Hej,

vi lät installera en separett. Först luktade det inomhus men sedan kom "installatören" och drog rören hela vägen upp i skorstenen samt körde med skumfog. Lukten försvann nästan i alla fall det luktar i rören inte så hemskt men jag läste att detta kunde hända då kan man köra med isolering runt rören. Hursomhelst, jag köpte nu även "separett absorv" som skall ta bort latrinlukten. Tyvärr så luktar det hemskt utanför. Det går i stort sett inte att sitta utanför i altanen. Meningen med altanen är att kunna använda den.

Jag bifogar bilder på hur installationen ser ut. Rören går in i en befintlig skorsten för att slippa borra hål i taket. Kan någon tipsa varför det luktar utanför så hemskt mycket. Jag har läst en del och det skall inte lukta. Kan det vara hur rören är dragna? Rören som sagt går upp hela vägen i den befintliga skorstenen.
separett1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
separett2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh
Alvaro
 
Vi har en separett och var till och från lite lukt inne och ute men det beror på att jag skarvat rören tillfälligt i väntan på bygglov på ett "vanligt" avlopp.

Kan det vara så att fläkten i toan inte orkar trycka iväg luften hela vägen ?
Borde inte lukta så mycket ute på altan om den går ut genom skorstenen... Eller ni kanske äter för mycket brunabönor ;)

Vi hade vår luftning under takfoten på baksidan tidigare och kände inget..

Hoppas det löser sig för er!
 
tror du att det går att installera på något sätt en extra fläkt i 75 mm rör?
 
Jag var inne på att sätta en kanalfläkt eftersom jag håller på att renovera men struntade i det.
Jag tror det funkar med en extra fläkt..
Finns på biltema eller Classe
 
Ska det inte finnas någon sorts kolfilter i ventilationen ifrån dessa dass?
 
Nix , inte som standard iaf
 
Fruppe skrev:
Nix , inte som standard iaf
Okay, vet bara att vi hyrde ett hus en gång där det i ventilationen ifrån dasset satt en kolfilterhållare som skulle bytas typ varje år.
Slarvade man med detta kom odören ganska omgående.
 
Vi tror att vi hittade orsaken. Efter mycket skepticism från återförsäljaren och tillverkaren trots att detta är ett problem som andra har så kom vi fram till följande.

Vi testade att ta bort skorstenshuven, bara för att testa, då blåste det upp och lukten försvann kanske upp till 80%, se bild, så klart var vi tvungna att sätta tillbaka skorstenshuven annars skulle det regna in i 75mm innerrören.
 
Nu är nästa steg att hitta en bra hantverkare/takläggare som kan förlänga skorstenen med ca. 1 m och byta ut skorstenshuven till en Skorstensventilator. Känner ni någon bra hantverkare som kan göra detta?
 
Vi har huset i Gnesta
 
Jag har Separett. Använder deras avloppsrenstablett i urinskålen och strör på lite Toamull (som jag har i en liten hink med lock bredvid) över latrinet. No smell! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.