Ja som föräldraledig och byggherre lägger man tiden mer på "verkligheten" än på nätet...

Bygget har nu tagit fart efter semestern.
Murningen är putsad på utsidan och isoleringen är på plats men den blev inte som jag beskrev tidigare i tråden utan det slutade med en vanlig isodränlösning, 2x100mm isodrän följt av fiberduk och sen återfyllnad.
Hade en "telefonkonferens" med L-G (entreprenören) under gårdagen och vi är nu positiva till tidsplanen med att ha tak och fasad innan vintern kommer. Förutom isodrän så har man redan påbörjat byggandet och resandet av stommen.

Det stora friktionen har varit limträkonstruktionen då vi var tvungna att överge lagerdimensioner men i slutändan blir det bra. Under den här processen stötte jag på ett "stockholmsproblem" då jag talade med en bygghandlare i Stockholm som tydligt klargjorde att limträbalkar läängre än 12 meter kräver specialtransport... fara och färde då vi ska ha knappt 13 meter. Efter samtal med den lokala bygghandlaren insåg jag att detta inte var ett problem i Jämtland... Nu blir nockbalken 115x675. Tyvärr hamnade ena stödmuren något snett (ca 50mm) varför den inte kan bära limträpelaren till nockbalken. Detta får vi lösa genom en separat gjutning vilket i sig är bra med hänsyn till tryckhållfasthet på betong kontra leca.


20012-09-01-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen är det även klargjort för gjutning av fundamentet till entrén. Problemet här har varit att det är samma takkonstruktion som till huset varför en vanlig plintning av entrén kan riskera en sättning som ger sättningar ända upp i taket. Därför görs en ordentlig gjutning som plintar gjuts fast i.

2012-09-01-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med den här takten kommer det att gå riktigt fort...
 
Nog går det framåt på bygget. Fundamentet till entrén är gjuten och stommen för bottenvåningen är rest. Dessutom ser det riktigt bra ut förutom en lite detalj...det framstår som entrédörren på bottenvåningen inte står enligt ritningen. Det är svårt att sitta avlägset från bygget och bara titta på bilder utan att kunna se det med egna ögon. Blir ett samtal till L-G för att reda ut hur det står till.
Om det är så måste dörren flyttas för annars kommer det inte att gå och få in en säng i det sovrummet... :eek:

Med lite fantasi kan man nästan leva sig in i hur det färdiga rummet kommer att bli och kanske framför allt vilka träd som kan komma att stå i vägen...
 
  • bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • burspråk bv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
För tillfället är det vänteläge på bygget då vi väntar på materiel som beräknas komma under nästa vecka. Problemet uppstod när bjälklaget skulle beställas...
Planen mellan mig och L-G var att lägga träbaserad lättbalk men då leverantören inte kunde lämna pris och leveranstid så valde vi att beställa limträ som kommer med samma leverans som nockbalken. Då nockbalken blir knappa 13m och golvbjälkarna knappa 12 meter så är det en vinst att de kommer med samma transport även om limträ är dyrare än lättbalk. Nästa friktion är att man vill komma relativt nära med lastbil för att lasta av limträbalkarna för att kunna lyfta dem på plats på en gång. Därav är hela gårdsplanaen nu avjämnad och det är återfyllt mot huset så det bör gå bra.

Bottenvåningen är nu klar och de bärande väggarna är resta och allt är klart för att lägga på bjälkarna.

Dessutom är dagvattenrör dragna och tjälisoleringen på plats.

Har fått lite offerter på materiel till ventilationen som jag i nuläget räknar med att göra själv och det positiva är att det ligger inom budget! Tyvärr blir det nog ett fåtal ändringar jämfört med den ritningen som togs fram under projekteringen för att underlätta dragningen och inte behöva bryta massa reglar i en bärande vägg.

För att återkoppla till mitt förra inlägg så var det så att dörren stod fel... Detta är åtgärdat och det gick fort då L-G och hans gäng hade skruvat den i stället för att spika.
 
  • allrum bv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dagvatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gårdsplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Inga rapporter från bygget men det finns anat att fixa!

Ventilationen är beställd och valet föll på http://www.alig.se som även gjorde projekteringen av ventilationen. Normalt är jag en förespråkare av att stödja lokala handlare inkl bygghandlare, i synnerhet i glesbygden. Men någonstans går gränsen! Efter att ha tittat på ett flertal offerter konstaterar jag att det var nästan dubbla priset på att handla detta lokalt och i ett byggprojekt är pengar styrande. Än så länge är jag nöjd med servicen och supporten hos Alig men som sagt så har jag varken fått faktura eller leverans ännu. Materielen är i nuläget lastat på en lastbil någonstans i Sverige.

