Är det någon som har erfarenhet av IKEA's sängar. Om man jämför att gå och köpa en continental-säng på ett sängaffär/möbelaffär och köpa en säng på IKEA. Vi kollar i prisklassen 8-16 tKr.

Är det någon som kan rekommendera det ena eller det andra.

/Anders
 
Jag var i samma sits för några år sen och köpte faktisk IKEA sängar efter att ha kollat runt. Jag tycker att den är riktig skön och jag sover gott :)

Köpte Hjelmås som överdel, den tyckte jag passade mig bäst. Men alla är olika, så testa de olika modeller.
 
Min erfarenhet är att IKEAs madrasser är riktigt bra (sköna att sova i, håller formen etc), men att sängstommarna är rätt kassa.
 
Samma erfarenhet som b8q. Jag upplever också IKEA madrasserna som hårdare än de flesta andra på marknaden.
Vi tog IKEA sängarna till fritidshuset och valde till slut Jensen istället... Mycket ligger i bäddmadrassen.
Vi köpte en tjock latext bäddmadrass som visade sig för mjuk (=ryggproblem) så den ligger nu inpackad och vi fick köpa en tunnare bäddmadrass istället.
Se till att få "rätt" bäddmadrass också så inte ni också får 10.000kr som ligger och tar upp plats i klädkammaren... ;)

Mvh,
Anders
 
Jag och min sambo har både resårbotten och bäddmadrass från Ikea, jag sover på mage och valde hård. Min sambo har medel. Vi valde de dyraste bottnarna och näst dyraste bäddmadrass, kostade ca 10 000 och vi är väldigt nöjda. Nu har vi haft sängarna i nästan 2 år och kvalitén känns bra. Rekommenderar verkligen.
 
Har en 10 år gammal IKEA-säng. Tycker den är skit att sova i och nu känns det som fjädrarna håller på att ge upp. Kommer aldrig köpa en igen.
 
Numera har de väl ganska generös garanti på sängarna med väl?

/Ennepop
 
IKEA's resårbottnar/madrasser har fått väldigt bra resultat i test, år efter år. Se bl a: http://www.testfakta.se/hem_hushall/article58674.ece

Vi har en Sultan Stamnes 160cm bred sedan ca 2 år och både jag och min fru tycker den är fantastiskt skön och bekväm. Jag reser mycket med många hotelnätter världen över så jag har lite att jämföra med.

Vi har helt enkelt satt ben på madrassen, någon egentlig ram behövs inte ur funktionssynpunkt.
 
Tack för alla åsikter.

Det blev en säng från MIO: http://www.mio.se/produkt/Relax-Kontinentalmadrass/M1479747/

Mest för att det var lite akut. Min fru fick kramp varje natt och sov riktigt dåligt, så istället för att åka runt och prova på alla ställe och utvärdera tog vi MIO som ligger nära. Sängen känns skön efter första natten.
 
Om man köper Sultan av den högsta kvalitén är den helt jämförbar med andra kvalitetssängar (har bara erfarenhet av själva madrassen). Min förra höll i 18 år vilket får ses som acceptabel tidslängd. Sultan finns även i enklare utförande och håller inte i många år.
 
Y
Och nu 2 år senare...

Är Ikea sängar ett bra val?

Jag provlåg den två under 5 sekunder vardera och den dyraste, som var stelare och kosta 16-18tusen, kändes ju såklart bäst. Vet inte om dom gjortom sitt utbud nu för hittar inte rätt på ikea-sidan längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.