Nu är det så att det faktiskt är en del skillnader mellan IKEA och andra märken. T.ex så måste man använda "täckskivor" på sidan av skåp som sitter längst ut för att slippa ha en vit sida. På de lite dyrare köken beställer man ytterskåp med fanerad sida vilket ser bättre ut. I övrigt så är passformen på de IKEA-kök som jag sett inte så bra som på andra kök, det kanske beror på att man får skruva ihop dem själv vilket är en av orsakerna till att de är billigare. Använder man snickare för monteringen så får man lägga pengarna där istället. Jag har dessutom hört att det är krångligare att montera överskåpen från IKEA pga. av att de använder en annan typ av lösning men det är inget jag vet säkert.
 
Ser att denna diskussion har spårat ur lite...vill ändå göra ett inlägg.

Det kan vara bra att då man väljer köks leverantör fundera på hur länge man vill ha de luckor man har valt.
Om man tror att man kommer att byta ut dem om ett par år och då inte har lust att använda samma leverantör kan det bli knepigt - de har nämligen sett till att skåpen är av olika mått. Man kan alltså inte ha ett HTH kök med Marbodal luckor eller ett Vedum kök med HTH luckor o.s.v. Det är inte mycket som skiljer, några millimeter på höjd och bredd men det rcker för att det skall se knasigt ut och bli knivigt med passformen.
Det enda som kan passar är IKEAs luckor - i vissa fall. (OBS - jag har inte kollat alla leverantörer men några av de stora....)

De är inte så dumma leverantörerna - binder upp oss så fort de kan.

Ha det,

Anna
 
Hej!

Jag jobbar inom Roslagskök, vilket gör att jag självklart inte är särskilt objektiv, men efter att ha följt diskussionen skulle jag bara vilja påpeka några saker:

1. Det finns tillverkare som inte "massproducerar" sina skåpstommar. Även ifall det är för standardmått.
2. Det är mycket stor skillnad mellan t.ex ett kullagerbaserat Quadra utdrag från Hettich (som någon påpekade här) mot t.ex en skena med plasthjul när man skall dra ut en låda, speciellt om det ligger tunga saker i den.
3. Fördelen med måttanpassning, både av skåp och luckor, kan ibland göra att onödiga passbitar och "mycket trixande" kan undvikas vid montage - vilket kan få ner kostnaden avsevärt ifall man anlitar en snickare. Har man sjysta stommar kan man också överväga att bara byta luckorna - för att komma undan lite billigare - vilket normalt är omöjligt om man inte kan måttanpassa de nya luckorna efter de gamla stommarna.
4. Vi inom Roslagskök, liksom många andra, levererar endast färdigbyggda skåp*. Detta förhindrar många utav de "IKEA-problem" som uppkommer av att folk glömmer/skiter i att limma på rätt ställen, använder felaktiga verktyg, har för bråttom, inte riktigt kan använda vattenpass.. etc.. etc.. <= Det är egentligen i detta moment som den stora kvalitéskillnaden avgörs! Ett skåp på 80cm skall vara 800mm, inte 798 i bakkant och 802mm i framkant!

Jag kan hålla med om att själva stommen i sig kanske inte skiljer sig så mycket mellan de olika tillverkare förutom kanske viss tjocklek i laminaten och kvalité på spånskivan. Men det som verkligen skiljer är hur det går till när man sätter ihop, "assemblerar", stommen. Det är det som sedan visar kvalitén mellan ett specialanpassat "dyrt kök" och ett "IKEA kök". Och då har vi inte ens räknat med färgmatchning:
IKEA har endast vita stommar, i standardmått.
Vi har färgmatchade stommar i alla mått; lägger man pengarna på en massiv ek-lucka så måste man ju ha en stomme i matchande ek-laminat eller ek-fanér!

* Dessa byggs ihop av 5 mycket duktiga killar på vår fabrik i Bro, norr om Stockholm. Vi bygger ingenting förräns vi har fått en beställning på det. Om ni inte tror mig får ni jättegärna följa med och se hur det går till!

PS. Det var någon som undrade: Företaget som har gjort alla stommar till IKEA heter ACB Laminat och ligger i Östersund. De tillverkade som max 7 000 stommar per dag till IKEA, allting levererades såklart i flat-pack (ej monterat) med IKEA-logotyp. Detta företag knoppade sedan av ett litet "Återförsäljarföretag" som idag heter "Störsjö Kök" och som levererar VÄLDIGT LIKA STOMMAR till återförsäljare runtom i Sverige, dock till ett annat pris...

