De 15 kvm som friggeboden får vara räknas om jag fattat rätt efter dess utvändiga "fotavtryck", dvs efter ytterväggarna. Men hur stort får taket vara? Funderar på att förlänga taket över den gavel där dörr och fönster sitter för att väderskydda dessa bättre. Då får det ju bli med en eller två takpannebredder, alltså ca 30 eller 60 centimeter. Får man göra det utan bygglov? Beror det kanske på kommunen (Ulricehamn)?
Jag har inte tänkt att bygga någon veranda och jag tror mig klara hållfastheten utan stående stolpar utan det blir helt enkelt en förlängning av de längsgående reglar som utgör takets stomme.
Har sökt med ljus och lykta efter information om detta men inte lyckats. Kan såklart ringa kommunen och fråga men tänkte kolla om någon här har info, kanske gjort samma sak?

Mvh,
ToRy
 
Byggnadsarea (BYA) vilket är det du anger ovan är som du säger den yta som byggnaden tar på marken, däremot inräknas ÄVEN utkragade delar (t.ex. taksprång) om de överstiger 0,5m.
 
Är måttet 0,5 m strikt uttalat. Jag har för mig att jag läst en formulering i stil med att "normalt" takutsprång inte skall ingå i beräkningen, och att normalt ofta kan antas vara 0,5m. Men då är ju frågan om 0,5 m även är normalt på en så liten byggnad som en friggebod?
 
I ett område utanför Helsingborg (kan ha varit Ekeby) hade de krav på markytan. Detta medförde att "alla" hus i området hade större övervåning. Upp mot metern stack ut i förhållande till plan ett.
Dock inte ett vanligt bostandsonråde.

/Ennepop
 
just friggebod så skall taket ingå i de 15 m2.
 
Tack JothaR för svaret, även om det inte var det jag ville ha. :confused: Du har möjligen inte koll på var jag kan hitta detta regelverk och läsa själv? Jag misstror dig inte men det känns ändå säkrare att läsa själv och om inte annat kanske man kan hitta något kryphål som andra inte letar efter. ;)


Av ungefär samma anledning så får Fredrik gärna hänvisa mig till ett regelverk också. Där är jag däremot rätt säker på att du har fel. 15 kvm friggebod inkluderar ej takutsprånget. Det skulle ju innebära att ungefär 4 kvm försvinner på en normal friggebod. Dessutom skulle då min Jabo Smara på 15 kvm BYA inte vara en godkänd friggebod? Jag tror du har fel, men kan du motbevisa mig så varsågod. ;)

Åter till frågan; är det någon som har annan information än JothaR? (Hoppas, hoppas, hoppas! :D)

Mvh,
ToRy
 
Tack Olsin för länken! Där går att läsa följande om hur man räknar ut friggebodens storlek:

"Det är friggebodens utvändiga area som räknas. Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i arean. Taksprånget är den del av yttertaket som springer ut ovan ytterväggen. Är det mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in. Detta framgår av svensk standard SS 02 10 53, som handlar om hur man beräknar arean för byggnader."

Mao, jag kan alltså inte förlänga ena gavelns tak med 30/60 centimeter för då räknas åtminstone den gavelns taksprång in utöver mina redan 14,9 kvm. Crap också.....

Nåväl, mot nya mål! :rolleyes:
Vad gäller för entrétak? Hur stora får dessa vara? Det skulle ju också vara en lösning, om än inte lika diskret. De flesta som säljs (även av Jabo som inte skriver något om att ytan kan påverka friggebodens vara eller icke vara som just friggebod) har ju utstick på betydligt mer än 50 centimeter. Då är frågan hur bred och djup en sådan konstruktion får vara innan den räknas.... Om någon vet får ni gärna länka. (y)

Tack igen till JothaR och Olsin för bra information!
Fresve, jag funderar nu på om jag möjligen misstolkade ditt inlägg...? Jag läste det som att du menade att taksprånget alltid räknas in i ytan på en friggebod. Ser nu att du kanske menade att det ska räknas in OM jag använder mig av den konstruktion som jag skrev om i mitt första inlägg, i vilket fall du ju har rätt, och i så fall ber jag om ursäkt för missförståndet.

Mvh,
ToRy
 
Entretak är ju i normalfallet bygglovsfria, de går under skärmtak som man få ha 15 kvm utan lov. MEN ett skärmtak skall sitta på huvudbyggnaden.

Så ett entretak på en friggebod skall nog räknas in i ytan för boden. Om nu någon är sååå petig.
 
ToRy skrev:
Tack Olsin för länken! Där går att läsa följande om hur man räknar ut friggebodens storlek:

"Det är friggebodens utvändiga area som räknas. Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i arean. Taksprånget är den del av yttertaket som springer ut ovan ytterväggen. Är det mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in. Detta framgår av svensk standard SS 02 10 53, som handlar om hur man beräknar arean för byggnader."
Dum fråga kanske. men är det alltså "längden på taket som springer ut" - oavsett takvinkel? Det är alltså inte fotavtrycket som menas (fågelvy - den horisontaldel av taket som sticker ut från vägg) ?
 
"Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i arean."

Formuleringen "horisontella djup" bör betyda att det ÄR fotavtrycket som avses. Om man ska mäta så lägger man alltså inte tumstocken dikt an mot undersidan takutsprånget utan 90 grader ut från väggen (som vi väl får anta står rakt upp och ned som väggar gör för det mesta :D) och mäter från väggen till ytterkanten av takutsprånget.
 
hempularen skrev:
Entretak är ju i normalfallet bygglovsfria, de går under skärmtak som man få ha 15 kvm utan lov. MEN ett skärmtak skall sitta på huvudbyggnaden.

Så ett entretak på en friggebod skall nog räknas in i ytan för boden. Om nu någon är sååå petig.
Det står inte att bygglovsfria skärmtak måste sitta på huvudbyggnad i PBL. men i ett ärende som gick upp till kammar- eller regeringsrätten fann man att där man hade byggt en 10 kvm friggebod och man hade förlängt sadeltaket ut från ena gaveln så det blev ett 7,2 meters skärmtak så ansåg rätten att hus plus skärmtak lästes in visuellt som en volym och därför hade friggeboden en yta på 17,2 kvm... Så ett lätt skärmtak i plast som ser ut som det är separat ditsatt kanske kan vara bygglovsfritt men inte om man förlänger friggebodens egna tak...

Men som alltid är det bäst att fråga i din egen kommun...
 
Beslut är taget! (Tror jag... :D ) Det får bli ett entrétak som täcker dörr och fönster. Boden ser ut som nedan, det är ganska trångt om utrymmet ovanför dörr/fönster så tanken med att lägga ett tak med betongpannor som redan ligger på boden går bort. Det får bli en smäckrare konstruktion med plåttak i tegelpanneform istället. Tanken är då att hitta tre konsoler som sätts på vardera sidan om och emellan dörr/fönster och sen lägga en enkel skiva (ply?) och sen plåt direkt på. Underlagspapp kanske är bra också. Det får bli lite trial and error vad gäller hållbarheten. Boden ligger i snözon 2,5 så det kan ju bli lite tyngd. Nåja, det blir vad det blir. Nu ska jag bara hitta snygga konsoler!

Tack för all hjälp!
ToRy
139 Friggebod.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.