Hej, (jag ställer frågan kortfattat, så förtydligar jag när det behövs)

Vi har anlitat en enskild firma att bygga ut vårat hus och vi har skrivit kontrakt (Hantverkarformuläret 09) med ett fastpris. Byggtiden var ca 6 månader enligt kontraktet. Det skulle vara klart november 2011.

Vi har blivit lurade att betala större delen av slutbetalningen bla pga att snickaren behövde specialbeställa 3 unika dörrar.

Sedan sista betalningen har bygget blivit "försenat" och detta med snart ett helt år nu(!). Snickaren har satt i system att ange ett datum för insättning av dörrar och slutförandet av resten av bygget (ca 10% kvar) för att sedan flytta fram datumet en månad i taget (naturligtvis med någon ny anledning varje gång). Sedan februari i år 2012 har han varit här en dag och snickrat.

Frågan är: har vi någon rätt att häva kontraktet OCH kräva pengar tillbaka pengar. Eller har vi i och med betalningen av nästan hela slutbetalningen i praktiken förverkat det.

Vi sitter i en jobbig sits där vi betalar lån för en utbyggnad vi inte kan använda plus att vi inte kan se att snickaren någonsin kommer att slutföra bygget.

Hjälp, kan vi göra något? (Vi planerar att göra en anmälan till ARN men vet inte vad vi egentligen kan kräva). Vi är oerhört tacksamma för svar.
 
Formellt så har du ju möjligheten att låta en annan byggare färdigställa, och om det innehållna beloppet inte räcker för det så kan du kräva din byggare på mellanskillnaden.

I praktiken är det ofta inte så lätt att få ut pengar av byggaren, det är en fördel att det är en enskild firma, då kan han inte gå i konkurs och bli av med skulden.

Hurpass stora summor handlar det om?
 
Vi har mycket sofistikerat lurats att betala i stort sett hela summan. Jag tror det bara är runt 10 000 kvar att betala. Kvarvarande arbetet (+ material) handlar om någonstans mellan 100 000-150 000 kr om man anlitar snickare/murare.

Jag kan själv färdigställa huset men måste då köpa materialet själv.

Kan en hantverkare bete sig hur som helst när han lurat oss betala för mycket? Finns det inget vi kan göra?

Vi har en "förseningsklausul" i kontraktet som säger att vi får 1,5% av slutbeloppet per vecka som bygget är försenat. Gäller det bara de 10 000 kr som är kvar? Eftersom snickaren inte har det minsta bråttom antar jag att det är så....
 
Nej, förseningsklausulen tickar troligen på.

Prata med en advokat. Närdet gäller så mycket pengar så bör man iallafall undersöka vilka möjligheter man har,

Bara vitet borde ju snart vara värt mer än den totala byggkostnaden.
 
Nä det måste räknas på totala beloppet. Tror jag inget proffs! Stå på er och kämpa. Hur mycket har ni betalat förresten om man får fråga. Du skrev att det var fast pris det är bara att räkna 1,5 procent på summan varje vecka. Ni som verkligen kan detta visst är det så??
 
Om ni dock har betalat det mesta, utöver 10000, så känns det svårt att få tillbaka pengar. Grundregler i alla byggprojekt: betala inte i förskott.<br>
<br>
Om han inte varit på plats sedan början av året så är ni nog rökta. Vad var totalbeloppet på?

För 150,000 skulle jag nog överväga att anlita advokat för att kräva tillbaka pengar med stämning, inte ARN.
 
Redigerat:
Nu iom. vitet så handlar det ju om avsevärt mer pengar än 150 000.

Det står i första inlägget att det återstår 10% att göra (om jag tolkar rätt), och senare att det i pengar motsvarar 100 - 150 000.

Det innebär att totalkostnaden borde vara ca 1 milj, eller mer.

Det skulle varit färdigt i November, sedan dess har det gått ca. 40 veckor, vilket gör att vitet nu är uppe i ca 600 000.

Att stämma byggaren och faktiskt få ut den summan borde inte vara helt omöjligt, även om det lär bli tungt.

Men däremot så borde det gå att göra en deal, i stil med att han får betala skadestånd på en lägre nivå (ev. = 0 kr) på villkor att bygget är helt klart och alla bes. anmärkningar fixade ex. 1a Oktober. Ev. kopplat med ett vite på ex. 10 000 kr per dag som det inte är minst 2 byggare på plats och jobbar fram till färdigt resultat.

