Jag håller på att skissa på hur nätverket skulle kunna se ut hemma i huset. Det stora problemet är att jag inte kan dra nätverkskabel mellan våningarna på ett smidigt/snyggt sätt, så jag har börjat fundera på nätverk via eluttagen och undrar om det kan vara något.

VIll ha tips/hjälp med följande:
Generellt sett, tänker jag rätt med hur allt är ihopkopplat? Går det att lösa på smidigare sätt?

Är det en switch jag ska ha för att kunna få flera nätverksuttag i vardagsrummet och kunna koppla in alla komponenter? I sådana fall vilken?

Alla komponenter i skissen utom Homeplug/Powerlan-prylarna och NAS:en äger jag för tillfället.


Tack på förhand!
 
  • Hemnätverk_medialösning_skiss_02_placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En variant är ju annars att fortsätta på temat trådlöst och skaffa en trådlös accesspunkt med lanportar istället för switchen som du ställer in som wireless bridge till thomsonroutern. Vet inte dock inte hur många vanliga routers som klarar det utan att byta firmware till ex. Dd-wrt.

(off-topic använde jag en asus wl500g med ddwrt på samma sätt ett tag för att slippa skaffa ett eget bredbandsabbonnemang. Jag anslöt då mitt hemnät trådlöst till kommunens allmänt tillgängliga trådlösa biblioteksnät. Fungerade utmärkt!)

Annars ser det vettigt ut, helt rätt tänkt med en switch (alt. en gammal router du kanske ändå har liggande, men stäng av dhcp och använd bara lan-portarna).
Vill du ha stabil och säker koppling tror jag ditt alternativ med el-pluggar är det bästa.
 
Du kan sätta en vanlig trådlös router, typ DLink DIR-655 eller nåt, i vardagsrummet. Räkna så portarna räcker bara.
Du får se upp lite med DHCP server, du får bara ha en DHCP server, eller så kör du med fasta IP adresser på allt men det blir lite jobbigt i längden med mobiler och annat.
Fördelen med en extra trådlös är att den kan fungera som en slav och förstärka WiFi på övre våningen.
Se till så båda trådlösa är på olika kanaler bara.

Mvh,
Anders
 
Har du övervägt att dra en nätverkskabel kabel på utsidan?
En nätverkskabel behöver inte skyddas (det är ju bra om den har en plåtprofil men det är inte nödvändigt)...

Tänk på att det ska vara CAT-6 kabel!

//Anders
 
Vad gör den där Roku medialänk?

Själv tycker jag trådlöst (även via elnätet) inte duger för video och stora datamängder, det duger bara för surf. Jag skulle köra trådat mellan NAS och desktop datorn.

Sedan skulle jag placera NAS i en skrubb och inte i vardagsrummet, de låter ju lite och är fula.

Varför ska det vara CAT6? CAT6 är bara opraktiskt eftersom den inte klara böjar när man drar sladden runt hörn och är lite dyrare.

Vad kan man göra med CAT6 som man inte kan göra med CAT5 i ett hemmanätverk?
 
Jag skulle säga att det inte är någon större skillnad på att använda CAT5e (inte standard cat5, som enbart stödjer 100Mbit), jämfört med CAT6 i ett hemmanätverk. CAT5e stödjer överföringshastigheter på upp till 1 Gbit/s, medans CAT6 stödjer upp till 10 Gbit/s i gynsamma förhållanden.
Det kan dock hända att du får lite bättre prestanda även på 1 Gbit på CAT6 jämfört med CAT5e, men i ett hemmanätverk är nog inte kabeln den största flaskhalsen. Det dröjer nog också ett tag tills vi börjar köra 10Gbit utrustning hemmma...

/P
 
fredrik johansson: Tack för info! Kul med ditt biblioteksnät :)

anders07: Tack för info! Om inte nätverket via eluttagen funkar så kommer det nog bli så att jag drar kabel på utsidan av huset, men det känns som jag skulle kunna tänka mig ganska många andra lösningar för att slippa det. Balkong och veranda som måste rundas och det blir inte snyggt att dra det under taksprånget och böja runt alla takstolar...

tripptrapp: Ruckus MediaFlex skickar signal för IPTV trådlöst. Har funkat riktigt bra under de åren jag haft dom.
Det verkar vara väldigt olika huruvida folk är nöjda med nätverk via eluttagen eller inte.
 
Det måste väl finnas någonstans i hela huset där det går att borra ett hål genom bjälklaget mellan våningarna?
 
f91jsw: Det finns det, givetvis, men det är flera rum som det ska genom. Ingen lösning jag vill köra på som första alternativ. Funkar nätverket via eluttagen så är det ju klockrent.
 
Det finns inte gamla telejack som inte används, så att du kan använda de rören?
 
Jag hade samma problem. Testade först trådlöst, men det gick inte att få bra täckning i hela huset, och jag ville inte krångla med repeaters och liknande. Jag skaffade då Powerlan-prylar, och alla problem försvann. Det fungerar väldigt bra, men el-ledningarnas längd har betydelse. Signalkvaliteten (visas med lysdioder) blir bättre om man inte sätter dem i förlängningskablar eller grendosor. Jag märkte också att det blir bättre om man i ett rum använder det vägguttag som har kortast ledningar till centralen. De verkar dock fungera bra även när signalkvaliteten inte är optimal.
 
uno83: Tyvärr inte. Finns inga möjligheter att dra det i väggarna.

b_hasse: Kul att höra att det funkar bra. Vad har du för modell?
 
En fundering: Tjänar jag något på att borra in telekabeln i vardagsrummet och sätta ett telejack (första jacket?) där också? Antar att allt måste kopplas genom en och samma router/gateway.

Telekabeln kommer nämligen till huset utanför vardagsrummet så där sitter en kopplingsdosa. Har idag bara ett telejack och det är på övervåningen i hallen (enligt skiss).
 
uno83 skrev:
Det finns inte gamla telejack som inte används, så att du kan använda de rören?
Detta är den metod jag förespråkar när det gäller att bygga nätverk i gamla hus. Finns det ett rör för telekabel mellan våningarna är det helt klart att rekomendera. Tele och nätverk får dessutom dras i samma rör om så skulle behövas, och är det inte allt för många böjar får man utan problem plats med en cat5e och en telekabel av normal sort.
Enligt mig är kabel det enda vettiga för att få stabilast länk för att förbinda våningarna. Det kommer vara värt den tiden det tar att dra den kabeln, skillnaden i hastigheter etc gör att jag tycker man alltid bör överväga den metoden.
 
Ådala skrev:
En fundering: Tjänar jag något på att borra in telekabeln i vardagsrummet och sätta ett telejack (första jacket?) där också? Antar att allt måste kopplas genom en och samma router/gateway.

Telekabeln kommer nämligen till huset utanför vardagsrummet så där sitter en kopplingsdosa. Har idag bara ett telejack och det är på övervåningen i hallen (enligt skiss).
En kopplingsdosa med rör till övervåningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.