Hej!

Håller på med en utbyggnad. Det befintliga husets vindbrädor och takfotsbrädor är 35 mm tjocka. Är det nån standard man kan hitta nånstans?
Om inte -vilket virke bör jag använda? Är det 22 mm råplan som är standard eller vad bör jag välja?

Tack på förhand!
 
Har precis sökt efter nåt liknande hos trävaruhandlare , 34mm fanns men med för liten bredd, fick bondsågat istället. Men 28mm finsågat är det jag använder mest ,blir stabilt och snyggt.
 
Jag använder samma 22mm-brädor som jag har på väggen. Funkar utmärkt.
 
Kör på 28mm som blir stabilare och har mindre tendens till sprickbildning, tycker även överlag att de håller bättre virkeskvalite med mera kärnvirke.
 
Är 28mm standard och något som jag kan förvänta mig att finna på byggvaruhusen tror ni?
 
Blomqvist78 skrev:
Är 28mm standard och något som jag kan förvänta mig att finna på byggvaruhusen tror ni?
28mm är en standardstorlek, men t.ex. Byggmax, Bauhaus, m.fl. har ju inte fullsortiment av virke utan endast volymvirket.
 
S
Mina vindskivor var fingerskarvade för att inte behöva skarva mitt på. 8 m långa var de om jag minns rätt. Inget man kör hem med släpkärra dock....
 
Mikael_L
Jag har vanligt råplan i 22mm tjocklek.

Nu när det nämns 28mm tjockt här så blev jag ju lite avundsjuk. Skulle givetvis valt det. :)

22'orna vill ju som regel slå sig och kupa sig lite hit och dit...
 
Mikael_L skrev:
Jag har vanligt råplan i 22mm tjocklek.

Nu när det nämns 28mm tjockt här så blev jag ju lite avundsjuk. Skulle givetvis valt det. :)

22'orna vill ju som regel slå sig och kupa sig lite hit och dit...
Fick "lära" mig det vid en utbyggnad av fritidshuset och blev förvånad över vad dessa millimeter gör. Och att jag tycker att virkeskvaliten är bättre, men det kan ju vara tillfälligheter.
Och det ger mera att skruva i för rännkrokarna som sitter i takfotsbrädan då jag har shingeltak.
 
  • Gilla
bulleb
  • Laddar…
28mm och 34 mm är standarddimensioner på råplan, det brukar vara enklare att få tag på långa råplanade brädor i grövre dimensioner då man många gånger tar fram dom för att använda till just vindskivor. Vi har tex. 28x175 och 28x200 som är 7,2 meter långa (oskarvt) Det finns ett fåtal sågverk som sågar så långt, ett jag känner till är Bjernareds sågverk, men jag tror inte att det är så många bygghandlare som vill ta hem sådant långt virke då det ofta blir liggandes rätt länge. Eftersom vindskivorna oftast sitter illa till (stege/skylift/ställning) är det vara värt att välja en bra kvalitet på både virke och färg, så att man inte behöver göra om bytet efter 5 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.