Gjöt nytt golv i huset igår med SKB. Hade det inte varit för skyfall, försenad betongbil och diverse strul hade det nog blivit bättre. Lessnade helt enkelt och åkte hem efter att ha slodat ut betongen. Det blev vågor i betongen och när jag nu mäter med lasern varierar det +/- 10 mm/m.

Finns det något billigt sätt att jämna av det? Tänker inte flytspackla, det är 55 m2. Går det att blanda cement med sand istället för sten och gjuta på ett tunt skikt?
 
Slipa plattan med en Abs slip så fort som möjligt när betongen fortfarande är relativt mjuk.
 
Brådis i så fall!
 
Jag funderade på det men hyrfirmorna har inte öppet på helgen. Får göra ett försök i nästa vecka.
 
Det händer ingenting med en ABS-slip flera dagar efter gjutningen.
 
Det finns nog bara två sätt, slipa eller spackla :(, att gjuta med någon sorts betong tunnare än 10mm tror jag blir svårt.

Får jag fåga vad som gick fel? Tänkte köra med SKB själv i garaget och alla tips som kan få det att gå bra tar jag gärna in
 
Två saker: Han som slodade slarvade rejält. Eftersom hans tidigare gjut- och murjobb runt huset är spikraka litade jag blint på det han gjort. Innan betongen hunnit stelna så mycket att jag kunde ta mig ut och jämna av den hade det blivit mörkt. Då tyckte jordfelsbrytaren att det var dags att släcka för kvällen. Att åtgärda elfel i mörker och ösregn är lättare sagt än gjort. Nåja, jag får prova med ABS-slipen.
 
Ok, tackar! Tråkigt att vädret ställde till det och att betongen blev så sen att det han bli mörkt :(. Körde ni med flytsättmått 1? Kollades det med nån tratt innan ni fyllde eller körde ni på bara?
 
Vet faktiskt inte vilket sättmått som användes men den var i alla fall suveränt enkelt att lägga ut. Vi pumpade betongen och killen med pumpen sa att receptet var bra eftersom det var lätt för honom att rengöra efteråt. Han påstod att en del stationers betong hann börja brinna innan han hunnit få rent pump och slangar. Såhär i efterhand undrar jag om det innebar att de hade fördröjning i betongen.
 
SKB går inte att slipa efter gjutning. Den ska bara slodas av, för rör man den så kommer den igång och flyter igen. Man måste lägga ut den noga för att sen sloda av den. Dagen efter går man över ytan med en ABS- slip. Nu är det nog bara flytspackel som gäller för dig.
 
Ta in några offerter på flytspackling.....att flyta 55kvm är inget för en amatör....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.