Hej!
En entreprenör säger att han vid dränering målar på en massa som ska skydda källarväggen mot fukt, innan han sätter på dränerande skivor (typ Optidrain).
Jag trodde inte att det skulle vara något alls mellan skivorna och källarväggen, utan att själva tanken var att muren ska vara så ren som möjligt för att möjliggöra fuktvandring inifrån.
Ska vi låta honom måla väggen? :confused:
 
Jag vet ju inte hur den skivan fungerar men sätter man isodrän eller podrän ska man slipa bort tätskiktet för att fukten ska kunna vandra utåt.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Enda stället det skall vara ett tätt skikt är nere i grundsulan, hålkälen mellan sula och vägg. Du kan själv kolla optidrains instruktioner

Sent from my ZTE-BLADE using Byggahus
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Japp, jag hittade det nu. :) Längst ner (upp till 50 cm nerifrån) ska man tydligen grunda med ett membran som fuktskydd - flytmembran eller membran som klistras på. Så då är det väl OK antar jag. :p
 
Nu har han börjat med dräneringen. Han har inte alls slipat bort någon kallasfalt, han tycker inte att det behövs.
 
Frågan är om vi kan kräva att kallasfalten ska tas bort, åtminstone delvis. Det står i Optidrains instruktioner att den ska tas bort... och vi ska väl ändå kunna kräva att jobbet blir fackmannamässigt utfört?
 
Jag skulle begära att den togs bort. Har ni inte avtalat om det får ni kanske betala lite extra.
 
Jag har läst att den kan sitta kvar och tillochmed bättras på om den är dålig. å andra sidan anser jag att det nog är viktigare att följa tillverkarens anvisningar.
 
Vi har provat att ta bort en del av asfalten. De sitter väldigt hårt fast, är 2-3 mm tjock och går att bryta av i små, hårda bitar. Grävaren påstår att bitumen som fanns i asfalten är förstört, så att asfalten inte längre är vattentät. Kan det stämma?... Huset är byggt 1946.
 
Att dränera med en isolerande/dränerande cellplastskiva och samtidigt ha kvar ett tätt skikt på väggen låter ju ganska meningslöst, både optidrain och isodrän beskriver att asfalt skall bort till x % (kommer inte ihåg exakt nu)

Så är avtalet att han skall dränera enligt en viss metod, så hade jag krävt att den följs. Har ni bara ett avtal typ "dränera mitt hus" så blir det väl lite svårare att få det gjort till redan avtalat pris
 
Mja, han är inte certifierad av Optidrain. Så det är svårt att hävda att han ska följa deras anvisningar till punkt och pricka, vilket han tydligt säger att han inte vill... :banghead:

Grävaren hävdar också bestämt att dräneringsrören ska ligga i nivå med sulan, med en millimeters lutning/meter jag tycker det låter lite). Han anser att lerjorden annars kommer att torka ut och det blir sättningar i huset om man lägger rören för djupt. Han säger att "huset ska flyta ovanpå leran". Hmmm? :confused: Vågar man låta honom fortsätta?

Till saken kanske även hör att bottenplattan är ganska tunn, och att hålkälen är väldigt kort/sticker ut väldigt lite under betongväggen. Bottenplattan verkar vara gjuten direkt på marken.
 
Jag börja att lägga min dränering 10cm under sulan. Fallet tycker jag låter lite. Å andra sidan stiger antagligen vattnet och rinner vidare i rören oavsett hir mycket fall du har. Så länge du inte har bakfall så kommer vattnet följa röret. Hur han rent praktiskt ska klara av att lägga flera meter långa rör med fall på en mm per meter, det är en annan sak.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Förr använde man*inte isolerskivor utan smetade på asfalt på muren för att hindra fukt att tränga igenom. – Hittar man asfalt på muren vid en omdränering kan man låta den sitta kvar, eller till och med komplettera den, säger Ingemar Samuelsson som arbetar med fuktproblem på Statens Provnings- och Forskningsinstitut, SP. Om man tar bort asfalten, riskerar man i stället att muren försvagas."

https://www.byggahus.se/bygga/borja-ordentlig-dranering

Men som sagt, jag hade velat att tillverkarens anvisningar följs.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.