Jag ska bygga tak över en altan, och så småningom glasa in hela rasket. Nu behöver jag Er hjälp med dimensioneringen av limträstommen.

Mitt problem är att taket ska vara valmat, och där drar de flesta tillverkare av byggsatser öronen åt sig. Pulpettak eller sadeltak är inga problem, men det är värre med valmat.

Jag har tänkt så här:
Uterum 2-Model.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu behöver jag alltså hjläp att få till dimensioneringen. Jag ska lägga papptak, och därunder alltså råspont, och taket skall även isoleras. Ca 14-15° lutning, och så ca 40 cm överhäng utanför bärlinorna.

Bärlina 1: ?
Bärlina 2: ?
Takstolar: ?
Takbalkar: ?
Stolpar (3 st i framkant 3500 mm isär): ?

I övrigt är jag mycket tacksam för alla synpunkter!

Mvh,

Nicklas
 
Kommun? Så vi vet snözon. Höjd på stolpar? På sidorna ska du ha stolpar eller bygga vägg med väggreglar cc 60?
 
Redigerat:
Med avseende på eventuella snöfickor; hur/var är taket anslutet till huset, på gavel/långsida eller annat? Du skulle kunna lösa bärningen med bl.a en nockbalk samt med balkar där du skrivit takstolar; tror detta skulle skapa mer rymd..?
 
Om jag fattar rätt så kommer det se ut såhär?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Masoyama
  • Laddar…
altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I grova drag ska det se ut enligt skissen. Det saknas dock en stolpe på mitten av långsidan...

P.g.a. vissa regler för området är det bara valmat tak som gäller. Jag antar att Byggare Bert tänkte på typ ett vanligt sadeltak, men det är lite för tidsotypiskt för byggnadsnämnden. :)

Kommun är Karlskoga, vilket innebär snözon 2,5 va?
Sen är jag osäker på hur mycket last råspont och takpapp räknas som.

I första skedet ska hela altanen vara öppen. I samband med inglasning (sker förmodligen inte samtidigt som takbygget, utan kanske ett år senare) kanske en av kortsidorna blir isolerad vägg med öppningsbara fönster.
 
Nockbalk va kanske fel ord att använda, syftade mer på en balk placerad centriskt.. Trä väger ca 450kg/m3, isolering ca 35kg/m3 o takpappen är i princip försumbar.. Dock verkar det som att du bör räkna med en snöficka. Skriv höjdskillnaden mellan altantak o hustak samt bredden på husgaveln(sidan utan altan) så kan jag räkna ut den om du vill
 
C14 45*120 Konstruktionsvirke Sidopelare
GL28h 90*90 Konstruktionsvirke Mittpelare
L40c 90*270 Limträ Bärlina 2

Sidoväggarna ska vara såhär med två stolpar:
C24 45*195 Konstruktionsvirke Sidopelare
L40c 90*450 Limträbalk Bärlina

Takstolar: L40c 90*405 Limträbalk
Takbalkar: C24 45*220 Konstruktionsvirke CC60
 
Hur räknade du för att få fram dimensionen på pelarna, känns de inte lite klena?
 
Byggare Bert: Ja, du får väldigt gärna räkna på snöficka! :) Höjdskillnaden mellan altantak (nockspetsen) och hustak borde bli i runda slängar 2 meter. Räcker det, eller behöver du ha ett exakt mått? Det du skrev om nockbalk - menar du att lägga en balk centrerat mitt fram, de två diagonala, bärlina i väggen, och sen gå med horisontellt liggande balkar därimellan?
Huggan: Stort tack, men jag förstår inte riktigt allt - du har specat 2 olika sidopelare? Jag vill att alla 3 pelare har samma dimension och kommer nog där använda limträ 115x115 (om det räcker!). Å andra sidan ska jag väl ha 2 stolpar skruvade direkt in husväggen också...Dessa har jag inte ritat ut.
 
GL28h 115*115 komnstruktionsvirke kan du köra på alla pelare.
 
De flesta "gratis" dimensioneringsprogrammen bygger på generella fall. Detta kan ge fel dimensioner om ditt fall avviker något från de programmerade.. Har du någon mail-adress jag kan kontakta dig på så kan jag räkna ut dimensionerna efter just dina förutsättningar:)
 
Byggare Bert: Jag har PM:at dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.