Jag har i alla år haft Länsförsäkringar som försäkringsbolag (mer än 20) förutom en period på 2 år då jag hade Moderna. Anledningen att jag bytte var det faktum att de var 4000 Sek billigare på familjens försäkringar och att det gav 0,2% billigare ränta på huset.

Jag tykckte det var struligt som fan att betala med deras lösning för autogiro men levde med det.
Sedan fick jag ett skadeärende... Våran pool hade sprungit läck och jag visste nästan att försäkringsbolaget inte skulle ta det...
Hade innan haft ett mindre ärende med en reseförsäkring där det löstes sjukt smidigt...
Nu hamnade jag i en liknande karusell som er.... Jag skickades till höger och vänster... Jagade handläggare som skyllde de var sjuka med mera med mera.... Sedan till slut konstaterades det att det inte kunde handläggas av dem utan deras chef skulle ta över...
Mailade ringde och ringde den samma... Utan svar...
Sedan plötsligt utan att ha haft någon kontakt eller någonting fick jag bara ett mail att de inte skulle ta det därför att det berodde på dåligt underhåll (vi hade bara ägt huset i mindre än ett år.) historiskt sett.
Ja det var det svaret som jag förväntade mig men gillade inte alls deras handläggningsätt..
Deras brist på bemötande var under all kritik med kändes det som...

I alla fall kontakatae jag LF. Förklarade läget att de var sjukt dyra på en av våra försäkringar och bad dem räkna om. Det gjorde de och vi kom fram till en skillnad på ca 1000 sek. Detta kändes som hanterbart och jag flyttade alla försäkringar...

Det gick 2 veckor... Sedan väcker min fru mig med " Skall det vara gula fläckar i taket i källaren....."
Kommer ner och ser fuktfläckar som inte var där kvällen innan och som släppt igenom vatten...
Ringer LF (har inte ens hunnit betala utsänd faktura) de säger de skall skicka dit en tekniker (8:10)

Kl 10;40 (ca) är en av anticimextekniker och mäter i toaletten ovanför källaren. Han får mega utslag kring toastolen...

Kl 14 finns det entrepenör på plats med 2 snickare som river upp hela toaletten... Ja det är fuktigt kring toan men inte mer...
De river längre ut... Ja det är blött men inga söndriga rör som skulle kunna förklara läckaget.
De börjar riva i hallen och ja där är blött men inga söndriga rör....

Kl 17 bryter vi för dagen, de återkommer dagen efter och river längre ut i hallen och då blir det torrt...

Vid lunch upptäcker vi att om man spolar i handfatet så rinner det ut med dess rör (inga synliga läckor) och sedan har det troligen flytit utmed den plastmatta som legat kvar sedan huset byggdes och som man sedan kaklat direkt på....

3 dagar senare hade LF fattat beslut om ersättning "vi betalar allt, vill ni renovera toaletten samtidigt står vi för halva kakel kostnaden då det skall in fultspärr upp till 10-15 cm från golver i toaletten. Vi9 står även för nyläggande av 2 veckor gammal klinker i hallen då ni inte hittar matchande klinker (samma bränning) som ni har på resten av hallen (hela var inte uppbruten utan bara delar)". Innan detta beslut hade entrepenör slitit ut ALL isolering (även torr i hallen) samt Anticimex kommit dit och torkat med fläktar (vi fick även ersättning för deras elförbrukning).

Om jag inte minns tog det drygt en månad innan vi hade nyrenoverad toalett. Därtill hade de tempärt monterat in toastol för att hjälpa oss över jul då min far inte kan använda toaletten på ovanvåningen...

Jag ser en klar skillnad mellan de bolag som jag inte har på orten och just LF. De sista kan jag alltid gå ner till deras kontor och prata med öga emot öga... Det tvingar dem till en helt annan servicegrad.
Visst i vissa lägen lite dyrare men MYCKET smidigare i sin skadehanläggning och det är ju därför jag har ett försäkringsbolag, för att de skall hjälpa mig när skiten träffar fläkten..
Kommer ALDRIG teckna en försäkring på telefon eller via bank eller annat ombud.

