Behöver hjälp...

Vi har köpt en ny Festool för att kanta tjocka plankor som ska bli golv (inklusive 5 m styrskena)
Golvet är 4-5 cm tjockt (olika tjockt på olika ställen)
Vi lägger det på tre bockar på marken och kantsågar med tvingar - allt verkar ligga helt still.
När man lägger ihop 2 plankor blir det en springa på uppemot en centimeter. VARFÖR?
Felsöker febrilt - men fattar ingenting - mMåste det ligga helt rakt i våg när man sågar? Eller vad beror det på?
 
Eländet är inte stumt, när jag spänner fast det med tvingar i ändarna fjädrar det ändå några millimeter på mitten. Det verkar som snittytorna blir något konvexa. Jag skulle alltså behöva något annat, 5 m meter långt, absolut rakt, och mer vridstyvt att rita efter innan jag lägger på skenan. Jag känner mig rätt besviken över att en 4000 kronors grej inte fungerar. (Gift med Aniska)
 
Snörslå? Eller släpper du lös spänningar med snittet?
 
Går det inte sätta en tving i mitten, såga hälften och flytta tvingen som en nödåtgärd.
 
Är planken helt plana? Finns ju annars en viss risk att det du ser är resultatet av att skenan vrider sig på planken.
 
  • Gilla
K_arlstrom och 1 till
  • Laddar…
phl skrev:
Är planken helt plana? Finns ju annars en viss risk att det du ser är resultatet av att skenan vrider sig på planken.
Skulle lägga min gissning på detta jag också
 
  • Gilla
Hembygdsgården
  • Laddar…
Tack för alla goda råd. Sätta tving i mitten kanske skulle funka om jag visste var jag skulle sätta den, men det är liksom det som är problemet :) Rätskiva kan vara en lösning men det vore surt att betala 700 pix om det sedan visar sig att det inte är det som är problemet.

Plankorna är inte synligt vridna men visst är det möjligt att det ändå är det som är problemet. Det handlar bara om små skillnader så det kanske inte går att se med blotta ögat. Jag funderar på att såga ändå och sen tvinga ihop golvplankorna med våld, det borde gå. Frågan är om man riskerar att addera felen med varandra och stå med en decimeters glapp efter några varv?
 
Hembygdsgården skrev:
Tack för alla goda råd. Sätta tving i mitten kanske skulle funka om jag visste var jag skulle sätta den, men det är liksom det som är problemet :) Rätskiva kan vara en lösning men det vore surt att betala 700 pix om det sedan visar sig att det inte är det som är problemet.

Plankorna är inte synligt vridna men visst är det möjligt att det ändå är det som är problemet. Det handlar bara om små skillnader så det kanske inte går att se med blotta ögat. Jag funderar på att såga ändå och sen tvinga ihop golvplankorna med våld, det borde gå. Frågan är om man riskerar att addera felen med varandra och stå med en decimeters glapp efter några varv?
Jag har ett förslag på en annorlunda arbetsmetod,

Såga bara ena sidan rak, Lägg sedan dit tiljan där den ska ligga och såga klart. Använd våld för att få den på plats.
 
Ett tips är att efter grovkapningen ställa två brädor som skall ligga mot varandra på högkant med de båda mötande ytorna uppåt, matchade så gott det går. Tvinga sedan ihop brädorna och elhyvla dem. Det spelar ingen roll om hyvlingen inte är vinkelrät, viktigaste är att båda ytorna blir helt plana tillsammans och att det inte finns någon klack mellan dem. Sedan bör du kunna lägga ihop dem utan problem (du måste vända en av plankorna för att de skall passa). Denna metod kan du sedan använda på alla plankor på golvet (jobbat i par och markera mötande kanter) så bör allt passa fint.
 
Aniska skrev:
Vi har köpt en ny Festool för att kanta tjocka plankor som ska bli golv (inklusive 5 m styrskena)
Hur breda är era plankor och hur mycket sågar ni bort?

Och lite OT, hur i hela friden beter man sig med en 5 meter lång skena? Jag tycker att min 2424 är otymlig...
 
Om det inte är fel på verktygen så är det förmodligen metoden, dvs snickaren, som är problemet. Jag tycker att det låter som om metoden med bockar inte verkar optimal. Prova att kasta ut några frigolitskivor på plan mark eller golv. Lägg på plankan och skenan och såga. Jag har själv gjort på det sättet och det funkar bra varje gång.
 
Det kan även finnas spänningar i ämnet som gör att materialet böjs efter att man sågat. Hände mig när jag skulle kapa bort en bit av en dörr på långsidan. Var i och för sig bara 2,5 meter och använde en 3 meters skena. Skenan ifråga var helt rak men likt förbannat blev sågsnittet en aning kontext. Nu handlar det om högst ett par millimeter.
 
går det inte att helt enklet sätta fast några klossar med vanliga tvingar som gör att att skenan inte kan röra sig innåt på mitten
 
Kanske ett långskott, men vilken klinga använder du för operationen? Om man sågar med en för fintandad klinga kanske man får trycka lite för mycket, och riskera att man trycker så att skenan böjs. Kanske inte så sannolikt, men värt att tänka på.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.