Hej

Vi har Moderna vanliga villaförsäkring med rättskydd. Om vi blir stämda av en entreprenör och denne efter nått år går i konkurs, innan dom. Täcker rättskyddet några av våra kostnader? Kan man få till en dom även om den som stämmer går i konkurs?
 
Möjligt att jag är ute och cyklar, men rättskyddet går väl in så fort ni har fått en stämmning (eller möjligen redan vid inledande hot om stämmning). Och då tar rättskyddet era kostnader minus självrisk och ev. överskjutande över maxbleoppet.

Om det sedan aldrig blir en dom, spelar ingen roll.

Det jag har läst om ert fall så tror jag att risken för en faktisk stämning är minimal.
 
Enligt LF är det när det är juridisk tvist som man har rätt till rätthjälp från försäkringsbolaget. Exakt när vad en juridisk tvist är går säkert att googla fram. Sen så borde väl konkursboet kunna stämma TS om företaget har gått i KK?
 
Redigerat:
Är det vanligt att konkursboet från små AB driver vidare mål?
 
Byggis1976 skrev:
Är det vanligt att konkursboet från små AB driver vidare mål?
det låter osannolikt. En förutsättning för att konkursförvaltaren ska driva något vidare borde vara att det rör sig om en promenadseger.
 
Ja, problemet är väl hur vår advokatkostnad justeras om vi har en promenadseger men den som stämt inte finns kvar.....vår försäkring täcker ju inte allt troligtvis.
 
Redigerat:
"Promenadsuget"?

Vad är det för OS du skriver på?
 
iPad...med stavningskontroll....hahaha...promenadseger.
 
Jag tror inte att du behöver bekymra dig över några större advokatkostnader, de kommer aldrig att faktiskt driva målet, inte med den argumentation du redovisat här.
 
Hemoularen, ja ghoppas du ha rrätt. men ja gär nästan helt säker på att de faktiskt anser sig ha rätt. De tycker verligen att de levererat de det ska, och de har använt underentreprenör me delinstallatörs behörighet (som dock numer även är unde rluppen för elsäkerhetsverket...) mm mm De är sååååå ologiska att de int eens ha rtillstymmelse till sjäklvinsikt som en normal person har.
 
Jo men innan det går till stämmning så skall de lyckas övertyga en advokat om det riktiga i stämningen. Det kan de säkert göra, men advokaten kommer att inse det orimliga i ärendet redan efter den inledande skriftväxlingen (så helt utan advokatkostnader kommer det inte att bli för dig). Och den advokaten kommer då att avråda, och om firman dessutom är konkursmässig så lär inte advokaten vara så pigg på att få sin egen fordran bland de oprioriterade i en konkurs.

Precis som du säger så låter det som firman egentligen inte är skojare de verkar göra så gott de kan utifrån sin egen förmåga, och de är säkert urförbannade för att du lurat dem, med besiktningsman och allt.

Om man tar det som utgångspunkt så kanske det skulle kunna gå att få till en deal, där ni blir av med dom, men inte får ut riktigt hela vitet.

Jag personligen skulle nog se vitet mer som en förhandlingskomponent. Dvs. behålla pengar så det räcker för att åtgärda de skador som behöver fixas. Och sedan erbjuda mig att efterskänka vitet mot att de accepterar mitt bud, så man kan dra ett streck. Jag skulle försöka se till att jag fick jobbet klart för de pengar det skulle kosta, men acceptera förseningen.

En fara med höga viten är att det alltid finns en risk att byggaren börjar slarva mot slutet för att bli klar och slippa vitet. Jag har själv aldrig varit i situationen, men jag tror att om jag var byggherre och ser att min byggare börjar stressa, så skulle jag erbjuda att "frysa vitet" under förutsättning att de verkligen jobbar på mitt bygge med högsta prioritet. Något i stil med att vitet fryses för alla dagar som minst X personer jobbar på mitt bygge. Fast det skall man givetvis inte erbjuda förrän mot slutet.
 
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Är det vanligt att konkursboet från små AB driver vidare mål?
Nej!
Konkursboet brukar som regel hålla sig långt från allt som:
- Är det minsta tvistigt eller tvivelaktigt.
- Inte betyder snabba pengar in till boet.

Det kostar nämligen en hel del att driva ett konkursbo också.
 
Entreprenören har redan lyckats "skrämma" ur oss ca 35000 kr på tillägg som vi inte gort och som uppenbart avtalats i avtalet. Anledingen till att vi betalade var att vi ansåg inte det vara värt att driva detta i tingrätten. Vårt problem har ju blivit att de vill dra ut på tiden maximalt för att vi inte skall få ta entreprenaden i bruk. Vi har velat förhandla men de vill ha in110% av summan. Det finns således inget sätt att ens förhandla oss ur i nuläget :)
 
Arbetet är ju nästan klart. De skulle behöva lägga säg en halv dag på småsaker. Men de vägrar kalla tilll ny slutbesiktning med det medvetna strategin att djävlas. Att de väljer denna väg när det återstår 150,000 är HELT ofattbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.