Självklart... Finns det de som HATAR LF men jag bygger bara från min famljs skadehistoria som är "omfattande" och varje gång hanteras det lika smidigt....
 
Stellemark skrev:
Jag har i alla år haft Länsförsäkringar som försäkringsbolag (mer än 20) förutom en period på 2 år då jag hade Moderna. Anledningen att jag bytte var det faktum att de var 4000 Sek billigare på familjens försäkringar och att det gav 0,2% billigare ränta på huset.

Jag tykckte det var struligt som fan att betala med deras lösning för autogiro men levde med det.
Sedan fick jag ett skadeärende... Våran pool hade sprungit läck och jag visste nästan att försäkringsbolaget inte skulle ta det...
Hade innan haft ett mindre ärende med en reseförsäkring där det löstes sjukt smidigt...
Nu hamnade jag i en liknande karusell som er.... Jag skickades till höger och vänster... Jagade handläggare som skyllde de var sjuka med mera med mera.... Sedan till slut konstaterades det att det inte kunde handläggas av dem utan deras chef skulle ta över...
Mailade ringde och ringde den samma... Utan svar...
Sedan plötsligt utan att ha haft någon kontakt eller någonting fick jag bara ett mail att de inte skulle ta det därför att det berodde på dåligt underhåll (vi hade bara ägt huset i mindre än ett år.) historiskt sett.
Ja det var det svaret som jag förväntade mig men gillade inte alls deras handläggningsätt..
Deras brist på bemötande var under all kritik med kändes det som...

I alla fall kontakatae jag LF. Förklarade läget att de var sjukt dyra på en av våra försäkringar och bad dem räkna om. Det gjorde de och vi kom fram till en skillnad på ca 1000 sek. Detta kändes som hanterbart och jag flyttade alla försäkringar...

Det gick 2 veckor... Sedan väcker min fru mig med " Skall det vara gula fläckar i taket i källaren....."
Kommer ner och ser fuktfläckar som inte var där kvällen innan och som släppt igenom vatten...
Ringer LF (har inte ens hunnit betala utsänd faktura) de säger de skall skicka dit en tekniker (8:10)

Kl 10;40 (ca) är en av anticimextekniker och mäter i toaletten ovanför källaren. Han får mega utslag kring toastolen...

Kl 14 finns det entrepenör på plats med 2 snickare som river upp hela toaletten... Ja det är fuktigt kring toan men inte mer...
De river längre ut... Ja det är blött men inga söndriga rör som skulle kunna förklara läckaget.
De börjar riva i hallen och ja där är blött men inga söndriga rör....

Kl 17 bryter vi för dagen, de återkommer dagen efter och river längre ut i hallen och då blir det torrt...

Vid lunch upptäcker vi att om man spolar i handfatet så rinner det ut med dess rör (inga synliga läckor) och sedan har det troligen flytit utmed den plastmatta som legat kvar sedan huset byggdes och som man sedan kaklat direkt på....

3 dagar senare hade LF fattat beslut om ersättning "vi betalar allt, vill ni renovera toaletten samtidigt står vi för halva kakel kostnaden då det skall in fultspärr upp till 10-15 cm från golver i toaletten. Vi9 står även för nyläggande av 2 veckor gammal klinker i hallen då ni inte hittar matchande klinker (samma bränning) som ni har på resten av hallen (hela var inte uppbruten utan bara delar)". Innan detta beslut hade entrepenör slitit ut ALL isolering (även torr i hallen) samt Anticimex kommit dit och torkat med fläktar (vi fick även ersättning för deras elförbrukning).

Om jag inte minns tog det drygt en månad innan vi hade nyrenoverad toalett. Därtill hade de tempärt monterat in toastol för att hjälpa oss över jul då min far inte kan använda toaletten på ovanvåningen...

Jag ser en klar skillnad mellan de bolag som jag inte har på orten och just LF. De sista kan jag alltid gå ner till deras kontor och prata med öga emot öga... Det tvingar dem till en helt annan servicegrad.
Visst i vissa lägen lite dyrare men MYCKET smidigare i sin skadehanläggning och det är ju därför jag har ett försäkringsbolag, för att de skall hjälpa mig när skiten träffar fläkten..
Kommer ALDRIG teckna en försäkring på telefon eller via bank eller annat ombud.

