Funderar på en robotgräsklippare. Väljer mellan Husqvarna 220 eller Ambrogio L200, någon som har kunskap om dessa för- och nackdelar mellan dem båda. Då vi har en plan tomt med få hinder, liten slänt (15-20% lutning) där den också ska gå ner och klippa en plan yta.
 
A Hanz skrev:
Funderar på en robotgräsklippare. Väljer mellan Husqvarna 220 eller Ambrogio L200, någon som har kunskap om dessa för- och nackdelar mellan dem båda. Då vi har en plan tomt med få hinder, liten slänt (15-20% lutning) där den också ska gå ner och klippa en plan yta.
Väljer du mellan de båda hade jag valt HQ 220 då den är tystare, lättare, har guidekabel och borstlösa motorer och har dessutom mer intelligens i mjukvaran. Dessutom får du en sådan för runt 17000 kr nu mot nära 20000 för en L200 1900 kvm. Vill man komma undan billigare och inte har mer än 1500 kvm gräsmatta kan Worx Landroid vara ett alternativ, ligger på runt 8500 kr just nu. Är dock ett relativt oprövat kort i Sverige jämfört med de båda andra, men efter snart en säsong kan man nog säga att den håller måttet bra om man läser vad ägarna (bl.a. jag själv) tycker om den.
 
  • Gilla
Mckie och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att wipern är mer åt bulldozer hållet, har du mycket skräp typ grenar och fallfrukt eller knöligt och ojämt så tuggar wipern sig igenom, med nackdelen att den låter mer. Behöver man inte en bulldozer så är HQ lite försiktigare, spädare och tystare, och kanske blir resultatet något bättre med.
 
Har fått pris på båda två och HQ220 är 1500 dyrare än Blackline L200, lägger hellre 1500 mer och får en bättre maskin! men sen läste jag att HQ kör med Ni-mh batteri medans L200 sitter det Lithium och vad jag vet så är livslängden betydligt längre i sådana batteri! Så man kan fråga sig varför inte HQ kör med Lithium!??
 
Min 220 har gått 3000 timmar och jag märker ingen kapacitetsändring än. Min far har en L200 han fick byta kol efter 1000 timmar. Själv har jag inte lagt mer än 100 kr per säsong på knivar. Men som sagt valet är fritt.
 
A Hanz skrev:
Har fått pris på båda två och HQ220 är 1500 dyrare än Blackline L200, lägger hellre 1500 mer och får en bättre maskin! men sen läste jag att HQ kör med Ni-mh batteri medans L200 sitter det Lithium och vad jag vet så är livslängden betydligt längre i sådana batteri! Så man kan fråga sig varför inte HQ kör med Lithium!??
HQ220 tillhör vad Husqvarna kallar: Generation II. Förra året kom Husqvarnas första klippare i Generation III - Automower 305 (max 500 kvm), vilken är den första HQ med litium-jon-batteri. Här på forumet beskrev någon hur de hade sett reklamfilmningen av en störrre, helt ny HQ-klippare, men fick/kunde inte avslöja detaljerna. En kvalificerad gissning är att denna nya klippare snart släpps och att den har litium-jon-batteri.

Själv köpte jag snik-varianten av Automower 305 - Gardena R40Li - där just litium-jon-batteriet var ett ordervinnande kriterie för mig. Kändes framtidssäkert och modernt. :)

Hursomhelst. Säsongen är snart slut. Om du väntar till våren är det inte otroligt att det finns en HQ 220-liknande maskin med litium-jon-batteri.
 
Ja vänta till nästa säsong om du ska köpa robot, är nog mycket som händer nästa år då det är mycket på gång, både med priser och utveckling av teknik.
Men å andra sidan kan du få storebror till 200n för ett bra pris just nu.
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=628

Kanske just för att det kommer ny modell nästa år.
 
Jag skulle väntat til nästa år med inköp och ägnat hösten åt att förbereda installationen genom att kanske lägga igen någon rabatt, flytta buskar mm för att få en trädgård som är bättre anpassad för en robotgräsklippare.
 
Tackar för alla svar! det får bli en HQ till våren verkar vara bästa köpet! Har hört att det är på gång med Lithium-batteri även i HQ maskiner.
 
Köp något från "zucchetti" senaste uppdateringen är ljuvlig för öronen. Ljudet minskade väsentligt när vår service kille uppdaterade våran landet maskin som är en Ambrogio 200deluxe
 
6
L300deluxe skrev:
Köp något från "zucchetti" senaste uppdateringen är ljuvlig för öronen. Ljudet minskade väsentligt när vår service kille uppdaterade våran landet maskin som är en Ambrogio 200deluxe
Är det en uppdatering som passar min Wiper One?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.