Det här kanske en jättemärklig fråga:

Vi har tänkt att bygga ut huset med en hall, toalett samt balkong. För att få ner kostnaden lite på bygget samt att ha lite roligt så tänkte jag att jag kunde vara med och bygga utbyggnaden. Har 5 veckors semester kvar, så jag kommer inte förlora någon lön etc.

Är det bara att glömma att en snickare ens vill arbeta tillsammans med en amatör?
Tror ni snickaren kommer att kräva att han och hans gäng gör allt för att ens ta jobbet?

Utbyggnaden kommer att vara max 15kvm i en våning. Borde går att få klart på utsidan inom e månad tycker jag.
 
Jo man kan göra så vet flera som gjort det men beror mycket på vad byggfirman tycker om det. Ofta när ägaren är med blir det han som är spring killen alltså får bärande och enkla arbetet och lämnar det som kräver kunskap till byggarna. Sen vill dom ju stjälkar inte att du ska vara med på vissa saker som tex tätskikt i badrum vilket kräver utbildning.
 
Saker som jag inte behärskar lämnar jag naturligtvis till proffsen.
Men det kan ju inte vara jättesvårt att slå upp 3st ytterväggar + takkonstruktion. Insidan tänkte jag göra helt själv.

Toaletten kommer vara, toa+handfat. Plastmatta på golv som kommer att vara tätskikt, det lämnar vi bort till proffs
 
Redigerat:
Jag ser inga problem med det, tala bara om att du vill hjälpa till när du snackar med snickaren.
 
Men det kräver ett starkt psyke. Det är inte alla som pallar att gå som lilldräng i sitt ägandes hus och ta order från de personer man samtidigt avlönar. Jag hade inte klarat det i alla fall.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Det finns en strulfaktor man bör ta med i bedömmningen. För dig blir det då viktigt att arbetet görs just precis då när du kan ta ut semestern. Snickaren kanske iofs kan planera att göra ditt jobb just då, men även en kanonseriös snickare kan få förhinder eller vara tvungen att med kort varsel ändra lite i ordningsföljden på sina uppdrag.

En seriös hantverkare kan göra sådana omstuvningar av tiden, genom att alltid ha lite luft i sin planering, men om han är bunden av att du som hantlangare bara kan just den tiden ni kommit överens om så kan det ställa till det för planeringen.
 
Vi har mer eller mindre gjort så nu när vi byggt till/om vårt hus. Min man har varit ledig på deltid (heltid vissa perioder) och byggt på huset samtidigt som snickarna har varit där och jobbat, och sen har vi hjälpts åt (jag och maken) på kvällar och helger. Vi har dock haft en ganska tydlig uppdelning i vad snickarna skulle göra och vad vi skulle göra själva så det har väl inte direkt varit så att min man har varit "assistent" till snickarna, utan han har mer pysslat med sitt. Det som har varit väldigt positivt med det hela är dels att snickarna nästan hela tiden haft min man till hands så att de har kunnat fråga hur vi vill ha det med olika detaljer, det har de tyckt varit jättebra (och vi också för resultatet blir ju precis som man vill ha det då. :) ). Sen har min man tyckt att det har varit superbra att ha proffs till hands hela tiden som han har kunnat fråga så snart det har dykt upp frågetecken kring "våra bitar".

Tror som någon tidigare påpekat att det hänger väldigt mycket på vilken byggfirma man anlitar (och personkemin med snickarna!) men i vårt fall har det fungerat klockrent. Det känns verkligen som att vi har gjort det här jobbet tillsammans med snickarna, och vi är hur nöjda som helst med resultatet.

Ska man ta någonting negativt med att göra på detta sättet så är det väl kanske att vissa saker säkert har tagit lite längre tid i och med att snickarna inte bara kunnat "köra på i sitt tempo" hela tiden, och givetvis har vi ju betalat även för den tid som snickarna lagt på att visa min man hur han ska bära sig åt med olika moment, men med tanke på allt han har lärt sig under tiden, och på resultatet med detaljer osv. så tror jag ändå att det varit värt det.
 
Det här låter ju riktigt bra. Trodde ett tag det skulle vara omöjligt att få en snickare att samarbeta med en amatör.
Hittade en mindre firma tidigare som jag ska kontakta. Får se vad han säger.

Men det gäller ju (som i alla situationer) att hitta en person man känner förtroende för och kan lita på.
Nu ska jag fortsätta projekteringen :)

Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.