Mvh.
Charlie Elgholm
Roslagskök Söder
 
OJ! Vilken diskussion.

Jag tror att det är precis som att köpa bil. Vad är det för skillnad mellan en Audi och en Volvo? Jo alla små detaljer som finish, materialval, passform m.m. Själv har jag ett IKEA-kök och en Volvo! Men det ÄR en liten skillnad på dyrare märken, sen kan man ju alltid ha olika åsikter om det är värt pengarna?

Jag har en bekant som nyss byggt ett HTH-kök vilket såg grymt fint ut. Stommarna är möjligtvis lika mina men luckor och bänkskiva har en helt annan klass.

Nu ska jag fila klart på sista passbiten i mitt kök!! ;D

/ PJ
 
Ja det här 'gamla' snacket att Ikea och Marbodal har samma stommar gäller nog inte längre *LOL*


Tror att det är som det mesta vi har olika krav förhoppningar och önskemål. Och löser saker å ting på olika vis. Att Ikea är bäst uberalles i sin grupp tror jag itne riktigt på heller som tidigare påpekats det ÄR platta paket....men diskussionen om de andra är femtiotusen spänn bättre ( elelr mer) den ställer jag upp på. Ungefär som när vi kikade på Lidhults kök ( Inredningsgruppen här i Göteborg) sure ......210 000 för ett kök inklusive vitvaror och bänkskiva och fläktkåpa( utom golv, handtag och kakel samt färg el och vattenavloppsomdragning och blandare), vart ju nu 136 000 istället ifrån annen firma inklusive 'allt ( utom golv, handtag och kakel samt färg el och vattenavloppsomdragning och blandare). Mkt pengur hur man än vänder sig men köket var inte 74 000 kr bättre. Det var inte dumt ;-) men jag tyckte då och tycker nu med att det var pengur i sjön.
Och då har vi inte snålat alls utan verkeligen köpt det vi verkligen vill ha!
 
IKEAS gångjärn måste jag skriva en rad om. Vi hade tidigare ett IKEA kök, när köket var ca 5 år brakade gångjärnet på hörnluckan. Det gick då inte att få fatt på nya som passade. Så vi fick fixa och dna och lösningen blev inte den bästa. Tycker faktiskt det säger en del om kvlaiteten om det för det första brakar efter fem år och redan då finns inte "reservdelar". Nu har säkert IKEAs kök blivit bättre och jag har hört många nöjda ägare men jag tvekar dock.
 
Där måste jag faktiskt hålla med!

En tråkig sak med just IKEA är att de hela tiden byter sin produktionslinje, vilket gör att få tag i reservdelar eller att kunna komplementera någonting efter några år är totalt hopplöst!

Jag drev tidigare en lackeringsfirma söder om Stockholm, och vi fick in väldigt många kunder som var grymt irriterade på just IKEA för att de hade slutat tillverka just deras modell av lucka. Sen fick vi handtillverka en ny lucka till kunden - självklart till ett mycket högre pris än vad en IKEA-massproduktion hade kostat.

Personligen förstår jag inte riktigt varför IKEA gör så, de har ju en "rätt stor" kundbas och man tycker de borde kunna visa lite mer hänsyn. Nu säger jag inte att andra tillverkare (exempelvis vi) aldrig byter någonting i produktionen men då annonserar man detta många år innan själva varan tar slut och sen "lagrar man upp" ett litet extra-lager så man har ifall någon gammal kund kommer tillbaka. Så här tror jag (läs "hoppas") att alla gör, dock inte IKEA.

Märkligt.

Mvh
Charlie Elgholm
Roslagskök Söder
 
Satanigatan vad ni skriver.....

Jag säger bara en sak:
Jag tror vi kan utgå från att stomar, gångjärn, beslag är lika i många kök (trots olika prisbild).

Det vi också kan vara överens om (det kan alla som tittat på flera olika kök intyga) är att det ÄR STOR skillnad på hur luckorna ser ut och hur det känns när man rycker och sliter i snickerierna. Jag har tittat på blandannat Ballingslöv, Marbodal och myresjökök och det var inga problem att se och känna skillnad på dessa.

Slutligen, om det är värt dom extra pengarna det kostar att köpa Ballingslöv istället för Ikea, det måste vara upp till var och en att avgöra

Tre saker blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.