Har en fråga som jag gärna skulle vilja höra om någon kan ge råd kring. Jag kommer överta en äldre fastighet som enligt Anticimex har fuktskador på golv och även en del bjälklag. Fuktigheten hade hög fuktnivå och det fanns gammalt skräp och jorden såg fuktig ut på vissa ställen. Han rekommenderar (som så många andra) att rensa ur grunden från gammalt skräp, lägga någon folie samt singel eller makadam. Golven kommer jag ta upp innifrån då de är ohygieniska samt plastmattor. Jag kommer se hur jag kan bevara det trä som ser ok ut. Sååå, nu till min fråga!

Jag kommer jobba med detta själv och vet att det är slitsamt men kommer få göra detta i etapper vilket kommer innebära att huset står med golv uppbrutet under veckor. Funderar om det kan vara ogynnsamt eller rent riskfyllt för huset om det står så med öppen grund? Lukten bekymrar mig inte direkt för så som det är nu så luktar det stark urin...

Någon som kan råda?? vad heter förresten den folie som man använder till marken?

Tack tack tack tack för några råd!! :)
 
Hej, det är ovanligt att ett äldre hus får sådana problem som du nämner,mitt är byggt 1920 ,det finns grenar, stubbar och annat bråte, vanlig jord och litet kryputrymme.Vi renoverade en 100 årig skola, det låg 10cm avhugg från timmerstockar ,dessa hus har inga problem med fukt och mögel.Problemen brukar bli när man börjar trixa med moderna matr. i gammla hus. Men nu till ditt bekymmer , det klart att du ska ta bort all organiskt material , jämna till om det går lite, tror att det är vanlig bygg folie difftät som man har innomhus han menar , man brukar pungtera den i några sänkor och läggas några cm från grundmuren , och fixeras med grus eller stenar ,brukar själv lägga markduk och sedan singel eller makadamm. Kolla ochså att marken är avdränerad , ett hygge en bit bort kan göra att det blir mer vattensjukt tex. Det gör inget att det står utan golv ett tag.Hoppas att du får ordning på ditt hus ,trixa inte till det i bjälklaget bara , ock lägg ett golv som andas, du nämde plastmatta , hade dom lagt det över de ursprungliga golven så är de nog orsaken till ditt problem.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Som lago säger, undersök dräneringen först. Jag ska själv göra samma sak.
Jag har ganska mycket fukt och organiskt material i grunden. Det är ju aldrig bra.
Jag tänker först dränera ovanför huset som ligger i en svag sluttning. Sen riva upp golven och gräva ur ca 10 cm och ta bort allt mög. Sen på med singel 8/16 kanske 20 cm. Sen ev plast på det.
Tror jag..
Men det där med att punktera platsen?? Är inte vitsen att den ska vara tät?
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Att punktera i lägsta punkterna torde vara för att den fukt som trots allt kommer att samlas på ovansidan plasten ska kunna rinna ner i marken och inte bli stående. Idealiskt hade ju varit att få ett helt platt underlag för plasten men med en liten lutning så eventuellt vatten rinner till något hörn där man kan ta hand om det genom dränering utanför huset men det är näst intill omöjligt att få det så platt.
I övrigt håller jag med föregående talare, duktig dränering och kolla och åtgärda eventuell tillrinning.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Men nu började jag fundera lite... Var lägger man plasten om det ska göras riktigt?
Ska man först lägga singel som kapillärbrytande lager och sen plast på toppen? (det var så jag tänkte instinktivt)
Eller lägger man först plast och sen grus? Vad har gruset då för funktion? Hålla plasten till rätta?
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi hade ett bjälklag öppet i ett år.....det var inga problem, varken med fukt eller lukt. Vi rensade grunden och grävde ur där det behövdes. Vi ordnade med avrinningen runt huset. Vilket inte var lätt för det är platt. Nu fungerar det. Ingen plast, grus eller leca i grunden. De enda skadorna som fanns på syll och bjälklag var där marknivån utanför grunden hade täckt för grunden och låg upp på vägg. Grunden har fungerat sedan 1728 och det fanns hus på grunden före dess så vi tyckte inte att vi skulle krångla.
 
