Hej! Har precis flyttat in i ena halvan av ett parhus. Huset står på krypgrund, som sedan några år är proppad och utrustad med en avfuktare. Grunden är nog cirka 150 m2, marken är täckt med plast och huset står i Skåne. Vet tyvärr inte vilken typ av avfuktare det är. Sedan juni har den dragit ca 1200 kWh. Är det en rimlig förbrukning? Spontant tycker jag det låter ganska mycket, men det är väl också sommartid den får jobba lite.

/Fredrik
 
Om grunden är ventilerad så försöker avfuktaren avfukta hela världen och då kan den nog dra en del el :)
 
  • Gilla
Spiktramp
  • Laddar…
Jo, kanske ett sätt att minska global uppvärmning eller nåt...

Alla ventiler (hoppas jag...) sattes igen när de satte in avfuktaren.
 
Jag har en Acetec sorptionsavfuktare i grunden. Normalt drar den mellan 90-200kwh/månad. Det satt tidigare en Munters homedry och den har som mest toppat på ca: 90kwh/vecka (127m² grund).
1200kwh på 3 månader är i mesta laget tycker jag. Kan vara värt att titta så att plasten ligger bra och att rätt luftfuktighet är inställd samt att allt övrigt till den är okej.
 
  • Gilla
Albike
  • Laddar…
Men 90 kwh i veckan är väl nästan 1200 kwh/3mån... ;)
 
  • Gilla
aj33
  • Laddar…
90kwh på en vecka hände någon gång, inte varje vecka.
Årsförbrukningen före jag fixade till plasten låg på drygt 3200kwh/år (drog upp plasten på sidorna istället för att lämna den 1m före kanten som det var vid köp av huset). Efter ändringen av plasten gick det ner till ca: 2200kwh/år. Så plastens placering påverkar förbrukningen.
 
  • Gilla
Gatame
  • Laddar…
Tack för info spendera! Får kolla upp det lite mer!
 
Om den går mer eller mindre konstant så är det nog rimliga siffror. Det kan kanske vara så att hygrostaten (som känner av luftfuktigheten) har drivit iväg och tycker att det är fuktigare än det är. Kan vara läge att få den kalibrerad eller så införskaffar du något sådant här, som håller ganska intelligent kontroll över temp och fuktighet. Alla avfuktare tycker dock inte om sådant...
 
Jag har en Munters Homedry i min krypgrund på ca 100 kvm. Den går ca 1/3 av tiden i perioden maj-september, resten av året håller sig Rh under hygrostatens startvärde, som jag satt på 70%. Allt funkar fint.

Det motsvarar ca 1200kWh på fem månader, vilket är OK. Att det blir mer kan bero på:

-Felaktigt inställd hygrostat, alt fel på avfuktaren
-Dålig dränering runt huset
-Dåligt isolerad grund

Trådskaparen har inte nämnt vilken typ av avfuktare det är. Kör man kondensavfuktare och inte för bort kondensvattnet, ja då blir det ju rundgång - fukten lämnar aldrig krypgrunden.
 
Hej

Tycker flera har höga förbrukningar på avfuktarna

Har själv 800-1000 kWh per ÅR på min krypgrund (mätt över 5 år). Jag kör munters homedry med mekanisk hygrostat (krypgrund 90kvm x 1.2m i takhöjd). Jag har mätt med energimätare och läst av varje månad i flera år. Sommaren drar mest. analyserar man mina avläsningar så är snittförbrukningen under jan-mars kring 1-1,5 kWh/dag och i augusti så kan det peaka på 5 kwh/dag. Har elektroniskt mätt in munters mekaniska hygrostat att jag håller 60% +-5% (mäts från hall trådlöst).


- Jag har plast fram till kantbalkar. Men man ska inte ha plast upp på kantbalk (munters säger att det är riskt för kylsprängning om fukt kan hamna mellan balk och plast)
- Plasten på mark ligger omlott med 50 cm. Lite grus på för att skapa tryck över omlottskarven
- Så klart det är tjock åldersbeständig plast. Men det antar jag alla har som postat här
- kantbalkarna är isolerade på sidan med frigolit från leverantör/installatör
- krypgrund stängd och helt tät
- insug av fuktig luft och utblås av torr luft skall göras en bit ifrån varandra. Gärna på diagonalen i krypgrunden. Är krypgrunden full av prång med fack som luften har svårt att nå så kan man behöva ett kanalsystem för spridning av torr luft. En relativt öppen krypgrund behöver bara ett utblås ett antal meter bort. Ev kan man behöva gå upp i rördimension om man kommer upp mot 4-6 m el mer (munters info).
- våtluftrör går självklart ut på utsidan (läs på kring _hur_ detta skall dras ut vilket är extremt noga för att inte vatten skall rinna tillbaka i våtluftröret och att lutningen el utstick utomhus blir för litet (fukt under panel)

Funderar dock på att byta plast på mark mot detta http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm för att få en varmare krypgrund. Gissar då att jag kan backa till en kylavfuktare (typ Woods DS15 el DS28) och då slippa blåsa bort energi i form av varm våt luft. Redan idag med min stängda krypgrund så kommer jag inte under +5° på en kall vinter vilket gör att en Woods även om den inte är supereffektiv iaf funkar. Och med isolerad mark så lär det bli varmare och ännu bättre för en kylavfuktare. Har skrivit lite själv om detta här
http://villafixaren.incedo.org/2009/08/krypgrundsavfuktning-pa-smahus.html

/Peo
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.