Jag har ett duschrum längst ner i sutterängplan i vår 70-talsvilla med självdrag. I detta duschrum så har vi dels en vanlig ventil genom ytterväggen (utan fläkt i) och även en ventil i taket där ett rör fortsätter uppåt och ut genom taket. Detta rör har även angränsningar till andra rum på våningarna ovanför.
Kan jag ändå montera en fläkt i duschrummet (förslagsvis i ventilen i ytterväggen)?
Jag vill ha en fläkt som går konstant, men som även ökar då fuktigheten är hög typ PAX eller Fresh.
 
  • Gilla
Gmalmis
  • Laddar…
Det rör som går direkt ut är ju troligen tilluft och att trycksätta rör som angränsar till andra rum leder till att du blåser in fukten i de rummen istället.
Om du kan ordna tilluft på annat sätt, spaltventil t.ex. om det finns fönster eller ett ventilgaller i dörren så borde du kunna använda det andra röret som frånluft istället men då ska du plugga det som nu suger ut så det inte blir större undertryck of börjar suga därifrån istället...

EDIT: Blev lite rörigt det där... Alltså tilluft måste du få dit, under dörrespringa, ventilgaller eller spalt-ventil. Plugga röret som idag suger ut luften och lägg en PAX fläkt på röret som går direkt ut...

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
EDIT: Blev lite rörigt det där... Alltså tilluft måste du få dit, under dörrespringa, ventilgaller eller spalt-ventil. Plugga röret som idag suger ut luften och lägg en PAX fläkt på röret som går direkt ut...

Mvh,
Anders
När du säger "plugga röret", räcker det då att snurra igen tallriken så att fläkten blir stängd? Hur ska man annars plugga igen ventilationskanalen?

Tillluft in i rummet finns.
 
Har bara dåliga erfarenheter av pax/fresh fläktar som trycker ut luften i självdragshus. Har själv en pax i tvättstugan och när jag kör den blir det iskallt i badrummet som är nästan i andra änden. Det som händer är att frånluften där i taket blir tilluft. Men det kan bero på att murstocken numer är kall då det är installerat fjärrvärme. En bättre lösning skulle vara att montera en fläkt i slutet på röret som suger ut luften.
 
Dåligt med tilluft i andra delar av huset kanske?
 
Segge, att kolla över tilluften är nog ett bra tips. Luften tar ju enklaste vägen så om du ordnar tilluft på närmare håll, gärna i ett sovrum eller arbetsrum där man vill ha fräsch luft, så borde det inte dras ner luft i det andra badrummet.

Vi har själva en paxfläkt som är timer och fuktstyrd. Jag tycker den fungerar rätt bra. Känns som det skulle vara väldigt svårt att klara ventilationen i badrummet annars. Vi hänger även tvätt där. Det blir mycket fukt som ska ut. Ventileras den inte ut så söker den sig dit man inte vill; ut i väggar och tak...

Ser dock en poäng i att kunna stänga av den helt ibland då man ska tända i någon eldstad.
 
Saknar helt tilluftsventiler och det har aldrig funnits några. Kör fläcken när vi torkar tvätt, annars blir det närmast topiskt klimat i tvättstugan. Ska sätta in FTX i höst så får stå ut någon vecka till.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.