Hej!

Vår gamla postlåda läcker och vi behöver därför köpa en ny. Vi tänkte skaffa en veckopostlåda denna gång så man inte behöver aktivera grannarna varje gång man åker bort. Har kollat lite på flexbox.nu som har bra priser och även på Biggi som är dyrare. Någon som har tankar/tips kring dessa eller andra märken?
 
Biggis lucka öppnas inåt vilket ska vara bra för brevbäraren, men de som delar ut posten här lönar gott med ont och trycker upp luckan med breven som därför ofta blir skrynkliga. Dessutom är de klumpigt formgivna. När min nuvarande Biggi har rostat sönder blir det nog en från flexbox.
 
  • Gilla
hbenke
  • Laddar…
Jag har just skaffat gatans största postlåda, en Me-Fa modell 480. Tydligen finns det en bunt olika standardstorlekar på brev och paket, och olika lådor klarar olika stora paket. Me-Fa har en broschyr om paketpostlådor som är läsvärd.

Brevbäraren blir gladare om postlådan är SP-godkänd, då ger den brevbärarna bra arbetsmiljö.
ny-mefa-oak-480_ruko_web_350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
charta77
  • Laddar…
Felaktigt uppsatta veckopostlådorkan är ett problem för de som delar ut reklam och post från fordon, t.ex. bil. De som då matas framifrån med lucka, det finns ju även de som matas uppifrån (fast då kan problemet bli ett annat).

Problemet är att man når 20-30cm, grovt uppskattat, från sittande position i bilen. Sitter luckan för lågt på postlådan så har man bara det utrymmet mellan den och bilens dörr, om öppningens nederkant sitter under nedersta kanten på sidorutan.

De som är öppningsbara inåt är bättre, inte bra men bättre.

Den här 'manövern' är kanske inte ett bekymmer en eller två gånger, men med fler och fler veckolådor... Vanliga postlådor som sitter för lågt är ett problem också, men mindre var och en för sig, det är bara det att de är fler till antalet.

Problemen sätter sig också i axlar och rygg om det måste till att man sträcker sig ut om avståndet blir större än de påstådda 20-30cm. (Om den sitter för lågt med lucka som öppnas utåt gör saken sämre även här.)

Det går bara att arbeta med en hand såvida det inte skall till en vridande rörelse av ryggen.

Det finns en gräns på hur stort motstånd det för vara för att lock/lucka skall gå att öppnas innan man kan befara arbetskador. Det är inte så många tillverkare av postlådor som bryr sig om detta.

Men t.ex. fingrar kan ta stryk efter ett antal år och antal tröga luckor.

Kolla efter att förutom höjd hur pass enkel den är att använda med en hand.

Storlek på brevinkastet, luckans öppning, tröghet och höjd.


Bilden på inlägget före mig ser skapligt bra ut, även om man faktiskt kan misslyckas med höjden av den modellen, det enda är att luckan kan vara lite för smal. Visst så ser många ut, men de hade en modell som hade en större lucka också såg jag.

Kollade lite mer på broschyren... T.ex. så visar de att lådorna öppnas med ena handen och breven läggs i med den andra handen. Ett av de nedslag som fastighetsägare, till flerfamiljs hus, kan få är just att brevinkastet måste 'manövreras' med två händer.

Men du frågade och fick lite mer synpunkter. :)

(Lägger till: En normal brevbärartur i stadsmiljö, lägenheter eller villor kan ha 500-800 brevlådor. Skiljer sig från söder till norr, något kan ha 200 hushåll men 20+ mil körning så det finns extremfall både uppåt och nedåt.)
 
Redigerat:
P
charta77 skrev:
Bilden på inlägget före mig ser skapligt bra ut, även om man faktiskt kan misslyckas med höjden av den modellen, det enda är att luckan kan vara lite för smal. Visst så ser många ut, men de hade en modell som hade en större lucka också såg jag.

Kollade lite mer på broschyren... T.ex. så visar de att lådorna öppnas med ena handen och breven läggs i med den andra handen. Ett av de nedslag som fastighetsägare, till flerfamiljs hus, kan få är just att brevinkastet måste 'manövreras' med två händer.
Just denna låda är SP-godkänd så den borde väl vara OK kan man tycka. Brevluckan är väldigt lätt att öppna iallafall.

Den har också en säkerhetslucka så paket som stoppas in i övre luckan kan inte dras upp igen.
 
Jo den är ok. Men allt går att göra bättre kanske så tänkte bara just på storleken på inkastet där är lite av en nackdel.

Beroende på avståndet till baksidan av lådan gör det svårare att få ned större brev eller ens bokpaket om luckan är för smal. (Tänk dig att du skall baxa ut en soffa genom en dörr i en hall.)
I extremfall så är det onödigt svårt att ens få i en morgontidning, men i den ligan är inte den lådan på bilden.

Jämför med de gamla plastlådorna som allt går ned i.

Samtidigt så måste det finnas något lägsta krav, för att vara ok för alla kan vi ju inte glida fram på en, ehh, räkmacka (silverfat)? :)

(För att det skall bli helt fel, jag menar inte att veckopostlådorna enbart är dåliga.)
 
Redigerat:
Stora paket är inget problem då överdelen också är öppningsbar. Visserligen blir det kanske inte fullt så ergonomiskt då men det är ju inte varje dag men får ett nytt exemplar av nationalencyklopedin.
 
Det missade jag, men det verkar vara en ypperlig funktion.
 
Väcker liv i en gammal tråd då jag äntligen är i tagen att köpa en ny brevlåda. Såg att en bolist-butik hade en habo veckopostbrevlåda för 1000 kr istället för 1400. Någon med erfarenhet av deras lådor? Även intressant med fler erfarenheter från flexbox som det nog blir om inte lådan från habo verkar bra.
 
Ingen?
 
Jag har flexbox dock vanlig modell. Mycket nöjd. Kul att kunna göra eget tryck med.
 
  • Gilla
pezlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.