Tjo!

Som topic låter.
Är ute efter en fast installation av AC till mitt sovrum.
Är den enda lösningen Luft/luft värmepump ? Eller finns det en bättre/snyggare ?

Tacksam för svar!:)
 
En snygg luft/luft typ mitsubishis svarta variant är nog det bästa förslaget jag kan komma med om du vill ha ordentligt med effekt.

Det finns ju inbyggnads takkonvektorer till vattenburet men har aldrig sett luft/luft med detta, kanske kan va nåt att kika på om det existerar.
 
Redigerat:
Hmm, så du menar att jag ska kyla med mina vattenburna element`? :S (har jordvärme)

Du får jättegärna länka till någon bild om du kan :)
 
mozze skrev:
Hmm, så du menar att jag ska kyla med mina vattenburna element`? :S (har jordvärme)

Du får jättegärna länka till någon bild om du kan :)

Nej det går inte av flera anledningar. Framför allt kondens, element och alla rör kommer en varm sommardag blöta ner hela ditt hus, kyleffekten är nog också högst tveksam.

Problem 2 (jag har också jordvärme) brinen som cirkulerar i slingorna undet sommaren är för varm (runt 17c) för att det skall bli någon effekt att prata om, för det behövs bergvärme (runt 4c) och även då är det tveksamt om det räcker till att kyla större ytor. Dock finns det takkonvektorer man kopplar på en separat kylslinga till bergvärmen som fungerar på samma sätt som innedelen till en luft/luft men den är inbyggd i taket så det enda som syns är ett ventilationsgallet i taket.
Dock vet jag inte om det finns luft/luft som har en inbyggnads takkonvektor istället för den traditionella vägghänga innedelen.

Edit: efter en snabb googling hittade jag denna så det finns ju öppenbart (borde jag veta eftersom jag när jag hittade denna kom på att vi har såna på jobbet :) ) nu är ju bara frågan om man kan hitta dom med lite mer human prissättning. :)
 
Redigerat:
humana priser, vad pratar vi då?
Men av det jag förstår av dig så är du inne på vattenburen kyla... lite mer åt att göra sovrummet till en permanent kyl ?
Min tanke var om det finns något luftburet att kyla ned, t ex. luftvärmepump, men att man ev kunde slippa den extremt fula utedelen, eller iaf kunde bli av med den på ett annan ställe än bara på andra sidan väggen...
truma-saphir-air-conditioning-230v-compact-reimo-uk-vw-t5-campervan-conversions-and-spares-air-c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite som det funkar i husvagnar...
Att man gör en portabel ac till en permanen inbyggd :)
Jag har redan pratat med tillverkarna på denna ACn, men då handlar det om att man ska göra en massa hål o taket för till luft o och sedan frånluft till bara rummet, sen ska man ha en frånluft ut från vinden ut utomhus... blev en massa håltagande och då vet jag ändå inte om det blir bra i slutändan. Ifall man verkligen känner att det fläktas inne i rummet ...
 
Ojdå, ja där va det lite väl dyrt kanske :p
Men exakt den typen hade varit så klockren alltå! F*N att det va så dyrt :'(

Antar att jag inte har så mycket till val än att ta en luft/luft pump då.
Är det något speciellt man ska tänka på? Kommer bara att använda den som AC under sommarhalvåret. Vintern är det ju jordvärmen som gäller....
 
Jag köpte denna fast modellen större pw12
http://m.polarpumpen.se/kyla/luftluft-kyla/panasonic-pw9-aircondition
Enbart priset som avgjorde för mig (ville dock ha den installerad av proffs därför gick julas pump bort)
Enligt mig så är det inte så noga när den enbart skall kyla det är vad dessa pumpar är tänkta att göra från början så det klarar även billiga pumpar fint. Det enda man skall kolla på är att effekten skall vara hög om man vill kyla mer än bara ett sovrum.
Hörde talas om att man skall räkna 100w per m2 men det är nog att ta i överkant. Min har runt 3,5kw men klarar att hålla hela mitt hus (1,5 plan 109m2) svalt. Mätte i sommras, 29c ute, 18-19c i vårt somrum där den är placerad, 20c övriga övervåningen och 22c på nedervåningen. Dock är min rekomendation att den skall vara igång dygnet runt för då håller den huset svalt hela tiden och behöver inte jobba så hårt.
 
Av dom hade jag valt elektroluxen, högst kyleffekt, bäst EER (motsvarande COP för kyleffekt) och lägst ljudnivå :)

Har du tillgång till vacumpump är det ju klart inte fruktansvärt svårt att montera själv men när jag skulle installera min var den enda jag känner som har en bortrest och jag ville ha den installerad samma vecka (värmebölja i maj för ett par år sen) så jag tog med installation, när maskinen är så billig blir ju dock installationen procentuellt rätt stor del av kostnaden. Tror jag efter lite prutande betalade totalt 7k installerad och klar.
 
  • Gilla
Jakob94
  • Laddar…
Jag har installerat 3st Jula värmepumpar på jobbet... snabbkoppling bara, är inte alla det? :S
Problemet är att jag troligtvis kommer riva den träfasaden utanför sovrummet om 2-3år, tråkigt o betala installationskostnade för sätta dit den för att sen betala någon för att sen "avinstallera" den o sen installera dit den igen =/
DÅ blire dyrt!
 
Tänkte mest på dina första inlägg om att det va viktigt att det va snyggt och då är det kanske inte så fint att ha rören hängandes eftersom länden ofta är för lång och det blir svårt att kapa dom utan vacumpump :)

Vet faktisk inte om alla dom du nämde har snabbkopplingar men dom flesta pumpar har väl det idag, kan va bra att dubbelkolla dock.
 
  • Gilla
Zyz
  • Laddar…
Jahaa!
Jag har alltid undrat hur folk kan lyckas installera sina så perfekt med tanke på längden

HAHA! Där ser man :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.