Kort sagt att OM han inte genast prioriterar det här bygget över absolut allt annat så blir det ett skadestånd på 600 000 plus kostnader. Men något sådant behöver man en advokat för att lägga upp.
 
Ok det finns två lägen nu:

1) Förseningsklausulen gäller: Då kan man via advokat gå vidare med förlikning eller stämning i domstol.

2) Betalning medför godkänt bygge: Då måste man stämma byggfirman för förtal, trolöshet mot huvudman etc vilket är riskabelt eftersom man då måste bevisa att de har ljugit, lurat oss på pengar (är det ens straffbart att ljuga?)

För att ge en större bild. Fastprissumman är på 675 000 kr (men vi har gjort tillägg utöver detta på ca 100 000 som är utfört). I de 100.000-150.000 som jag påstår är kvar ingår material vi beställt på sidan av + material som ingår men som jag måste sätta dit själv, tex räcket runt altanen.

Angående materialet vi beställt och inte fått: Detta kommer vi behandla separat, först via ARN och när (om) vi fått rätt där kan man gå vidare. Snickaren påstår bla att eftersom han är en enskild firma MÅSTE jag betala materialet i förskott annars riskerar han att stå med massa material om jag vägrar betala det senare....

Den absolut vanligaste kommentaren man får är naturligtvis det uppenbara: "ni har väl inte betalt för mycket?". Jag vill bara påpeka att denna enkla regel inte alltid ter sig så självklart i praktiken (jag kan utveckla det om någon är intresserad, det väcker en hel del frågor).
 
Viten brukar väl utdömmas på den del av arbetet som inte är klar och ej kan "tas i bruk" och inte på hela anbudssumman. Om inte skulle det kunna få rent horibla effekter, tänk ett hus för tex 4 mille och förseningvitet är skrivit till 1,5 % per vecka. Fattas då dörren till soprummet skulle det kosta 60 000 i veckan och det står ju inte i nån proppotion till det men man kan tänkas lida.
 
Ja om det går att ta bygget i bruk så jämkas summan i förhållande till vad som tagits i bruk.

Det famgår av första inlägget att utbyggnaden inte kan användas.
 
Entreprenaden gäller ett taklyft och berör "endast utvändigt" dvs rivning av befintligt tak, uppbyggnad av övervåning (60 % av totala arean): Väggar inkl panel, fönster och dörrar, tak (inkl hängrännor). Veranda-tak (40 % av arean). Sedan ska jag isolera (inifrån), dra el, lägga golv, sätta tak och väggar, bygga trappa och veranda-däck.

Jag kan och har gjort mycket av det, men huset mår inte bra att stå en vinter till utan dörrar (vindduk finns dock) eller fotplåtar.
 
spik99 skrev:
Viten brukar väl utdömmas på den del av arbetet som inte är klar och ej kan "tas i bruk" och inte på hela anbudssumman. Om inte skulle det kunna få rent horibla effekter, tänk ett hus för tex 4 mille och förseningvitet är skrivit till 1,5 % per vecka. Fattas då dörren till soprummet skulle det kosta 60 000 i veckan och det står ju inte i nån proppotion till det men man kan tänkas lida.
Jag skulle vill hävda att det beror på hur avtalet är utformat. Står det att det gäller hela anbudssumman så gäller det hela anbudssumman. Vitet handlar, enligt min uppfattning, mer om att vara en påtryckning för att få arbetet klart i tid än för att vara någon proportionerlig ersättning för tänkt skada.
 
O
Så vitt jag vet så tickar oftast vitet på med det belopp som är bestämt i förväg, oavsett vad som är fel... Vitet tickar på tills allt är godkänt.
 
man brukar väl hänvisa till AB 92 och AB 04 för utförandentreprenader, ABT 94 och ABT 06 för totalisar och där står det om jag inte missminner mig nått om " den del som i sin helhet inte kan tas i bruk" det innebär att man bara får betala för det som inte är klart.
 
elmont skrev:
man brukar väl hänvisa till AB 92 och AB 04 för utförandentreprenader, ABT 94 och ABT 06 för totalisar och där står det om jag inte missminner mig nått om " den del som i sin helhet inte kan tas i bruk" det innebär att man bara får betala för det som inte är klart.
Detta gäller för företag. När det gäller privatpersoner så är det konsumenttjänstlagen som gäller. Där kan man under paragraf 31 läsa om Skadestånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.