Försöker bli klok på den djungel av system och tekniker som finns för att distribuera internet, tv och telefoni nu när vi ska bygga nytt hus och behöver lite tips och råd.

Det jag primärt vill är att ha 2-4 uttag i varje rum (4 sovrum, allrum, vardagsrum, kök) för gigabitnätverk. Samma ethernet-kontakter ska kunna kopplas om för antingen tv (helst ska tv via parabol, marknätet och i framtiden iptv fungera) samt eventuellt även telefoni.

I kombination med detta ska vi ha automation av strömbrytare osv, men detta blir nog z-wave och primärt Fibaro, så det borde inte påverka. Även inbyggda högtalare blir det nog i ett par rum med styrning antagligen med Sonos, trots den höga prislappen.

Det som verkar vettigast hittils är Elko Living System. Vad tror ni om det? Finns det bättre system att välja? Vad kan man räkna med att det kostar med alla moduler och installation som behövs för en normalstor villa?

Tacksam för all input :)
 
Du behöver nätverksuttag kopplade till en central patchpanel, men det löser inte problemet med att se på TV via parabol. Vill du ha den möjligheten så installera en multiswitch och dra koaxialkabel till alla ställen där du vill ha TV-möjlighet. Satellit-boxar med inspelning kan behöva två koaxialkablar för att utnyttjas fullt ut. När det gäller just data/TV/telefoni-delen så kan jag inte se att t.ex Elko Living System innehåller något annat än standardkomponenter som kan köpas var som helst. Den lösning som de föreslår för satellit-TV är koaxialkabel för HDTV, annars RF-modulerade signaler över nätverkskabel. Det är ingen höjdare. Vill du kolla på TV via parabol, ha boxen nära TV'n och dra koaxialkabel (1 eller 2) till boxen. Sätt också en mediaspelare vid varje TV, som över nätverket kan spela upp filer från en server.

Ett möjligt alternativ är att köra HDMI över nätverkskabel från en central plats, men det är dyrt och blir krångligt om du vill använda flera TV-apparater samtidigt, med olika källor.

Det är styrning av belysning, värme, larm etc. som kan ha nytta av ett "system".
 
Problemet är att jag inte vill ha massa olika uttag överallt utan bara köra ethernet-uttag, så man är flexibel i framtiden med. Elko Living System Net hette visst deras lösning på just de bitarna, men det känns spontant som det kan bli dyrt.
 
De kör med RF-modulerade signaler över nätverkskablarna, och det blir både dyrt och ett steg bakåt teknikmässigt. Även med deras system måste du ha koaxialkabel för att få HDTV via satellit.
 
Satelitfrekvenserna är lite för tuffa för TP kabel (än så länge i alla fall).

Därför brukar jag säga att det viktiga är rören och dosorna. Vilken kabel och vilket uttag man för tillfället har monterat är ju enkelt att anspassa när behoven växlar. Att dra nya rör genom huset är ack så opraktiskt efter inflyttningen :)
 
Så då kanske man helt enkelt ska se till att dra kabel för parabol till de tre ställen vi kan tänka oss ha tv, och sen ha nätverk i alla rum.

Kan man köra marksänd digitaltv i samma uttag/kablar som parabolen så att man den dagen man kanske tröttnar på hutlösa paraboltvabbonemang med reklam i hd enkelt kan köra det istället?

Tyvärr känns inte IPTV moget för att köras fullt ut idag. Telefoni ska vi egentligen inte köra alls, men det bör väl planeras för om man nån gång säljer kåken.
 
Telefon går att köra på Ethernet-kabeln, så se till att ha patchpanelen centralt.

IP-TV är en djungel, men även denna går på Ethernet. Om du gillar att pilla (bara lite, men ändå) Så rekommenderar jag Mediaportal med Boxer (Canal Digital skall tydligen också fungera, men jag har ingen erfarenhet själv). Lösningen med separat TV-server och klienter är kalas. WebTV på köpet också...

Två rör till varje dosa, Ethernet i det ena och koax efter behov i det andra. Klart!

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Kör Plex hemma med mac mini och Boxee i biorummet (ska byta den mot plex sen med) så mediadelen har jag klar, det är just få in flexibiliteten i nätverket så man kan anpassa sig till hur det ser ut "för stunden".

I dag är det parabol som gäller, men iptv kommer garanterat komma stort. Även om jag hatar separata boxar.
 
dhanjel skrev:
I dag är det parabol som gäller, men iptv kommer garanterat komma stort. Även om jag hatar separata boxar.
Så du har ingen separat box till parabolen, då har du väldigt litet utbud av tvapparater att välja på eftersom det bara är några få modeller som har DVB-S/DVB-S2, vet ej om CanalDigital och/eller ViaSat har godkännt någon tv med inbyggd satellitmottagare.
 
Japp jag kör med dvb-s2 i tvn, tröttnade på canal digitals katastrofalt dåliga boxar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.