Har ett gammalt hus som vi har tilläggsisolerat och bytt fönster i...vi måste därför bättra på tilluften. Har tittat på pax väggventiler. Det finns ju två sorter...en med och en utan termostat. Vilken är bäst?...går den med termostat att stänga manuellt om man skulle vilja det?...
Hur många bör man köpa?
tack på förhand.
/
M
 
Fördelen med termostatstyrda tilluftsventiler är ju att de stänger till när det blir kallare ute. Detta gör att luftströmmen blir "smalare", vilket medför att tilluften blandar sig bättre med den varma inomhusluften. Annars finns ju risken att den kallare luften bara sjunker ner mot golvet.

Dessa termostater brukar gå att justera och det brukar även gå att stänga ventilerna manuellt.
Hur många du bör köpa är det dock bara du som vet. Ingen på detta forum har information om din boyta, planlösning, etc. :)
 
Dom går att stänga manuellt. Det finns öppet, stängd och auto.

Om man köper utan termostaten kan man stoppa dit den i efterhand så vitt jag förstår. Fast det är ganska bra med termostat, så man inte glömmer att öppna när det börjar bli varmare ute.

Det är rätt mycket ljud genom en sån ventil (i princip ett Ø80 eller 100mm hål rakt ut) så kolla på varianterna med ljudisolerade rör också. Vet inte hur bra dom är men vi tyckte allt hördes helt plötsligt t.ex. vattendropp i stuprör osv. Har inte orkat byta rör så så farligt är det uppenbarligen inte. Nackdelen är att rören får en rejäl ytterdiameter och man måste borra ett Ø140mm (har jag för mig) hål från ena hållet. dessutom måste man lägga en platta då själva inne (eller utedelen) av ventilen inte täcker ett så stort hål.

Antal kan jag inte säga så mycket om, men jag hade siktat på: 1st Ø100mm/sovrum man använder samt typ vardagsrum är minimum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.