Jag har köpt (men inte ännu använt) 28/25 mm slang för ändamålet....
Med raka led och mjuka böjar så tror jag inte det är något problem med en 20mm slang.
Kanske någon kan bekräfta.

Här har du lite fakta om håltagning i bjälklag.

Så med 45x195 kan du göra ett hål h/2 dvs 195/2 = 97,5 mm, om det ligger i centrum..
Annars 40mm cc 30mm, dock minst 40 mm kvar på undersidan, så lägger man de hålen i centrum så är det ju lungt.
Och hålet får inte vara närmare upplaget än h/2 dvs 97,5mm.

Detta kan du alltså göra utan att förstärka ditt bjälklag.

Men om du tycker det sviktar när man går där uppe så kan du ju, iom att det är öppet förstärka det på bekostnad av takhöjd i källaren.
Men det behövs inte för håltagningen för golvvärmen.
 
Varför inte sätta fördelarna ner i källaren också? Då slipper du skåp (antagligen)
 
peternicklas
JOW skrev:
Jag har köpt (men inte ännu använt) 28/25 mm slang för ändamålet....
Med raka led och mjuka böjar så tror jag inte det är något problem med en 20mm slang.
Kanske någon kan bekräfta.
.
Jag drog en 16mm plaströr i ett 25 mm flexrör och det gick bra. Man fick ta i lite och max längd som jag drog rör i flexrör var 10 m. För att underlätta så fasa rörets ände samt se till så att du inte har några skarpa böjar. Man bör vara 2 när man gör det. Jag använda alltså inte dragtråd utan bara förde i röret i flexslangen. Jag lånade en hållare som elektrikerna har för deras kabelrullar samt en gammal kabeltrumma som jag la plaströret i. Underlätta mycket då slangen inte trasslade sig. Jag drog 640 m totalt.
 
Flexrör? Menar du då sådana som används för el? Jag tänkte nog kolla efter lämpligt skyddsrör för rör-i-rör, helst från Uponor.

Vad jag har lärt mig så ska fördelaren helst sitta högre än golvvärmeslingorna för att minska problem vid luftning etc. Men ja, om jag drar ner slangen i bjälklaget ligger slingorna högre än lägst punkten på slangen.

Jag har inga våtutrymmen i källaren och ingen VVS alls där, så pannrummet verkar vara bästa stället att ha fördelaren för den del av huset det handlar om här (delen över källare). Fördelare för den andra delen av huset, som inte har källare, hamnar i väggen mellan kök och badrum, med avlopp in i badrummet.
 
Jag har ritat lite i Sketchup på hur bjälklag etc ser ut, se bifogade bilder. Det förändrar nog inget av det som diskuterats tidigare i tråden, men det kanske ger en klarare bild av hur mitt hus ser ut...

Fördelarskåp för golvvärme: rött
Bjälkar 70x195: gult
Bjälkar 45x195: grönt
Balk 195x195: brunt, stöd för 45x195, ungefär på mitten av spännvidden i två av källarens tre rum. Rummen avgränsas av murar (Leca).
Inte 100% rätt, men ungefär...



Golvvärme-20120902.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme-20120902-Bjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme-20120902-Bjälklag-Innerväggar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
peternicklas
Jo jag använde sådana som är för el. Hade missat att köpa rör och de blev en tur till elektrikern istället, men funkar bra. Luftning behöver du inte oroa dig för. Har min fördelare 1 m under slingorna och det går bra.
 
Jag tycker pannrummet är en lämplig plats för fördelare, om man kan samla vvs till ett rum gör man väl det.
 
Ja, helst hade jag velat ha alla fördelarna på en lång rad i pannrummet, men då pannrummet byggs om innan resten av huset fått golvvärme knorrade både snickaren och rörläggaren om att det blir ett elände med alla rör som ska gå nere i isoleringen. Jag inser inte riktigt problemet, men rörläggaren menade att det är besvärligt att få i 20 mm-slangen i skyddsrören, speciellt om det handlar om en längre sträcka (i mitt fall kanske 15 meter till början på de längsta slingorna från fördelaren).

Huset byggs om i etapper och skyddsrör/slangar skulle då behöva dras i förväg för vissa rum, eller samlas på rulle så att de kan komma in under kommande gjutning av golv i pannrummet.

Den fördelare jag ritat in för delen av huset som har källare är inget stort problem då den kan sättas i väggen och sedan kan jag komma upp underifrån.
 
Jo, jag har insett att det är bökigt att få i slangen i slangen...
Men det går, även om man bara har raksträcka så vill ju slangen vara böjd.

Är man två och använder sig av en dragtråd tror jag det mesta går, bara att skära en tunga på slangen gör stor skillnad.
 
peternicklas
JOW skrev:
Jo, jag har insett att det är bökigt att få i slangen i slangen...
Men det går, även om man bara har raksträcka så vill ju slangen vara böjd.

Är man två och använder sig av en dragtråd tror jag det mesta går, bara att skära en tunga på slangen gör stor skillnad.
Nu la jag 16mm. slang och det var inga problem att föra i den själv. Har 9 m som längst.
 
Projektet håller på, men jag fick lämna ifrån mig hela golvvärmeprojektet till rörläggaren. Allting dras nu i golvnivå (inget i bjälklaget) så det blir bara 4 slingor för att värma den del av huset där jag ursprunligen hade 6 slingor. Min "korridor" värms av matning och retur och sovrummet + de två garderoberna delar på två slingor (tack för tipset!).

Jag fick också gå med på att ha den ett av fördelarskåpen i köket, blev det inte så skulle rörläggaren dra sig ur och ev. även byggfirman jag har anlitat i första hand. I nuläget vågar jag inte riskera att stå där utan någon som slutför projektet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.