Hej!

Jag har sart fått färdigt taket på utbyggnaden och ska ge mig på att isloera golvet vad det lider och har en del funderingar.

Grunden har jag preppat genom att gräva ut så det är ~50 cm fritt utrymme under huset ned till grunden där det ligger makadam med fall bort från huskroppen på fiberduk. Själva byggnationen står på plintar.

Den bygginstruktion jag fick efter kontakt med Beijer bygg var att lägga åldersbeständig plast direktpå grunden, alltså på mackadamen. Själva golvet utgörs idag bara av golvreglarna monterade mellan bärlinorna med cc30. Det jag rekommenderades göra var att lägga någon form av plywood som tross botten (skivorna komemr vila på lister, ditspikade under och längs med golvreglarna). Där i facken mellan golvreglarna skulle jag lägga isolering och på det sedan golvspån och därefter innegolv.

Nu skulle jag behöva lite råd här:

1) Jag tolkar det som att tanken med ångspärr liggande på gruset är att inte markfukt ska stiga up mot grunden, men är det faktiskt så man gör?

2) Beror detta alsl på hur pass välventilerad grunden är? Från början tänkte jag ha det helt öppet upp till golvets undersida, längs med husets kanter, men för att skydda mot regn med mera tänkte jag sätta dit lite lecablock. Det blir dte ju inte luftttt av på något vis, men kanske att det försämrar ventilationen så pass att jag då borde göra någon annan förändring, eller?

3) Jag har läst följande;
"Linisolering eller cellulosaisolering är bra för att det buffrar fukt = skönare innomhusklimat, men det finns mineralull som klarar fukt, men inte buffrar Glöm inte konvektionsspärr(lufttät)/diffusionsbroms (ångöppen) på undersidan. Det kan vara papp, difussionöppen plast "

3a) -så därför undrar jag -ska jag faktiskt ha ångspärr (såsom man har i tak och väggar) även i golvkonstruktionen? Var i så fall, och ska jag i så fall ändra nåt i den beskrivna konstruktionen som jag inledde med?
3b) -vilken typ av isolering ska jag lägga i golvet?

Tack på förhand!
 
Lite felskrivningar här och där, men särskilt en del i fråga 2 skulle vara:
"Det blir det ju inte luftättt"
och inte
"Det blir dte ju inte luftttt"
 
All input tas tacksamt emot
 
Står utbyggnaden på enbart plintar eller har du torpar grund?

Vad jag fatta så tänkte du mura igen mellan plintarna och då blir det ju en form av torpargrund, och då måste du ha plast på marken och ett antal ventiler så det luftar ordentligt.
Vet att vissa hustillverkare som använder torpargrund ställer ner en avfuktare där nere för att förhindra mögelangrepp.
Lyck till !
 
Tack för svar!

Ja, det är egentligen inte helt klart än hur jag ska göra. Från början tänkte jag ha det helt öppet och den nya utbyggnadsdelen står enbart på plintar. I och med de oerhörda regnoväder som varit hemmavid under sommaren insåg jag dock att jag måste få till någon form av skydd i alla fall, och då kom osäkerheten in eftersom jag alltså inte planerat för det från början.

Just nu tänkte jag alltså inte direkt "mura igen" mellanrummet, men täcka i alla fall en del av öppningen med exempelvis lecablock. Jag vet inte om det blir en dålig "varken-eller-lösning", men jag saknar bra idéer just nu.

Givet den situationen, hur tror ni det blir enklast och bäst gjort?

Tack igen!
 
Jag förstår inte riktigt. Varför tror du att du behöver skydd?
 
Aha, ok. Jo jag kan förstå det -jag ska utveckla lite mer.