  • Gilla
peasmom och 1 till
  • Laddar…
Talade idag med Ljungby fuktkontroll om det här med avfuktar som Anticimex rekommenderade. Han på ljungby rekommenderade en mindre avfuktare som han dessutom uppgav att jag kunde installera själv. Plastfolie som skulle läggas efter rensning kunde fästas med ett lim på grunden. Han ansåg att eftersom det inte står vatten eller för mycket fuktigt i grunden så behövdes inte grus. Gräva runt och se till så att allt vatten leds bort från huset skall jag göra. Om man skall lägga plast och grus så skall gruset vara underst. Han trodde inte heller att huset kunde ta skada av att ha öppet golv. Finns det något mer naturligt material än plastatt lägga som fuktspärr?
Men visst är det svårt att veta hur man skall göra då alla försäljare ju vill att man ska handla av dem? Borde finnas någon oberoende byggherre man kan fråga! Fast det är ju himla bra detta forum!! :D:D
 
Redigerat:
Torpälskare skrev:
Talade idag med Ljungby fuktkontroll om det här med avfuktar som Anticimex rekommenderade. Han på ljungby rekommenderade en mindre avfuktare som han dessutom uppgav att jag kunde installera själv. Plastfolie som skulle läggas efter rensning kunde fästas med ett lim på grunden. Han ansåg att eftersom det inte står vatten eller för mycket fuktigt i grunden så behövdes inte grus. Gräva runt och se till så att allt vatten leds bort från huset skall jag göra. Om man skall lägga plast och grus så skall gruset vara underst. Han trodde inte heller att huset kunde ta skada av att ha öppet golv. Finns det något mer naturligt material än plastatt lägga som fuktspärr?
Men visst är det svårt att veta hur man skall göra då alla försäljare ju vill att man ska handla av dem? Borde finnas någon oberoende byggherre man kan fråga! Fast det är ju himla bra detta forum!! :D:D
Limma fast plasten på grunden var något nytt. Det räcker att du lägger plasten dikt mot grunden och håller fast den med sten eller lite grus om den vill rulla tillbaka. Finns inget naturligt material som fuktspärr utan man kör med åldersbeständig plast. Om du har byggmax i närheten så är dom billigast på det. När du lägger ut plasten så lägg den gärna som den är på rullen för då blir plasten dubbelvikt och mycket tåligare. Vid skarvar mellan plasten så lägg de omlott någon dm. Köp gärna lite åldersbeständig tejp också som du tejpar ihop plasten med vid skarvarna så dom inte glider isär. Behöver ju inte vara hela skarven utan några tejp bitar så det håller ihop.

Jag hade våran grund helt öppen i ett år utan problem så det behöver du inte vara orolig över.

Hur stor grund har du?
Är det krypbart i grunden? Vad är det för skräp i grunden, är det stora saker eller en massa trä som förmultnat så du behöver skotta bort det?
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Tack för info!! Får jag fråga om du kan beskriva mer om hur jag skulle rulla ut plasten? bBra med tips för inköp, pengar att spara är alltid välkommet! Vad vi kunde se så låg det gammal isolering, stenar och gammalt trä i grunden. Såg t.om en rostig hammare! Mäklaren har skrivit att huset är omkring 70-80kvm men då räknas övervåningen in men grunden kan kanske vara 40 kvm. Det är så konstigt, när besiktningsmannen tog upp golvet i befintlig hall så fanns det avlopp där! Skall verkligen bli intressant med att kolla hur det sett ut en gång i tiden. Det är väl också något som ligger och skräpar, gamla rör m.m.
Kan knappt bärga mig nu, vill bara börja greja!! Men huset är ju inte mitt förrän på onsdag!! :wow::wow:
 
När vi besiktigade vårt hus (1,5 plan tegelhus med granitsockel och kryp/sittbart under större delen) med Anticximex var givetvis rekomendationen att plasta in/avfukta. De säljer ju också dessa lösningar...

Hade sedan en kille för att sanera grunden (ca 30 års aska från kokspanna) samt en byggnadsvårdssnickare på plats för en andra åsikt. De sa precis tvärt om. De hade sett många hus med plast och avfuktare, där påväxt och dyligt fanns under plasten eftersom markfukt steg upp där. Som tidigare sagts tror jag även på att sanera bort organiskt material i grunden,led bort vatten utanför och se till att ha material som kan andas. Det tror jag är det bästa i de flesta äldre hus åtminstone.
 