Självklart... Finns det de som HATAR LF men jag bygger bara från min famljs skadehistoria som är "omfattande" och varje gång hanteras det lika smidigt....
Det känns bra att det då är LF vi faktiskt tänker byta till :) Och bara den grejen att kunna gå till deras kontor och prata med dom är så viktigt! Jag kan ju säga att vi gör aldrig om denna tabbe och ta det för banken erbjuder det.

Helt otroligt att hur LF hanterade eran skada! Hade vi bara valt dom från början hade vi nog inte suttit här 13 veckor senare med väggar, tak och golv förstörda pga fukt.
 
Säga vad man vill om de traditionella förs. bolagen. Men de är ofta bättre när det gäller att reglera skador.

En släkting till mig råkade ut för brand i hyreshuset där han bodde. Trapphuset var helt övertänt, han fick hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren nådde fram.

Han hade bytt förs. bolag till ett internetbaserat bolag som posten marknadsförde på den tiden. Skaderegleraren första åtgärd dagen efter branden var att säga att de tänkte inte betala hotellet som brandkåren hade fixat fram under natten. Därefter nekade regleraren reflexmässigt allt.

Flera av de traditionella bolagen började arbeta på brandplatsen redan medan räddningsarbetet pågick de skickade in egna rökdykare för att rädda ut lösöre medan släckning fortfarande pågick. De kallade de boende till informationsmöte timmar efter branden, där de berättade om vilka rättigheter de hade. Tog tom upp saker som flyttning av telefonabbonemang till tillfälligt boende.

Min släkting fick vara med på mötena trots att han hade annat bolag, och fick hjälp av skadereglerare på andra bolag att pratat förstånd med "sin skadereglerare".

Fastighetsägaren (som också råkar vara en släkting) hade iofs en hel del problem med sitt traditionella bolag för återuppbyggnaden, men troligen helt inom regelverket. Bla. så betalar bolaget per definition inte bygglovsavgifter, och här hade kommunen infört en detaljplan som bara tillät tvåplanshus, trots att hela området var bebyggt med 3 planshus sedan 30 talet. Kostade typ 100 000 extra att få planen ändrad så att huset kunde återuppbyggas till exakt samma utseende.
 
Beathe skrev:
Det känns bra att det då är LF vi faktiskt tänker byta till :) Och bara den grejen att kunna gå till deras kontor och prata med dom är så viktigt! Jag kan ju säga att vi gör aldrig om denna tabbe och ta det för banken erbjuder det.

Helt otroligt att hur LF hanterade eran skada! Hade vi bara valt dom från början hade vi nog inte suttit här 13 veckor senare med väggar, tak och golv förstörda pga fukt.
Så länge du låter bli LF Stockholm har jag inget att säga, men jag hade med dem att göra förra året och värre klåpare har jag sällan stött på. Skaderegleraren var "ny" (hade tidigare jobbat som konsult åt dem) och kunde inte deras eget datasystem. Detta löste han genom att inte göra någonting, istället för att be om hjälp. Då jag påpekade detta och många andra problem för hans chefer, hände heller ingenting. Fyra månader efter upptäckt vattenskada tog man beslut på åtgärd. Det tog sedan fem arbetsdagar för snickarna att riva och bygga upp...
 
hempularen skrev:
Säga vad man vill om de traditionella förs. bolagen. Men de är ofta bättre när det gäller att reglera skador.

En släkting till mig råkade ut för brand i hyreshuset där han bodde. Trapphuset var helt övertänt, han fick hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren nådde fram.

Han hade bytt förs. bolag till ett internetbaserat bolag som posten marknadsförde på den tiden. Skaderegleraren första åtgärd dagen efter branden var att säga att de tänkte inte betala hotellet som brandkåren hade fixat fram under natten. Därefter nekade regleraren reflexmässigt allt.


Ungefär dit jag ville komma.. Tre Kronor drivs som ett budgetalternativ till Folksam så jo de bör nog anses som ett lågprisbolag. Att de råkade vara dyrare på andra produkter var nog mer slumpmässigt!
 