-Det befintliga huset satte ju så att säga villkoren för vart golv och tak skulle hamna. Som en konsekvens av att man var tvungen att ha grunden minst 45 cm ovanför marken, så var jag tvungen att gräva ur lite grann under utbyggnaden för att få den minsta rekommenderade höjden. Påså sätt känns det nu som att jag så att säga byggt en grop eller en "kopp" där massa vatten teoretiskt sett i alla fall skulle kunna rinna ned och samlas vid oväder. Det är alltså av den anledningen jag känner mig tvingad att "skydda" det utrymmet lite extra.

Jag hoppas att tankebanorna (om än felaktiga) kanske blir lite tydligare nu.
 
Japp, nu förstår jag. (Tror jag :))
Du är alltså orolig för att ytvatten ska rinna från gräsmattan runtomkring ner i gropen under utbyggnaden och samlas där.

Jag har absolut ingen kunskap om detta, men jag är själv lite intresserad av byggnadssättet hus på plintar, så jag har funderat lite på det.

Om vi tänker oss att du inte hade grävt ut och alltså inte skapat denna "kopp". Då hade ytvattnet runnit in under utbyggnaden och i stället för att rinna ner i koppen hade det fortsatt på ytan. Frågan är hur långt. Jag tror att markens uppsugningsförmåga hade stoppat vattnets framfart innan det når ut på andra sidan huset även utan grop. Jag tror alltså inte att gropen gör att du kommer få mer vatten under utbyggnaden än vad du hade fått utan gropen.

Sen har jag funderat en del på hur man bygger botten på fiskebodar som står i vatten.
Fiskebod.jpg
Där kan vi snacka om vattensamling under byggnaden! Jag gjorde en snabb googling men hittade ingen beskrivning av hur de byggs för att tåla att stå över vatten på det där viset.
 
Ja, det känns lite som det blir en "varken-eller"-lösning....
JAg vet inte riktigt vad som är bäst, att bara låta det vara öppet och dränera skapligt, eller stänga in men med risk att det blir fuktigare luft i grunden.

Det borde väl inte regna in nåt vidare eftersom det är utskjutande takfötter etc, men visst kan det väl, och inte minst snövallar som blir liggande mot huset och sedan smälter etc....

Jag är rådvill, helt klart.
 
Inga fler tankar här?
Jag känner mig som sagt osäker på själva golvkonstruktionen också, dvs om det ska vara ångspärr i golvet eller ej.
 
Det skall alltid vara ångspärr i golvet och den skall vara närmast det uppvärmde rummet. Nederst i bjälklaget skall det vara vindspärr.
 
ångspärren brukar man lägga tex uppe på golvspånet under klickgolvet. alltså direkt under ytskicktet.
många lägger plast på marken under huset för att hindra markfukt.
Det är inte säkert att det blir torrare i grunden för att man har ventilationshål, ofta kan man se fuktskador innanför ventilationshålen på gammla hus. Ibland uppnår man en torrare grund genom att mura helt tätt med stängbare ventiler!
 
Jag har köpt åldersbeständig plast på rulle, och då jag aldrig använt sådan förrut har jag en fråga....

-den är liksom "dubbelvikt" eller vad man ska säga, alltså den är redan på rullen i två lager. Ska det vara så när man fäster upp den, eller ska jag så att säga rulla ut hela och vika isär den först??
 
1 Folien är dubbelvikt på rullen. Den skall vikas upp. Läggas omlott i ev skarv och klämspikas med list.
2 Oft blir problem med kondens med ventiler. Min åsikt är ´det bästa är att ha helt öppet under bjälklaget, ev med avdunstningsskydd på marken om det är möjligt. Isolera (tilläggs-) bjälklaget på undersidan för vindtätning. Om man stänger ventilerna så måste värmen gå genom bjälklaget vilket oftast innebär att man har lite isolering i bjälklaget och isolerar marken (inkl fuktspärr) samt ventilerar utrymmet via kanal upp över taket. Om inte utrymmet blir uppvärmt uppkommer kondens. ...
Nu kommer det många synpunkter i forumet så du kommer att bli förvirrad. Bygg en helt öppen plintgrund, vindtät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.