Hej!

Har fått offert på Alloc Wall & Water våtrumspaneler 2,40 x 0,60 meter
för duschrum 15 st för 784 kr/styck inkl moms och frakt (= 544 kr/m^2).

Det är ju rätt mycket pengar sammanlagt - knappt 12000 kr - cirkus lika
mycket som allt annat i duschrummet kostar tillsammans tror jag ... .
Så jag undrar ÄR DET ETT BRA PRIS?

Mycket tacksam för råd. Mvh palbin
 
Jag tycker det låter rätt bra... Bara våtrumsskivor kostar ju från ca. 350kr skivan (2,5x0,6m) och räkna sen till tätskikt, kakel och jobb så är 784kr/skiva mitt i allt väldigt billigt... ;)

Mvh,
Anders
 
Antingen har folk för mycket pengar, eller är jag väldigt snål. Köp fibergips från t ex Fermacell, som är både godkänd och billig.

http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...rgipsskiva-fermacell-125x2500x900-mm/p-239033
http://www.fermacell.se/html/swefm/se/fermacell_nyheder.php?print_version=1&

Jag får det till 111 kr/m2. Klart bättre än 544 kr/m2.
Har för övrigt testat diverse cementbaserade som Knauf Aquapanel, och någon skräpskiva baserad på en XPS-kärna. Fibergips vinner överlägset. Längre utläggning ifall intresse finnes.
 
Tja - jag har hyggligt med kulor men gillar inte bli av med dem i onödan
- skall kolla upp detta lite :) . Mvh

PS. Fiberskive-produkten verkar se ut som råbetong eller så - kan man
göra ngt med den för att få ett mera "stylat utseende"? Annars kan ja ju
lika gärna sätta upp brädor eller så tänker jag ... . DS.
 
Redigerat:
Ni missförstår varandra eller rättare sagt Isolde har nog missförstått alloc skivan.

Alloc:s wall and water och Fibo-trespo är skivor som är färdiga byggskivoe inkl ytskikt.

Fermacell i gengäld skall jämföras med övriga underliggande våtrumsskivor som skall tätskiktas och plattsättas.

Därav finns en viss prisskillnad
 
kinglolle skrev:
Ni missförstår varandra eller rättare sagt Isolde har nog missförstått alloc skivan.
Ja, alldeles riktigt. Ett olycksfall i arbetet.:surprised:
Om det är skiva med ytbeklädnad typ Fibo-Trespo får var och en avgöra prisbilden, och det estetiska. Jag vill dock slå ett slag för fibergips, som verkar en ganska okänd skiva för många.
 
Eländes elände elä...

Bor i ett s.k. plankhus från 30-tal utan nämnvärd isolering men med egen skog...
Nu skall det göras badrum av två små rum (5+5m2) på var sitt våningsplan men ovanför varann.
VA dras via befintliga rör några meter bort.

Pga sin natur rör ju sig huset en hel del så kakel & klinker skall inte in tror jag!
Tänkte konstruera det så här:
Höjning av golv (rördragning) cc 30 med regel (45x70) + 22mm skiva + flytspackla med fall.
Våtrumsmatta på detta.
På väggarna tänkte jag försöka med någon o-organisk skiva typ Byggmax WAB eller Fibergips med bara våtrumstäck med grund på. Vill inte ha kakel pga huset rör sig men de färdiga skivorna typ Alloc eller Fibo-Trespo har jag inte råd med.

Vad tror NI?
 
Våtrumsmatta på golv och målade väggar är en bra och billig kombination som är underskattad i vårat land.

Läs på MVK:s regler om VA och VT med våtzon så du inte missar att köra väven för att uppfylla VT (vattentätt) just vid duschen.

Ska du göra det själv eller leja bort jobbet? Jag brukar rekommendera att läsa på och göra det man tror sig behärska och hinna med. Hade rekommenderar att riva och bygga upp vägg, sen låta en duktig mattläggare flytspackla och sätta plastmattan därefter vävat och målat väggar o tak plus slutmonterat

Du får på det sättet hantverksmässigt fall och montering av mattan som pga ROT blir relativt billigt och kan göra resten
 
Ingen dusch, det blir bara badkar + handfat & wc i rummen.

Lejer bort spackling med fall och läggning av våtrumsmattorna.

Rivning, snickerier och målning av väggskivorna måste jag klara själv.
Lutar år Byggmax WAB-skiva och Biltemas våtrumssystem.

