Upptäckte att jordkabeln (EKKJ) mellan min villa och hobbyväxthuset är kopplad enligt följande
(endast jordkabeln har dessa färger):
svart - fas
noll - gråvit
skyddsjord - brun (dock omvirad i ändarna med gulgrön el-tejp). Även jordflätans ändar är omlindade med gulgrön tejp.

Jordkabeln utgår från en dosa med egen säkring under en veranda och ansluter en dosa ca 30 cm ovan mark i växthuset. Vid centralen i villan finns en tvåpolig strömbrytare med indikatorlampa. Kabeln från denna strömbrytare fram till dosan under verandan har följande färger:
fas - svart
noll - blå
skyddsjord - gulgrön.
Gäller även från dosan i växthuset fram till strömbrytare och eluttag.

Måste jag byta jordkabeln så att "färgspelet" blir enhetligt?
 
Redigerat:
Njaa. OM det är en EKKJ så har jordflätan samma area som trådarna, dvs. det räcker med jordflätan som skyddsjord. Det låter som någon då har tagit till en överbliven tråd som "extra" jord. Ev. av okunnighet (eller så är det inte en EKKJ).

Jag tror inte att det finns någon anledning att ändra på det.
 
Tack för hugnesamt besked. Jag tänkte mest på att brun tråd numera markerar fas, medan den gamla fasfärgen (svart) används för tändtråd. När man hittar gamla kopplingar i sitt hus är det ofta svårt att veta om de utförts av fackman eller av en amatör.
När jag kikat igenom huskopplingarna i övrigt tycks allt vara i sin ordning enligt det äldre, enkla systemet "svart, blå och gulgrön". Endast jordkabeln avviker.
 
Redigerat:
Det är så att amatörer fäster större vikt vid färgerna än vad profsen gör, den enda färgen som alltid är helig är gul/grön den får ALDRIG användas till nått annat än jord. Om man däremot använder nån annan färg som jord (uppmärkt) så är (var) det ok.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är ingen fara. I bägge ändar så ser man hur trådarna är inkopplad och då vilken funktion de har. Skulle man gräva av kabeln så man är tvungen att skarva, då skarvar man färg på färg så då ingen fara där heller. ;)

//Patrik
 
spik99 skrev:
Det är så att amatörer fäster större vikt vid färgerna än vad profsen gör, den enda färgen som alltid är helig är gul/grön den får ALDRIG användas till nått annat än jord. Om man däremot använder nån annan färg som jord (uppmärkt) så är (var) det ok.
Gäller det även i ledare där det egentligen borde ha installerats kabel med andra färger eller där kabeln egentligen borde varit installerad på annat sätt?

I min stuga är brun i EKKL ansluten till skyddsjord och biledaren klippt på något ställe. Inte bra, men bättre än inte jordat alls och av färger på olika ställen kan man ändå dra slutsatsen att man måste mäta/titta istället för att anta något om färgerna, så att säga.

Likaså finns en 3x1,5 kulo dragen lång väg från centralen till "ojordade" delen av köket. Blå och svart är nolla och fas, och en brun är oansluten. Är det okej att linda på gulgrön tejp på den bruna i båda ändar och använda till skyddsjord?
(Det vore alldeles förträffligt om man får göra så, för då skulle jag kunna byta bara några meter tvåledar-"dödskulo" (som inte har plastisolering) och på så vis åtgärda en fuljordning. (Idag är den blåa plus den ena av de två omärkta ledarna i "döds-kulon" använd som PEN, dock till uttag som normalt i stort sett inte används...)
 
Liten följdfråga till TS. Mitt hobbtväxthus har aluminiumstomme. Bör denna metallstomme vara ihopkopplad med jordkabelns metallfläta? Kan inte hitta ngn sådan anslutning.
Räcker det i så fall med att slipa bort färg och oxid någonstans på växthusets aluminiumsockel och borra ett skruvhål för anslutning? Eller är en sådan skyddsjordning överflödig, om jag kopplar in en JFB?
 
Redigerat:
Ska man följa reglerna för växthus så är JFB ett absolut krav, med rätta. Jag tror att det dessutom faktiskt är vanligt med skyddsseparation av elinstallationen i kommersiella växthus pga den väta som förekommer där i form av automatisk bevattning. Försiktighet krävs, bra materiel och förnuftig förläggning och montering.

Kraven för växthus finns i samma kapitel som lantbruk med djurstallar, och där är det krav på kompletterande skyddsutjämning. Om det krävs för enbart växthus framgår inte, men det är ju inte fel, trots JFB.

Du behöver i så fall dessutom ett jordtag som ansluts till aluminiumstommen och skyddsledaren - det är inte säkert att växthusets stomme har så bra kontakt med jord, och risken är lika stor att du stor med händer i jorden som håller i stommen när ett jordfel inträffar. Det hjälper även mot åska.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Tack för synpunkterna! Men hur fixar jag ett "jordtag"? Räcker det med att slå ner ett galvat järnrör 60 cm i marken?
 
En fråga är väl också hur växthuset används? Det är ju rätt stor skillnad i risk om man har t.ex. automatisk bevattning eller över huvud taget drar in trycksatt vatten, eller om man bär i hinkar / kannor. (Skillnaden där är att hinkar/kannor sällan spiller i takhöjd, medan trycksatta system kan spruta åt vilket håll som helst). Kombinera detta med skillnader i hur elen används, endast en ip65-klassad (gärna dubbelisolerad?) armatur i taket torde vara klart säkrare än t.ex. någon slags värmekälla i golvhöjd.


Givetvis ska man inte avsiktligt frångå regler, men man bör göra någon slags riskbedömning för att avgöra vad som bör prioriteras högst och vad man över huvud taget törs använda före åtgärd.

Jordfelsbrytare torde absolut vara ett minimikrav i ett växthus.
 
Jordtag är en vetenskap i sig. Jordspett bör vara minst 2 m långa, helst 4. Alternativt grävs en ringledning ned på frostfritt djup (~0.5 m). Törs inte säga hur kritiskt detta är för detta ändamål (växthus i omedelbar närhet). Man brukar ju inte gå omkring med ett portabelt jordtag till häcksaxen... Ett eller två 60 cm spett, t.ex sådana som används till elstängsel är bättre än ingenting, det blir nog t.o.m ett plus i kanten.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.