  • Gilla
Lago och 1 till
  • Laddar…
Torpälskare skrev:
Tack för info!! Får jag fråga om du kan beskriva mer om hur jag skulle rulla ut plasten? bBra med tips för inköp, pengar att spara är alltid välkommet! Vad vi kunde se så låg det gammal isolering, stenar och gammalt trä i grunden. Såg t.om en rostig hammare! Mäklaren har skrivit att huset är omkring 70-80kvm men då räknas övervåningen in men grunden kan kanske vara 40 kvm. Det är så konstigt, när besiktningsmannen tog upp golvet i befintlig hall så fanns det avlopp där! Skall verkligen bli intressant med att kolla hur det sett ut en gång i tiden. Det är väl också något som ligger och skräpar, gamla rör m.m.
Kan knappt bärga mig nu, vill bara börja greja!! Men huset är ju inte mitt förrän på onsdag!! :wow::wow:
Du rullar ut plasten som vanligt från ena sidan till den andra. Ungefär som du tapetserar (vet inte hur jag ska förklara det på bra sätt) :) När du börja om igen med nästa "våd" så lägger du den någon dm över den andra så den inte blir en springa mellan "våderna". Ok då är det mest större saker som ligger och skräpar så det är det lättare att städa ur. Vi hade en massa trä som förmultnat, sågspån, cement från gamla kakelugnar osv i grunden. Sen var det sågspån i trossbotten + att grunden inte var krypbar så jag tog dit en vaccumsugbil som sög bort all skit + några cm jord. Sedan fyllde vi upp med 10cm singel för att få torrare och fräschare på marken. Efter det så la vi plasten ovanpå. Som tidigare skriver om påväxt under plasten så kan det bero på att man har lämnat kvar organiskt material under plasten som sedan möglat så det är viktigt att rensa bort så mycket som möjligt.
Du kommer säkert hitta en massa gamla rördragningar och annat kul under din rivning. Jag hade en massa vattenrör som var kvarlämnade i trossbotten.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
OK, då förstår jag mer!! Fick dock rådet från Ljungby fuktkontroll om att det nog inte behövdes singel pga. att det inte är mycket vatten i grunden....men jag får se på plats hur det ser ut!! Tack för ditt svar! :)
 
Det finns ju en massa läror om det här. Jag har dock fastnat för att göra som det sett ut och vara försiktig med förändringar. Fukten som kommer underifrån kommer inte att acceptera ett försök att stoppa den. Den kommer istället att söka sig till kanterna av plasten och gå upp där - det blir alltså högre ångvandring i kanterna av plasten och en koncentration i det området. Har du en massa fuktspärrar i huset i övrigt? Dvs. om du har isolerat med ångspärr i tak eller liknande skall man hålla borta fukten - men om huset istället är isolerat diffusionsöppet kan ju fukten varndra ut uppåt alternativt genom ventilation.
Så; själv skulle jag grävt ut och rensat, dränerat om det behövs, fyllt på med liknande material, isolerat i huset diffusionsöppet.
Hade du en gratis inspektion från Anticimex sponsrat av ditt försäkringsbolag? Då hittar de alltid fukt och vill oftast friskriva från hussvamppsförsäkringen. Hus byggda innan sekelskiftet passar inte in i deras kryss-i-rutan blankett.

Så skulle jag gjort - andra skulle gjort precis tvärtom :)
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Visst finns det många läror i ämnet! Besiktningen var ett uppdrag från mig innan jag köpte huset. Ville ha mer info om hur grunden var samt kvaliteten på golvet då det sviktade rejält i kök o hall. Även om det var en extra kostnad så ser jag det som nödvändig info inför hur jag skall gå vidare med renoveringen. Vet inte om det finns fuktspärrar i huset, tror inte det. Talade med en byggnadsvårdare idag och han var inte så förtjust i avfuktare, tyckte att huset skulle fungera ändå som det är byggt...vad mena du med "fyllt på med liknande material" menar du?
 
Det här med många läror hit och dit är nonsens. Det är bara här på Byggahus som fysikens lagar får stå åt sidan för en massa vidskepelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.