Hej!

Har precis tittat på denna ritning och köket ligger på övre planet medan sovrummen ligger på entré planet.

Varför? Finns det en förklaring till detta? ....

http://www.gotenehus.se/hus/furuvik
 
Det är ett sutteränghus, jag har det likadant. Svalt och skönt i sovrummen på sommaren.
 
Okej.

Ska googla efter "sutteränghus" nu :) ... så det är klimatskäl? Kan du berätta lite mer om huset?
 
Samma sak som sluttningshus, en del av undervåningen ligger under mark. Syns tydligt på bilden av huset.
 
Suterränghus stavas det numera på svenska, om du vill ha många googleträffar. Egentligen ska det vara souterränghus men det klarar ingen att stava till verkar det som ;-)
 
"Suterränghus, souterränghus, är en form av byggnad, oftast villa, som ligger i en sluttning. Ett suterränghus med två våningar ser från den högre sidan ut som ett envåningshus med källare, och från den nedre sidan som ett tvåvåningshus."

(y)
 
Oavsett om man skriver suterräng, souterrain eller souterränghus så är kravet att entréplanet skall ha utrymme för matlagning, hygienutrymme samt avskiljbar sovdel enligt kraven på tillgänglighet.
 
seniorkonsult skrev:
Oavsett om man skriver suterräng, souterrain eller souterränghus så är kravet att entréplanet skall ha utrymme för matlagning, hygienutrymme samt avskiljbar sovdel enligt kraven på tillgänglighet.
Vad tycks om att köket är på det "övre" planet? (se min länk). Den där hustillverkaren är ju känd i Sverige och jobbar även utanför Sverige respektive har samarbetspartner utomlands.

Eller anses ett souterränghus inte ha ngt "övre" plan?
 
Redigerat:
Det stämmer, souterränghus har två entreplan.
 
Huvudsaken är att funktionerna enl krav i lagen (PBL8:1) finns på entréplanet. Enl lagens mening skall det vara huvudentré på övre planet då. Alltså vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Huvudsaken är att funktionerna enl krav i lagen (PBL8:1) finns på entréplanet. Enl lagens mening skall det vara huvudentré på övre planet då. Alltså vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga.
Okej. Tack! Bra att veta!
 
Flyttar till planlösningar
 
Jag ritade eget suterränghus med entre på nedervåningen och kök på övre plan. Orsaken var främst att få luftigt kök och vardagsrum med öppet upp till nock och bättre utsikt. Sovrummen är som sagt svala och behagliga på sommaren i suterrängplanet.
Min arkitekt som slutförde ritningarna rekommenderade dock att lägga in förberedelse för vatten och avlopp i allrummet på entreplanet för att uppfylla byggreglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.