att du vet någon som har kunnandet/maskinerna också, och då går det givetvis bra att peka mig i rätt riktning, eller så sitter du själv med allt som behövs och vill vara med och bygga något vackert.

Mvh. Emil.
 
  • Gilla
Bruiser
  • Laddar…
Då och då säljer folk gamla sågverk som har stått på bondgårdar runt om i landet för inte så jättestora pengar, kolla blocket. Då kan du göra hela golvet själv från ax till limpa, så att säga. Det kräver i och för sig att du har en del plats på ägorna.
 
Tomten jag har är på 1200kvm, men den rymmer ju altaner, hus, garage, vedbod och annat, så nej. Jag får inte ens in skotaren genom grindhålet tyvärr. Dessutom bor jag en timme ifrån skogen också... så att åka imellan hela tiden blir för omständigt.
 
Ett mobilt sågverk :)
 
En Solosåg med bensinmotor. Såga själv i skogen.
Sen gäller det ju att få tag på en hyvel, om du inte letar reda på en gammal rubank och handjagar.
 
ska kolla, min fd chef köpte lite skog och sågade golv av, kan se om jag får tag på han
 
Har du kollat med Åttersta såg i Åshammar. De gör ju kilsågade golv. Du kan kanske göra en deal och sälja stockarna och köpa färdiga plank.

Har själv köpt ohyvlat virke därifrån för att bygga och slamfärga en spalje. De fixade specialmått på virket över en helg, men deras specialitet är just kilsågade golv. Sist jag åkte förbi hade de hela gårdsplanan full med uppsågat som torkar långsamt i det fria (under tak).
http://www.atterstasag.com/
 
Redigerat:
nino skrev:
ska kolla, min fd chef köpte lite skog och sågade golv av, kan se om jag får tag på han
Det vore himla snälla av dig om du hade lust till det!
 
Fasting65 skrev:
Har du kollat med Åttersta såg i Åshammar. De gör ju kilsågade golv. Du kan kanske göra en deal och sälja stockarna och köpa färdiga plank.

Har själv köpt ohyvlat virke därifrån för att bygga och slamfärga en spalje. De fixade specialmått på virket över en helg, men deras specialitet är just kilsågade golv. Sist jag åkte förbi hade de hela gårdsplanan full med uppsågat som torkar långsamt i det fria (under tak).
[länk]
Jodå, Åttersta har jag koll på, åker förbi varannan helg, dock är de alldeles för dyra för att köpa direkt av, men det kanske går att byta in timmer mot plank och det är väl ungefär så man skulle vilja lösa det. Måste ta mig i kragen och ringa ut dit då helt enkelt. Nackdelen är väl isf. att jag kanske inte får vara delaktig i processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.