Hej. Jag tänker bygga en ny kryddhylla till köket. Den gamla är ful och även sönderbruten av tidigare ägare.

Funderar på att köpa ett hyllplan på cheapy i melamin och såga till lämpliga bitar.

kryddhylla.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu undrar jag hur jag skall fästa ihop allt. Ska jag limma med trälim och skjuta dyckert från utsidan?

Eller kanske bara skjuta med dyckert och sen förborra och dra i skruv?

Fäster trälim på melamin?
 
Jag har bara försökt limma på melamin en gång (med trälim) och då fäste det inte alls bra, men det är möjligt att det finns annat lim som fungerar bättre. Om du är bättre än jag på att placera plugg på rätt plats är det väl sådant här plugg är till för. Jag förstår av din fråga att du inte har tillgång till en domino, men annars är det sådant här även den är gjord för.

I dina skor hade jag nog skruvat. I och med att du ändå lär vilja kantbanda skulle du även kunna fräsa spår i de lodräta delarna på amerikanskt manér.
 
Jag skulle rekommendera dig att använda gamla hederliga träplugg och limma, alternativt lammelfräs och kex.

Att spika är inte någon vidare ide. Skruv i så fall, men även om du skruvar så plugga och limma för att få en stabil hylla. Gör gärna alla delar klara och skruva ihop en gång för att kolla att allt blir bra innan du tar isär igen och limmar ihop det hela.

Vanligt trälim fäster inte alls bra på melamin, så ingen mening att limma på utan i skarven, bara på plugg/kex.
Här en artikel om att arbeta med melamin.

http://americanwoodworker.com/blogs/tips/archive/2009/03/03/using-melamine.aspx
 
Jag ska såga ut bitarna ur ett kantbandat hyllplan. Ska placera sågsnitten på ytorna där de inte syns.

Tänkte om jag fäster allt med dyckert först och då kan jag förborra för skruv eller plugg utan att bitarna rör sig.
 
Klicka skrev:
Jag ska såga ut bitarna ur ett kantbandat hyllplan. Ska placera sågsnitten på ytorna där de inte syns.

Tänkte om jag fäster allt med dyckert först och då kan jag förborra för skruv eller plugg utan att bitarna rör sig.
Men hur ska du göra för att bitarna inte ska röra sig under tiden du slår i dyckertarna då?
 
Jag skjuter dom med dyckertpistol. Då hinner dom inte röra sig.
 
Som sagts ovan, en Domino hade varit perfekt men det skall nog gå bra utan också. Nu gäller det ju en kryddhylla som är ganska grund så det lär väl inte bli några större laster på den. Jag antar att sidorna kommer att vara dolda så det bara är framsidan som syns. Om detta stämmer hade jag bara skruvat från sidan med skruv av denna typ:
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelskruv-10-st-862018/


Jag hade gjort ett försök enligt detta:


1. Mät upp och markera för hålen i ett av sidostyckena (se grov skiss nedan)
2. Lägg sidostyckena på varandra och borra 4mm hål
3. Lägg den nedersta undre vertikala delen med framsidan nedåt och lägg emot det ena sidostycket
4. Borra genom hålen i sidostycket så du får en bra markering för hålen i kanten på framstycket
5. Gör likadant med andra sidan
6. Borra upp de NEDERSTA hålen i sidostycket till 6 mm
7. Borra färdigt hålen i kortsidorna med 4 mm borr
8. Skruva ihop sidostyckena med det vertikala framstycket
9. Nu hänger sidostyckena ihop och kan ligga stadigt med framsidan nedåt
10. Gör samma procedur med hyllorna
11. klart


Något som kan hjälpa till med punkt 9 är om du sågar till några distanser med hyllornas cc mått - 18 mm. Då kan du försäkra dig om att hyllorna inte lutar i sidled.

Till bakstycke hade jag tagit vitlackad masonit och fäst med dyckert från baksidan ala IKEA.

Anledningen till att jag inte borrar med 6 mm direkt i sidostyckena är för att få bättre styrning av 4mm borret som används till att förborra för skruven i kortsidorna.

Hoppas detta var begripligt.
 
  • sida.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Tack för tipsen. Det blir nog med möbelskruv från biltema, det verkar stabilast.
 
Om hyllan sitter mellan två skåp så funkar det gott och väll att skjuta dyckert resten är överkurs tycker jag. Tänk på att det är små kryddburkar som skall stå på hyllan och dom väger inte mycket. Men kan på ett lätt sätt skrapa bort lite melamin på sidorna där hylplanen skall sitta och ta lite vit lim för sakens skull. Och skjuter du några spikar i backstycket på hyllorna blir det super kommer aldrig att gå sönder.

Mvh Pär h
 
pär h skrev:
Och skjuter du några spikar i backstycket på hyllorna blir det super kommer aldrig att gå sönder.
På samma vis som IKEAs spikade baksidor aldrig "går sönder"... förmodar jag ;)
 
Nu tänkte jag inte på själva bakstycket utan hyllornas infästning. Men vist du har en poäng där thomasx men i det här fallet kommer det inte vara ett problem. Åter igen det är en liten kryddhylla.
Sedan att Ikeas spikar helt värdelösa är en annan femma.;)


Pär
 
Ett tips! Eftersom kryddhyllor egentligen är en förskräcklig företeelse valde jag att sätta för hyllan med en spånskiva med 3 x 9 kryddburksstora hål. Det som syns är burkarnas bottnar och de ligger egentligen på hyllorna bakom skivan. Skivan har jag målat med skolkritsfärg och skrivit dit kryddnamnen mellan raderna.
/Linus
IMG_20120923_000410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snickarboden och 5 till
  • Laddar…
Linusss skrev:
[bild]
Det där var kreativt och riktigt snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.