Det jag funderar över mest är att om man har en organisk skiva räcker det väl att måla den på grundfärg bara. Det kan ju inte läcka igenom eller ruttna i sådana skivor ändå?
Annar kan man ju lika bra använda spånskiva och köra alla lager med "täck", eller?
 
Det beror på om du vill följa reglerna eller köra på eget bevåg.

Skall du ha nytta av en försäkring så krävs att man följer reglerna. De säger att målat skikt skall utföras på oorganisk skiva (kartonggips är godkänt men inte lämpligast) vid dusch eller badkar för den delen skall de målade skikten uppfylla VT klassning i praktiken väv som är limmad med våtrumsfärgen o sen täckt med våtrumsfärg.

Vi pratar om vanlig billig väv och prisvärd våtrumsfärg ändå i sammanhanget så jag ser inte värdet i att fuska.

Träbaserade skivor får ej användas som yttersta skiva oavsett vilka branschregler du vill följa. Kartonggips är godkänt för målat och plastmatta eller kakel om du följer GVK men bygger du enligt BKR så måste det vara någon våtrumsskiva.

Det är bara att läsa på.

Sedan är det inga tvingande regler så att alla får göra som de vill. Däremot om man säljer huset framöver bör man informera om genvägarna man tagit så det inte i värsta fall kan räknas som ett dolt fel plus att man själv får vara medveten om just faktumet att försäkringsbolagen friskriver sig ifall inte branschreglerna följts
 
Tack kinglolle.

Tog en runda på nätet och hittade "Målarfilt" av glasfiber som ger helt slät yta.
Den kör jag på WAB-skivan hela rummet runt.
Blir tillräckligt snyggt enl. frugan.

Ursäkta trådkapningen...
 
Det var jättebra att du kapade tråden ty jag har också funderat på olika målningsalternativ men inte
riktigt kommit någon vart med dem: att måla förefaller mig ha en sund funktionell enkelhet (förutsatt
att det funkar då alltså :) ...).

Så här ser mitt nästan färdiga duschrum ut för närvarande:


DSC00005.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



(För den oinitierade kan det möjligen tyckas ganska ofärdigt, men jag har gjort MASSOR för att
komma dit jag är nu ... .)

-->> TILL SAKEN - vad kan man göra för att komma undan med att "bara måla väggarna" när man
har pywoodunderväggar och golvplastmatta? Vore mycket tacksam för någon relevant länk om
detta ... . (Så slipper jag Alloc-skivorna ... .)

Mvh
 
Tord_Lj skrev:
Tack kinglolle.

Tog en runda på nätet och hittade "Målarfilt" av glasfiber som ger helt slät yta.
Den kör jag på WAB-skivan hela rummet runt.
Blir tillräckligt snyggt enl. frugan.

Ursäkta trådkapningen...
Jadå det blir helt ok estetiskt men bara så du är medveten om det så är målarfilten (gissar på byggmax variant) ej testad o godkänd för badrum.

Köp hellre ett helt system från Nordsjö, Beckers, Flügger eller liknande med väv till duschhörnan(finns slät) o bara färg till resterande
 
palbin skrev:
Det var jättebra att du kapade tråden ty jag har också funderat på olika målningsalternativ men inte
riktigt kommit någon vart med dem: att måla förefaller mig ha en sund funktionell enkelhet (förutsatt
att det funkar då alltså :) ...).

Så här ser mitt nästan färdiga duschrum ut för närvarande:


[bild]


(För den oinitierade kan det möjligen tyckas ganska ofärdigt, men jag har gjort MASSOR för att
komma dit jag är nu ... .)

-->> TILL SAKEN - vad kan man göra för att komma undan med att "bara måla väggarna" när man
har pywoodunderväggar och golvplastmatta? Vore mycket tacksam för någon relevant länk om
detta ... . (Så slipper jag Alloc-skivorna ... .)

Mvh
Riv plastmattan, sätt gipsskivor (är godkänt med vanlig kartonggips) och därefter köper du färg o väv i ett godkänt system. Väv krävs vid dusch/badkar medan resten kan målas utan väv.

Här har du regler o godkända system mm

http://www.vatrumsmalning.se/Dokument.html
 
kinglolle skrev:
Riv plastmattan, ...
Aldrig i livet - den har just blivit installerad :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.