F
Är inte heller imponerad av LF. Gällde bagatellskada på bil efter att hjulen blivit stulna. Knappt 70 dagar tog det att få tillbaka min bil och då hade dom inte lagat den vilket kanske inte alls är unikt. Det fantastiska var att i 4 veckor kunde dom inte lista ut till vilken verkstad dom skickat bilen, dom var på väg att lösa in den då en verkstad hörde av sig och ville ha bort bilen då LF inte godkännt offerten. Besökte LF kontoret vid flera tillfällen och tillslut vågade inte skadereglerarn träffa mig. Det blev en dyr affär för LF då dom tvingades betala hyrbilsersättning för hela perioden och betala en riktigt fet kontantersättning för skadorna.

Har TryggHansa på hemförsäkringen och dom har varit kanon på den lilla skitskada vi råkade ut för.
 
Finns ju en fantastisk motpart i och med att ni har valt den lösningen som ni har. Börja med att bearbeta dem. Tror faktiskt att det är mycket bättre än om man har vanliga försäkringar ...
 
Beathe Beathe skrev:
Vi har problem med vårat försäkringsbolag, och vi vet inte riktigt vad vi ska göra eller vilka rättigheter vi har.

Vi har ett expansionskärl på vinden som gått sönder, ungefär 300 liter vatten som runnit ut. Skadat taken och två vägger i två rum på övervåningen, det är vad vi vet, skadan kan ju ha spridit sig utan att vi vet.

Det har nu gått 13 veckor och INGET har hänt! Vi har inte ens fått något papper på att vi har anmält skadan. Det är väl det första man ska få efter man anmält skadan!? Vi anmälde skadan måndagen 4 juni samma fredag var polygon hemma hos oss, dom tog då lite foton, mätte rummen och kollade lite på skadan, men dom gjorde ingen fuktmätning, vilket vi i efterhand fick veta att dom skulle ha gjort då, men som 13 veckor senare fortfarande inte har gjorts. När han från polygon skulle åka säger han att han skulle skicka infon till Tre Kronor samma dag, sen skulle Tre Kronor höra av sig till oss i början på veckan efter. Vilket Tre Kronor aldrig gjorde.

Ca en vecka senare tyckte vi att det hade dröjt för länge, vi ville veta vad som händer och vad som skulle hända med våran fuktskada. Vi ringer då till Tre Kronor och får besked om att det inte var så konstigt att ingen hade ringt oss än eftersom en SÅ stor vattenskada skulle ta tid. Man kan ju tycka att det då borde gå snabbare så fuktskadan inte spred sig till större delar av huset. Det gick en vecka till, inget hörde vi ifrån Tre Kronor, varken nått brev eller telefonsamtal.

Vi ringde till Tre Kronor igen, får då reda på att XXXX XXXX är våran handläggare. Vi skulle prata med honom och blev kopplad till honom, men ingen svarade. Vi ringde några gånger till och blev kopplade till XX men det var aldrig någon som svarade, tillslut fick vi hans direktnummer. Vi ringde flera gånger i veckan men fick aldrig tag i XXXX. Vi ringde till växeln men ingen kunde hjälpa oss. Vi fortsatte ringa flera gånger i veckan i ungefär 8 veckor, ingen från Tre Kronor hade på den tiden ringt oss eller skickat oss papper på att vi anmält skadan.

Vi börjar bli frustrerade för vi har en jättestor vattenskada i vårat hus och försäkringsbolaget vi betalar vägrar hjälpa oss. När det hade gått ungefär 8-9 veckor ville vi ha svar och ringer växeln till Tre Kronor igen. Vi satt i telefon 2-3 timmer, vi blev kopplade överallt utan större lycka. Vi fick då tillslut veta att XXXX var på semester och vi skulle kopplas till hans vikarie. Vi pratade med hans vikare då det visar sig att han bara hade hand om Folksam, han kunde inte hjälpa oss när det var ett Tre Kronor ärenden.