Jag har även varit i kontakt med vår bygglovshandläggare och precis som tidigare är den personen ett bra stöd för mig som byggherre och det känns skönt när man blir ihågkommen utan att ha haft kontakt på ett par månader. Nu avhandlade vi vad som gällde för att få nyttja huset efter färdigställande då jag enbart hittat sådana riktlinjer/regler för byggärenden påbörjade efter 2 maj 2011. Vårt ärende inleddes tidigare :D Kontrollplan och därtill hörande protokoll blir en bra början.

Jag har även hittat en byggdörr för en spottstyver att montera då det känns onödigt att sätta in en ny dörr innan bygget är klart...
 
Det har nu under en tid varit väntläge på bygget då leveransen av limträ blev något försenad och byggaren gjorde klart ett annat jobb emellan. Däremot har takstolar kommit och ligger i väntläge tillsammans med resten av regelvirket och den färdigmålade panelen.

Vy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avvaktar med spänning på veckans telefonmöte med L-G på fredag!
 
  • Gilla
micke_o.
  • Laddar…
Bygget är som SJ, det rullar på men kanske inte riktigt enligt tabellen... ;)

Stommen är i princip klar nu och man har rest hela entréplanet inkluderat de bärande innerväggarna och det börjar faktiskt likna det som vi har beställt och önskat oss! Dessutom har man klätt in hela mellanbjälklaget med plast som är säker mot genomtrampning samt satt upp glespanel med c/c 300mm. Sen är det även förberett för att kunna slå på lite värme snart då i princip alla fasadskivor är uppsatta på bottenvåningen så kanske kan vi få det hela att torka upp lite för fortsatt isolering. Har även haft funderingar på att sätta in en avfuktare för att inte "bara" värma fukten...

Nu i början på veckan har man lagt fokus på att lägga den sista markisoleringen för att sen kunna börja regla upp hela entrén. Sen blir det resning av takstolar och limträkonstruktion följt av täckande tak! (y) Kan inte ta så lång tid... :confused:

Under resans gång har vi haft en översyn av köksplaneringen viken varit uppe i en egen tråd http://www.byggahus.se/forum/planlosningar/198730-vilken-planlosning-pa-koket.html och nu har vi då satt ner foten för köket plus att vi reviderat placeringen av kaminen. Allt detta löstes "by the book" på ett mycket enkelt sätt och vi har nu stämplade och signerade skisser. Känns riktigt bra att ha en trevlig och hjälpsam bygglovshandläggare! :)
 
  • entreplan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fasadisolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • två våningar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ändring bygglov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Bitarna börjar falla på plats och snart är vi klara med del ett av projektet, ett klimatsäkrat hus. Taket börjar komma på plats i form av takstolar och nockbalk. Nockbalken framstår något överdådig i dimensionen 115*675 med en längd om ca 12,5 meter men den är beräknad enl konstens alla regler så det ska hålla! Dessutom är vi nu evigt tacksamma att vi i somras strök första lagret med färg på fasadpanelen för nu när den äntligen börjar komma upp så ser huset omedelbart färdigt ut!
taknock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi inne och petar på detaljer som fönsterbleck då vi inte satt ner foten på riktigt avseende färgsättningen. Det som känns lite osäkert nu är att bygghandlaren är riktigt seg på att fakturera till L-G varför han inte kan fakturera oss för materielen vilket gör att det finns en liten osäkerhetsfaktor på kostnadsläget. Det är hanterbart men lite jobbigt att inte veta vart vi ligger...
fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tak2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men sanningen är att när L-G är klar med klimatskalet det är då det börjar på riktigt...
 
Härliga bilder att se, grattis och lycka till!
 
Vad gläds man åt som byggherre?
Att det inte regnar...snö är nederbörd i fast form och lätt att ta bort!

Hela takkonstruktionen är klar nu och L-G väntar på 220mm isolering som uppenbarligen inte var med i det ordinarie sortimentet hos bygghandlaren. Utanför gles och plastfolien blir det 440mm (2*220) isolering av det varma taket följt av vindväv, 32mm läkt, råspont och papp. Det kommer antagligen att likna konstruktionen nedan:
Tak NY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden kläs entréplanet med fasadskivor för att slutligen få fasadpanelen uppsatt. Problemet är att L-G ställning inte räcker till runt hela huset så det blir ett par flyttningar av ställningen, dvs en sida i taget.

entreplan4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi håller just nu på att titta på när det kan vara rimligt med en besiktning kopplat till den entreprenad som är kontrakterad, dvs klimatklart hus. Fördelen blir att besiktningen genomförs med alla väggar och bjälklag öppna och man kan då fokusera på det konstruktionsmässiga.
 
