Byggt 1908 och ägt av stort fastighetsbolag större delen fram till 2010 då det blev en BRF. Jag arbetar med att återställa lägenheten ursprungliga utseende när det gäller detalj men ej färgsättning. Med undantag för dusch, wc och kök. Finns totalt en till två färglager från tidigare varav den vi ser här är den första. Det blev ett litet glädjetjut här ikväll. Jag lägger upp det jag har fotat under renoveringen som pågått sedan november 2011, utan direkt korrekt ordning. Bor samtidigt som jag renoverar därav det något långsamma fortskridandet :)

IMG_20120903_214620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
313209_10150448756120767_66609184_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här håller jag på att slita bort parkettgolvett som låg innan.
379022_10150443497020767_87705237_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallgolvet med någon sorts lagning framför toaletten. Ser ut som en gammal lagning då träet är rätt liknande färg/åldring.
389527_10150448702350767_1234470660_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


383844_10150466872845767_101956011_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är hallgolvet slipat och oljat med Timberexolja
 
Underbart att hitta såna skatter under nyare lager.Speglarna vid fönstret var jättevackra.
 
IMG_20120903_221753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett kammarlås jag fyndade på Tradera, tror den är lite äldre än kåken men jag gillade den så why not.
IMG_20120903_221805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20120903_221831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni kanske noterade på tidigare bilder hade man kapat av dessa för att få plats med spånskivan att lägga parkett och linolium på. Nya gjordes efter originalet. Vad kallas denna träbit?
IMG_20120903_221852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma sak med nedre delen här. Jag har varit slarvig och inte spacklat.
IMG_20120903_221912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt köksgolv med ram fick läggas. även detta oljades med Timberex. Originalgolvet var bortslitet och nytt hade lagts med ohyvlat virke för att kunna bygga upp köket på. Eftersom det bar upp köket las det nya golvet bara ovanpå och en sluttande tröskel tillverkades.
IMG_20120903_221923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20120903_221950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr som tidigare hade masonit över sig, har fortfarande inte hittat något trevligt lås.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jannica Råsten
  • Laddar…
Avsluten på dörrfoder kallas bla skurklossar eller sockelkloss finns säkert flera namn beroende på landsända.
 
Härligt att se en återställning till lägenhetens ursprungliga karaktär. Jag har varit och tittat på några sekelskiftesvåningar som hade moderniserats till tidig 2000-stil och det var totalt opassande.
 
Så här såg det ut på visningsbilderna när jag köpte den. Stelt, sönderrenoverat för minsta möjliga underhåll.

8RJA3OBA_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parkett, sänkt tak tyvärr.
CRJA3O3G_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linoliummatta, standardkök. Köket är dock kvar ännu.
CRJA3O4H_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Härliga garderober
CRJA3O5I_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plana dörrar och linolium
KRJA3O6J_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


URJA3O76_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var ju inte så illa ändå, inga svarta fondväggar med metalliska blommönster eller liknande.

Köket borde kunna bli betydligt bättre med nya luckor.
 
Roligt projekt!
Det blir en viss typ av val i återställandet av den här typen av lgh/våningar.
Golvet: Lagningarna i golvet skulle jag gissa har skett i samband med modernisering, antingen när korkmatta las på tidigt 1900-tal eller senare. Att virket är identiskt kan bero på att man tagit från ett annat rum där man ist lagt helt nytt brädunderlagsgolv, t.ex. från en annan lgh i samma renovering. frågan är här om man skall bevara ett lapptäcksgolv som kanske inte varit ämnat att synas, eller om man skall lägga in ett nytt plankgolv+såpskura/fernissa från noll. En annan aspekt är de helt isärtorkade planken man ser i dessa äldre stadsgolv, dvs de har möjligen lagts in ganska färska och spikats direkt. Hade jag gjort om min egen renovering av en liknande stadsvåning idag skulle jag ha kofotat upp dem, borstat/hyvlat bort skiten mellan planken(som jag trodde var bark...), sedan lagt tillbaka dem spikat och möjligen bytt till någon bredare frisbräda el. dyl för att kompensera. Då har man ju chansen att få en titt under golvet, kanske lägga under mer spån/sand etc, och stegdämpande papp mm. kanske kan en rörmokare gömma ev. radiatorrör (om du har parallella rör runt sockeln från 80-talet vilket inte är så snyggt/praktiskt) bara ett tips.
 
Redigerat:
Det ser ut som att fönstren är bytta - synd!
Jag har blivit miljöskadad när det gäller fönster och glas. Det finns så många vackra gamla miljöer - t ex Eksjö där jag var i somras - där husen är kulturminnesförklarade och exteriörerna inte får ändras. Fönstren däremot är ofta bytta till moderna 2/3-glas med helt moderna planglas. Ger ett otroligt "dött" intryck och förtar mycket av känslan du får med munblåst glas. Att återställa är dock kostsamt. Nytt eller begagnat munblåst glas ligger idag på runt 2 000 kr kvadraten...

Att det sen är praktiskt med nya fönster är ju en helt annan historia. Lycka till med projektet :)
 
IMG_20120904_184357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var all masonit bortslitet. Den övre vänstra spegeln har blivit lite intryckt när de slog på spånskivan som var stöd för masoniten. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det ännu, dra i en skruv och hänga något tungt som drar tillbaka spegeln och limma fast den?
IMG_20120904_191319.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket saknade speglar i nischen men riktigt trä fanns iaf på ett ställe
IMG_20120904_191328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidor och tak hade murbruk över sig. Antingen aldrig funnits speglar eller så togs de bort för vääääldigt länge sedan, pga en brand? Vem vet. Det trä som fanns på "sittnischen" hade en profilerad kant till skillnad från andra rummet där den var kantig.

Ang golven kan du nog ha rätt. Kommer dock inte göra något åt lagningen om jag inte ser att någon granne fått för sig att slita bort sitt eget golv, då tar jag lite reservdelar.
 
Ja lite både och där, i just det här fallet är gatan utanför väldigt trafikerad och ljuddämpningen är bra med dessa fönster. Hade jag bott några våningar högre hade det inte hörts. Jag kan dock tycka att man kunde ha lagt isolerruta utanpå/innanpå originalen 2008/2009 när huset totalrenoverades. Blir rätt bra u-värde också med sådant.
 
Nu har det visar sig att det även är speglar på bröstningen enligt bild. Funderar på att behålla en bit masonit kvar där fästena sitter för att slippa ta bort elementet.

IMG_20120915_104417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul projekt. Håller på med en liknande lägenhet och har börjat inse hur mycket tid det tar.

Har precis som du rivit vid mina mindre roliga moderna fönster.
Hur löste du problemet med fönsterbrädorna? Satte du en skiva över bara?
 
Njae det satt ju en masonit där som jag slet bort, jag föredrar att se brädorna lite. Mellanrummena mellan brädorna spacklade jag inte förutom den stora på bilden.

Spegeln som blev intryckt lagade jag genom att borra hål i den och dra i några skruv, drog tillbaka spegeln, la trälim på kanterna och drog snören från skruvarna till ett fönsterhandtag så spegeln inte skulle åka tillbaka när limmet torkade.

Igår kväll fick jag spegeldörren tillbaka från snickeriet som kapat till den i rätt mått. Skrapa och slipa det värsta och sedan tar jag spacklingen i lägenheten. Har satt dit den nu så den sitter på plats men väntar med bild tills jag bytt foder och målat. Något skev som kanske syns men inget akut.

IMG_20120915_214106[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.