Om man bygger ett nytt hus i lösvirke så funderar man ganska mycket på hur man ska kunna spara in lite pengar här och där för allt kostar ju mer än vad man tror.

Bland den största besparingen man kan göra är ju att ta över huset efter snickarna gjort det som man själv inte behärskar.
Undrar lite hur ni andra gör som inte är snickare men kan pilla och meka en del själva i vanliga fall?

Skulle ni rekommendera att låta snickarna göra en helt klar utsida och färdigt golv inne för utom parkett då så klart och sedan ta över själv om man är en ganska händig person i vanliga fall.

Har ingen stress att bli klar med kåken.
 
Jag anser mig vara precis en sådan person som du beskriver, jag är inte snickare men jag är händig och gillar att "pilla och meka" en del själv.
Vi valde att göra allt själv, min fru (som är arkitekt) har ritat det lösvirkeshus som vi byggt denna sommar. Det enda som vi än så länge lejt för är gjutningen, projektera FTX ventilationen och att spruta lösull.
 
Hur mycket en ganska händig person kan göra själv? Absolut allt utom el. Det är ingen häxkonst vi snackar om...
Annars röstar jag för att nån byggfirma gör platta, stomme och (kanske) tak.
 
Hej Gabbe

Det var inte illa det!!:)
Nu blir man ju riktigt sugen på att ta över kåken redan imorgon.
Utsidan är helt klar.
Då kan jag ju hålla på i lugn o ro hela vintern innomhus.
Har upptäckt att momenten med att bygga ett hus inte är allt för svåra, det gäller bara att veta i vilken ordning man ska göra saker o ting så att man inte får riva upp det man gjort för att man missat något som är viktigt.
Eller ännu värre, att man missar något som gör att huset välter när det är färdigt :))

Det finns mycket hjälp att få här på forumet som gör att man kan komma vidare om man kört fast.

Vad har varit jobbigast för dig Gabbe?
 
Mest jobbigast var att råsponta det största taket med 32º lutning, det slet bra på fötterna och psyket.
Annars så tycker jag att det kan vara svårt att slutföra varje moment, jag vill gärna gå vidare till nästa. Tex när man satt 2000 löpmeter fasadpanel och behöver hitta motivation att göra klart de sista.
Så här långt tycker jag dock att allt har vart roligt (möjligen med undantag av råspont och underlagsduken på taken).

För den som är intresserad av att följa vårt bygge så finns en länk till vår blogg högst upp på den här sidan: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/60613-hemsidesstrangen-57.html
 
Målmedvetenhet och envishet är det enda du behöver.....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Mest jobbigast var att råsponta det största taket med 32º lutning, det slet bra på fötterna och psyket.
Jag byggde 80 kvm med 35º i juni och förstår vad du menar. Nu i september blir det 200 kvm med samma lutning...
Hur gör egentligen proffsen? De kan ju inte gå omkring med lika onda fötter som jag hade?
 
Platådojjor med justerbar vinkel på sulan kanske vore något att ta patent på.
 
Mitt stora tak är oxå 200m2 och trots att jag körde 120mm ändspont och hade spikpistol för att minimera arbetsinsatsen så var det verkligen påfrestande.
Svärfar (som är proffs) gjorde på följande sätt för att slippa onda fötter vid vår takläggning: Han jobbade som hantlangare på byggställningen och lät mig springa omkring på taket ;)
 
mitt tak har 72 graders lutning...
det va hyffsat brant!!!
 
Säker på att det inte är väggen som blev lite felbyggd?
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
haavard skrev:
Säker på att det inte är väggen som blev lite felbyggd?
bygger aldrig fel.....:beer:
 
Kan absolut rekommendera att bygga rubbet själv, förutom elen såklart. Allt annat är som tidigare sagt ingen häxkonst..inte heller speciellt avancerat. Dock skulle jag råda till lusläsning och mycket planering för de olika momenten...och räkna med att allt tar väldigt mycket längre tid än man beräknar.
Såhär i efterhand kan jag kanske tycka att jag kunde ha kostat på mig några inhyrda hantlangare...100 spånskivor, 100 gipsskivor, 100 osb-skivor, tusentals löpmeter virke av alla slag...and the list goes on..det är en hel del att bära, och den kompetensen har ju faktiskt även släkt och vänner;-)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Estwing: då kan man väl nästan lägga taket från en ställning:)
 
Per72 skrev:
Estwing: då kan man väl nästan lägga taket från en ställning:)
näst intill va det så.
om inte annat så va läkningen som en stege....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.