Hejsan!
Jag ska bygga ett uterum och har följande fråga. Är det värt att lägga mer pengar på limträbalkar eller fungerar det bra med vanligt virke?

Det jag tänkt använda det till är pulpett stomme som ska bära upp taket. (Tror det heter så)

Jag hoppas få ett bra svar från någon som vet... :)

Eklundh
 
ska du glasa in rummet så finns inget att välja på. tar du inte limträ så får du en viss nedböjning i virket och hur det blir med dina skjutdörrar under kan du fundera en stund på...
 
Allternativt järnbalk om du vill hålla ner dimensionerna lite....
 
Det där med järnbalk anar jag var lite ironiskt, men allvarligt talat... Efter att ha byggt en altan och blivit gråhårig över hur reglar kan variera en centimeter i höjd verkar det lockande med stålbalkar.

Men har någon räknat på det? Finns det någon mekanikkonstruktör här på forumet som kan räkna ut dimensionerna på en stålbalk för att motsvara till exempel en 225 mm limträbalk?

Vikten är en nackdel men priserna är ju i alla fall inte astronomiska.
 
Det lutar år limträ, men den stora frågan var om det blev så mycket bättre. Visst kan vanligt virke svikta och dörrarna sätta sig... men sker detta alltid eller bara i några fall?

Järnbalkar kan väl vara bra, men jag gillar känslan av trä.
 
Vill du inte köpa limträ kan du ta 2 st 45x220 o limma rikligt o spika ihop dom. Blir starkt som sören! :)
 
Har jag skruvtvingar nog så limmar jag en balk när det behövs, de är för dyra, när jag jämför med hemmasågat virke. Den är visserligen inte pressad under samma tryck, men helt säkert samma styrka. Tre 45 x 220 på hökant ska det mer än en altanöverbyggnad för att knäcka, vi har haft det till att bära tak med pannor.
 
du kan ju annars ta dig en funderare på om kertobalk kanske är ett allternativ...den är smidig att hantera...biligare än limträ ...enda nackdelen är väll att den inte är så vacker så den är väll kanske inget jag skulle ha om balken blir synlig....men kolla upp den vet ja
 
Böjstyvheten är prportionell mot kubiken på höjden och "bara" mot kvadraten på tjockleken. DVS går det att få tag på (och får plats) så ger det mer att ta en högre balk än att limma ihop två. 220 mm kankse är den största storleken på standardsågat virke?

/Zeb
 
Efter att man läst de olika åsikterna så tror jag att jag kommer att satsta på limträbalk.

Visst det kostar en del, men även att limma ihop vanligt virke kostar. Inte bara pengar utan även i tid :)

Vill bara att det ska se bra ut och att det håller upp taket utan några större problem.

En fråga till Er kunniga därute:
Jag behöver en limträbalk som är 5600, vilka dimensioner behöver jag då gå upp till för att slippa en stödpelare i mitten?

Mycket tacksam för eran svar
Mvh
Eklundh
 
Detta går med vanligt konstruktions virke, varför ska Du lägga ner pengar på limträbalkar eller I-balkar. Vad jag tror ska balkarna bara bära upp själva taket och sedan lite snö och vindlaster.

Strunta i limträbalkar om Du inte just vill ha limträ för utseendets skulle.

(Konstruktionsvirke antingen gran eller tall, tall är något hårdare än gran.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.