Nog går det framåt...om än så sakteliga!
Risken med att bygga på löpande räkning börjar infinna sig då den budgeterade arbetstiden givetvis inte räcker till. Det som känns extra olyckligt är att L-G som är entreprenören till del var med och räknade på tidsåtgången. Samtidigt anser jag fortfarande att löpande är bättre för annars hade jag antagligen haft ett fast pris där den beräknade tiden OCKSÅ tagit slut och man hade stressat på under slutet med resultatet att kvaliteten sjunker.

Det inre yttertaket i form av råspont och papp ligger på plats och resterande klimatskivor med fasadpanel börjar hitta upp. Dessutom är tomrör för servisledningen nedgrävd samt ett extra tomrör för ev framtida fiber, även om det är en utopi :(
huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt är det tomt men delen med varma taket är isolerad med 440mm samt plastad och glesad vilket är skönt. Man kan nu börja känna allrummet som ett rum med den rymd och känsla som det var tänkt. Dags att ställa in matsalsbordet snart? ;)
Allrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots att det byggs i fjällvärlden finns en viss koppling till havet genom det spetsiga burspråket inger en viss "titanic känsla" och kanske blir det en promenad på taket...
 
  • stävpartiet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Olsson och 3 till
  • Laddar…
En kort uppdatering ger att en hel del av panelen med underliggande klimatskivor har nu kommit på plats så lite fönster och foder så börjar det nog se beboeligt ut. Njuter fortfarande åt att vi målade panelen ett varv innan montering.

Har tyvärr konstaterat att det sitter en takstol i det varma taket mitt där kaminen ska stå. Kommer nog att lösas genom en avväxling som möjliggör att dra skorstenen rakt upp.

fasad2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter fem dagar på bygget är arbetslägret avslutat och en del arbeten kan nu bockas av. Det som blev mest prioriterat var dragning av kanaler och rör i vindsbjälklaget då det öppnades en möjlighet att blåsa upp isolering där.
Resultatet av arbetsveckan är givetvis långa arbetsdagar och jag har nu dragit merparten av ventilationen och avloppet.

För ventilationen var jag givetvis tvungen att ändra ett par saker på ventilationsritningen då det inte gick att få ihop med verkligheten men upplever att det bara blev till det bättre. Resultatet blev kortare ventilationskanal samt att jag slapp gå genom bjälkar vid dragningen. Merparten av ventilationen till den kommande Nibe 750 är nu på plats vilket känns bra.
Dessutom är imkanalen monterad med brandskyddsisolering och dragen upp på vinden för senare anslutning till takhuv. Hittade en del matnyttigt på http://www.imkanal.se/

Avloppet är nu dragen/lagd från plattan upp i mellanbjälklaget med avsättningar klara för alla förgreningar samt att avluftningen är uppdragen i en kommande innervägg med 75mm rör för att sen expandera till 110mm i vindisoleringen. Där kommer även den att anslutas till yttertaket senare. vvs rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


L-G och hans gubbar hade påbörjat arbetet med att sätta byggfolie och glespanel i ena delen. Detta slutförde jag samt att jag monterade upp byggfolie och gles i resten av det kalla taket på entréplan. Allt går men verkligen inte optimalt att göra detta själv...som tur var fick jag hjälp med byggfolien så vi var två när vi fäste upp den. Har nu haft möjlighet att jobba med olika tejper till byggfolie och har nu hittat en riktigt bra kompis från T-emballage, T-Flex. Nackdelen är väl prislappen men hittade en tråd här i forumet som länkade till en tysk sida där "liknande" (Tackoflex) tejp fanns att beställa för 1/3 av priset! Det som är mest intressant är att båda innerrullarna är märkta med D-Tack...
glespanel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars väntar jag på att få fönsterna monterade vilket L-G lovat vara klart vid ett par tillfällen men som han inte har lyckats med! Har tyvärr inte fått svar på varför... :thumbdown:

När måndagen kom så var jag klar för att börja spruta vindsullen men det fanns några restpunkter för L-G att åtgärda innan vi började. Vi hade en ullspruta från Paroc som det måste varit något galet med med tanke på hur lång tid det tog. På 4 timmar fick vi upp ull för ca 20 m2 med 50cm djup. Borde kunna gå betydligt fortare!
vindsull.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis tog jag tillfället att bara gå runt lite i huset och njuta av miljön och bygget!
stävpartiet2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vinterddag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså utsikten är juh bara allför underbar, tänk dig en skön fotölj, en kall öl och bara sitta där då solen går ner! (eller upp?) ...
 
Varför går du upp till 110 rör på avluftningen?
 
Noseone skrev:
Varför går du upp till 110 rör på avluftningen?
Anledningen är kort och gott att man enligt rörmokaren använder 110 mm på avluftningen då det är oisolerat men att 75 mm fungerar i isolerade utrymmen. Har dessutom läst någon tråd här angående detta.

Detta för att det inte ska frysa igen och därmed tappa sin funktion/uppgift.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.