Vi köpte för ett tag sedan ett hus och den 10/9 är det tillträde. Igår fick vi reda på att vedpannan som värmer hela huset (stor panna för fullträ) är trasig, går inte att laga. Så nu erbjuder säljarna oss 25 000 kr istället för en ny panna. Är det godtagbart tycker ni?

Saken är den att vi ska sätta in bergvärme men ha kvar vedpannan för att ev komplettera med, men i sanningens namn så hade vi nog inte använt den så mycket.

Men dessa säljare har krånglat så mycket så nu känner jag hornen växa och vill ha ut så mycket som möjligt.

Lite bakgrund till hornen :) :
När vi skrev på köpeavtalet sa de att vi kunde ta huset när som, det är obebott, men vi skrev inflytt 1/10 ifall att vi inte skulle få vårt hus sålt. Men vårt hus såldes fort, vi skrev även den 1/10 för inflytt till vårt gamla hus under tveksamheter, men under löfte från deras mäklare(även vår, vi använde samma) att vi skulle kunna komma in i huset omgående, detta var i juli! Fick löfte om att vi skulle få komma in i nya huset 1/8, de ändrade sedan till 15/8 och sedan så skulle absolut sista datumet bli 1/9. Men nu står vi här och de säger att den 10/9 då skriver vi papper. Så vi ska fixa bergvärme och nytt badrum + tvättstuga mellan den 10/9 och 1/10, blir och jobba hårt *arg*. och både mäklare och säljare visste att detta var tvunget att göras innan inflytt(finns inget fungerande badrum/tvättstuga)

Så vad tycker ni, tips på kompensation mottages tacksamt!
 
Hur gammal är den gamla pannan? Är det en gammalt exemplar så får du bra betalt för något som du egentligen inte kommer att behöva :). Jag skulle önska mej att säljaren betalar för att köra pannan till skrotet också ... annars kostar det ett slant att bli av med den. Vi skulle betala 6000kr för det för ca 8 år tillbaka. Du kan försöka höja rekompensation något bara för att vissa att du inte går med på alla hans förslag. Gå inte med på att säljaren själv fixar saker innan din inflyttning och kräv prissänkning i stället.
Men eftersom säljaren har svårt att hålla sitt ord så skulle jag inte hoppas på för mycket....
gaia
 
Oavsett hur ni gör har han rätt att ersätta er med likvärdig panna alternativt ny panna men ni får stå för åldersavdrag.

Normalt är det inget åldersavdrag första 5 åren därefter är det oftast avdrag med 8-10 %. Maxavdrag brukar vara 80 % på en fungerande anläggning.

Är då pannan exempelvis från 1982 så har du nått maxavdrag. Om en ny motsvarande panna då kostar 60 000 kr får du ut 12 000 kr.

Däremot går det att tvista huruvida det skall få göras åldersavdraget på arbetet där det finns två läger. Vissa menar att hela arbetet skall göras avdrag på då man hade haft den kostnaden om man själv bytte.

Andra menar att materialet är nytt men arbetet är det ingen skillnad på så varför ska man drabbas av kostnaden.

25 000 kr tror jag är en rimlig nivå
 
Ta dom 25.000 och lägg dom på en trevlig kamin i allrum istället.
 
O
25000 verkar vettigt... Ta det innan han ändrar sig!
 
Det där med säljarens krånglande. Jag misstänker att det kan vara ett missförstånd.

På det som TS skriver så tolkar jag att de hade räknat med att få komma in och börja renovera i förtid, men med formellt tillträde och slutbetalning senare på den avtalade dagen?

Det är en lösning som ofta tillämpas, men det är helt förkastligt juridiskt. Man skall inte renovera eller flytta in i ett hus före den formella tillträdesdagen, det uppstår stora tveksamheter om vem som då ansvarar för vad. En säljare tar stora risker om man släpper in köparen för inflyttning eller renovering i förtid.

Det man kan göra är att förhandla om tidigareläggande av tillträdesdagen (alltså även slutbetaqlningen).
 
hempularen: nej vi skulle inte börja renovera tidigare utan att tillträda huset först, vi skulle aldrig gå in och börja renovera om vi inte ägde huset. De gamla ägarna har sagt flera gånger att vi mer än gärna får börja renovera innan tillträde men vi har som sagt var avböjt. Så inget missförstånd mellan oss alls utan det har handlat om tillträde hela tiden men de de har skjutit fram datumet.

vojma: en trevlig kamin finns redan i allrummet :)

gaia: att köra bort pannan skulle kosta mellan 10 och 12 tusen. Har kollat upp med de som ska installera vår bergvärme.

kringlolle: vet inte riktigt hur gammal pannan är men den har nog inte så många år på nacken, de tidigare ägarna har bott där i 10 år och de har bytt pannan under den tiden. Det retliga för deras del är att huset har stått tomt under förra vintern så det är därför pannan har gått sönder samt andra rör. Att rör hade spruckit visste de om och skulle åtgärda, så nu har/ är en firma ute (som för övrigt jag rekommenderade och fick ringa och bestämma tid med och det är mäklaren som håller kontakten med firman, ägarna lyfter inte ett finger mer än vad dom måste!) och det var mer än ett rör som hade spruckit som de trodde utan rör har delat på sig lite varstans och blandare har frusit sönder, så det bra mycket mer att göra och allt bara för att ingen var där under vintern och värmde huset eller att de tömde ur vattnet ur systemet innan. Så det är nu när den delen var fixad som de satte på vattnet igen och skulle prova systemet som de märkte att även vedpannan var trasig. det är som sagt var en fet vedpanna som nog har kostat rätt mycket.

Nu har jag iaf vart i kontakt med mäklarn och sagt att vi godtar 25 000 kr men då vill vi ha bort pannan också. Så nu ligger bollen hos dom så får vi se vad de säger. Väntar med spänning :)
 
Hoppas säljara fixar fuktskadorna också, när rör spricker rinner vatten ut.
 
Huset är väl igenom tittat efter ev fuktskador som orsakats av rörprickningarna och vi hade tur att det mesta av vattnet kom i källaren samt i badrum.
 
Jag hade nog tagit pengarna. Lönar sig inte att bli girig, de brukar alltid slå tillbaka:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.