Vikarien kopplade då oss tillbaka till växeln för att dom skulle koppla oss till någon annan som hade hand om XXXXs Tre Kronor skadeärenden. Vi blev kopplade till samma vikarie igen, han kopplade tillbaka oss till växeln, tillbaka till samma vikarie. Detta hände flera gånger, vi pratade med samma vikarie mer än 6 gånger. Tillslut fick vi prata med en XXX (tyvärr kommer vi inte ihåg hans efternamn). Han tyckte det var förfärligt hur vårat ärende hade blivit hanterat och så lång tid skulle det ABSOLUT inte ta med en så stor vattenskada. XXXX undrade om vi kunde renovera själva, Tre Kronor skulle ju så klart betala för det ändå, vi förklarade att vi tyvärr inte hade tid och fixa det själva. XXXX undrade då om vi kunde leta reda på en byggfirma själva, ta in offert sen skulle Tre Kronor betala, så skulle det var klart. Tyvärr så gick XXXX på semester den dagen, så han kunde inte ta hand om vårat ärende.

Vi började leta företag och hittade ett jättebra sanering och byggföretag i Stockholm. Dom fixade allt som behövdes för att göra saneringen och renoveringen, sugbil, personal osv. Dom behövde bara komma och kolla på fuktskadan för att göra en kalkyl och då ville dom ha med nån från försäkringsbolaget eller någon från polygon. Bara för att vara på den säkra sidan så dom visste exakt vad som skulle göras, så vi som kund inte skulle åka på något oväntat, som att Tre Kronor inte godkände företaget och att vi skulle få betala allt, när dom var klara.

Vi började då ringa Tre Kronor igen så att dom kunde skicka ut någon i samband med Stockholms företaget. Ingen kunde hjälpa oss, vi var tvungna att vänta på XXXX, och han skulle komma tillbaka på måndag, det sa dom varje gång men det stämde aldrig. Sen fick vi besked om att han skulle vara tillbaka på måndag, men han var pappa ledig tisdag-torsdag, han jobbade bara några få timmar på måndagar och några få timmar på fredagar. När vi äntligen fick tag i XXXX och berättade om allt som hade hänt var han nonchalant och sa bara jaha, jag har haft semester. Inget ojdå det var ju tråkigt, så där ska det inte gå till.

Han sa nej till att skicka någon från polygon eller Tre Kronor när saneringsföretaget skulle kolla fuktskadan i vårat hem. Han satte då stopp för företaget vi hade lagt ner tid på att hitta, för det var ju ingen annan på Tre Kronor som hade försökt göra något. Någon vecka senare ringer det ett byggföretag på uppdrag från Tre Kronor, dom ville boka in en tid för dom skulle göra kalkylen på vad det skulle kosta att åtgärda fuktskadan, dom hade fått information om att vi skulle åtgärda skadan själv. Vilket vi tydligt hade sagt till XXXX och Tre Kronor att vi inte skulle göra. Efter tolv veckor i motvind från Tre Kronor kändes det inte alls bra. Vi hade fortfarande inte fått något papper på skadan och att den var anmäld. XXXX sa att han skulle fixa det, men det har fortfarande inte dykt upp något brev från Tre Kronor.

Vi är så otroligt besvikna på hur Tre Kronor har hanterat vårat skadeärende och hur vi har blivit behandlade. Vi fick besked om att inte röra något på vinden innan Tre Kronor började renoveringen, vilket betyder att vi inte kan värma vårat vatten eller hus. Nu börjar det bli kallt och vi har ingen värme i vårat hus pga av Tre Kronor.

Vi har i tre månader oroat oss över vårat hus och den stora vattenskadan. Det är ungefär 300liter vatten som runnit ut. Vi har fått jaga vårat försäkringsbolag i över 12 veckor, Tre Kronor har inte ringt oss en enda gång! Och alla vi pratat med säger olika, får vi ersättningar för att vi fått betala mer i el? Nytt expansionkärl? Några har sagt ja, några har sagt vi får en viss del, några säger nej. Vi känner oss otroligt hjälplösa.

Att våran handläggare hade semester i tio veckor spelar för oss ingen roll, MEN att det under den tiden inte fanns någon annan som kunde hjälpa oss är en skandal! Det här är den värsta service vi någonsin har varit med om! Otroligt respektlöst. Otroligt oprofessionellt av Tre Kronor!

Det känns jobbigt att vi bott i huset 6månader och att halva den tiden har vi jagat vårat försäkringsbolag. Det är otroligt frustrerande att aldrig få något svar. För 1 dag sen kom äntligen byggföretaget som Tre Kronor anlitat, och kollade på skadan, denna gång var dom införstådda med att det var dom som skulle göra saneringen/renoveringen. Men vi känner oss inte så säkra med detta företag heller nu. Vi har ju pratat med olika saneringsföretag och alla har sagt att med en så stor mängd vatten och den tiden det har stått använder man sig av en sugbil och suger ut all spån ( det är det som är isolering på vinden) på ungefär en timme. Torkar vinden, sen fyller man ny isolering. Företaget Tre Kronor har anlitat säger att dom kommer gräva ut det spånet som är surt i soppsäckar, sen torka och efter det fylla ny isolering. Det känns ju inte alls säkert, tar dom inte bort allt kan dom ju inte veta om det är skadat. Vinden är ungefär i golvyta 114kvm och över halva ytan är fuktskadad.. Han sa också att jag skickar kalkylen till Tre Kronor sen får ni ett papper på vad ni ska betala. Det lät nästan som att vi skulle få betala kalaset själva. Varför betalar man då 500kr i månaden till ett försäkringsbolag?

Vad har vi för rättigheter? Kan vi säga nej? Kan vi säga att vi vill att dom ska tömma hela vinden på all spån, så vi kan va helt säkra på att det inte är skadat eftersom det nu har stått så över 13 veckor? Eller bestämmer försäkringsbolaget allt? Att det ska göras snabbt och billigt? Vi vet inte vart vi ska vända oss för att få reda på vad vi har för rättigheter. Om vi har rätt på skadestånd för att det tagit så långt tid, ersättning för att vi lagt ner tid på att hitta byggföretag själva? Och vad har försäkringsbolaget för skyldigheter? Skadestånd för sveda och värk.

För det här kan väl inte vara okej av ett försäkringsbolag att göra?

Det hade inte ens fallit mig in och kolla upp tre kronor, förens igår. Och nu ångrar jag mig nästan för att jag gjorde det! Jag skrev in Försäkringsbolag Tre Kronor på google, och nästan det första som dök upp var denna sidan: [länk] där 38 omdömmen av 51 fick EN stjärna. Allt dom beskriver, det är precis så vi har det. Otrevligt bemötande, okontaktbara, skyller på att dom haft semester osv. Vi kände oss plötsligt totalt hjälplösa, vi försvann ännu längre ner i det svarta hålet!

Det var våran bank Swedbank som rådde oss att skaffa försäkringen när vi köpte huset. Det är försäkringen swedbank erbjuder. Hur kan en så stor och ganska seriös(?) bank vilja förknippas med ett så dåligt försäkringsbolag? Det är något vi inte alls kan förstå.

Är det något om vet vad vi kan göra?
Jag har något liknande problem på Tre kronor, Semsta försäkringsbolag måste jag säga.
 
Tråkigt att höra hur värdelösa Tre Kronor varit mot er ..

Min kollega har dem och han fick mycket bra hjälp på sin familjs "sommarhus", 280 kvm stort. Vattenläcka i något rör som stod och läckte i flera månader så hela undervåningen behövde i princip rivas.

De hade utmärkta åldersavdrag så han betalade väldigt lite för att få allting i princip nytt.
 
Vi har en fuktskada ärende hos Tre kronor som har pågått i ca 8 månader.
1- semst på återkopplingen
2- när jag ringer då blir kopplat till den ena sen sen den andra.
3- Handläggaren slutat sedan någon annan ta över och inte har fått något överlämning.
4- slutändan kontakt med någon chef på Tre kronor och jag sa att jag kommer att anlita en konsult företag som skall kolla upp detta ärende och ni får stå för hela kostnaden.

Nu så skall dom skicka någon på måndag den 12 feb.

Skall det verkligen Vara så ?
Dom är bra på ta betalt, dock aldrig hantera ett ärende med återkoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.