Det är väldigt uppmuntrande att någon läser och uppskattar. Att tråden fått över 8k visningar är väl i och för sig också en indikation, men siffror är så opersonliga.

Och om misstag; jag har någon gång funderat på om jag helt enkelt borde reparera i tysthet och presentera ett mer smärtfritt och redigerat byggprojekt, men det är inte den tråden jag själv velat läsa.

Favinos inlägg http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/173452-byggtrad-ny-hyvelbank-roubo-typ-2.html#post1328468 i hans tråd om hyvelbänksbygget är alltjämt en källa till inspiration.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Efter att nu första varvet hårdvaxoljan torkat var det dags att angripa fiberresning (av vilken det för övrigt fanns väldigt lite om man jämför med hur samma material betett sig i kontakt med vatten) med Abralon 500, eller som det heter på tyska, Platin 2. De här passar på min ETS 150/3, men eftersom instruktionerna föreslog slipning med fibrerna körde jag handkloss respektive helt och hållet för hand. Platin 2 har en mjuk skumbaksida som hjälper till att hindra att man av misstag slipar genom det tunna vaxlagret.
DSC_4865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man för övrigt se vad som händer när man slarvat med avtorkningen av oljan. Det här är ovansidan av underhyllan, men när jag oljade var det undersidan. Hårdvaxoljan är väldigt lättflytande och rinner gärna ned och bildar en tjocka rand precis på kanten. Lyckligtvis var det inga större problem att slipa bort det lite försiktigt.

DSC_4859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beväpnad med en kaffekopp, pensel, trasor och vinylhandskar är det så dags för sista lagret hårdvaxolja. Om gudarna är med oss bör det alltså vara monteringsklart om 24 h.

Och på det temat blir det mer och mer uppenbart för mig att det är så här man vill snickra: inga maskiner som låter, inget damm, inga hörselskydd, ingen mask. Det finns stor risk för att jag ramlar ner i handhyvelträsket inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Grattis. Hoppas att bordet passar in i ert framtida hus också :)
 
Tack för en trevlig och mycket inspirerande tråd. Påminner mig om mitt första bygge av tv-bänk i vardagsrummet.
 
Nu börjar vi närma oss slutet på det här bygget och den här gången valde jag en aningens annorlunda strategi för ihopskruvningen. Jag började med att skruva fast ramen i den övre skivans befintliga hål. Det här var relativt bekvämt då borde kunde stå upp-och-ner under tiden.

DSC_4882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sedan var det bara att vända på bordet

DSC_4889.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och lirka in skivan.

DSC_4891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det lite besvärligare. Jag centrerade så gott jag kunde och tvingade fast den undre skivan i ramen. Sedan borrade jag alla hål underifrån utan att flytta runt bordet för att undvika att saker skulle röra sig. Ytterligare några skruvar senare satt allting ihop. Nu står bordet i vardagsrummet och väntar på fotografering.
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Där kommer inte roomba fram. Och dessutom, hur kul hade det varit?
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Och hur kul hade det varit med en fiskbuggaren-monterar-ikea-bord-tråd? Det hade förmodligen varit mer givande att stirra på färg när den torkar... Jag tycker i varje fall att denna tråden har varit kul att följa, speciellt eftersom det har bjudits på misstag av den sorten som mer eller mindre alla gör men aldrig vågar erkänna. Jag tycker att bordet blev riktigt schysst och att du skall känna dig stolt över det du har åstadkommit! (y)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
gustavasberg skrev:
Ärmen detta hade väl varit en enklare lösning? -> [länk]
Vet inte om du är ironisk? I övrigt är det givetvis enbart den ovala formen som är gemensam mellan bordet i fanerad spånskiva från ikea och fiskbuggarens mycket gedigna och välbyggda bord. Dessutom fick vi en av de absolut bästa byggtrådarna hitills.
 
  • Gilla
End och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Vet inte om du är ironisk?
Jag är övertygad om att det var ett (mindre lyckat möjligen) försök att vara rolig/ironisk. Jag tror att alla som följt den här tråden hyser den djupast respekt för fiskbuggarens projekt och för det sätt som han har redovisat det!
 
Om jag minns trådstarten rätt så var det ju ett IKEA-besök som var upphovet till rpojektet, det var ett "typ" sånt bord som önskades, men det var inte EXAKT rätt och det önskades bättre kvalitet. Själv hade jag ju nöjt mig med IKEA-bordet, men mest för att ett sådant projekt inte skulle kunna bli slutfört här. Sjukt imponerad, men inte ett dugg frestad.

Ska försöka jobba lite med min antika tyska travers istället. :D
 
Hej fiskbuggaren!

Jag har följt tråden men inte kommenterat tidigare eftersom jag inte haft så mycket att tillföra. Det lär väl ta ett tag innan jag kommit till denna nivå på snickeri. Inte minst så är jag imponerad av design-förmågan. Att fräsa efter en mall klarar jag nog men hur tusan gör man för att bestämma hur mallen skall se ut? ;)

Jag får tacka för en helt fantastiskt redovisning av ditt bygge och en underbart trevlig tråd att läsa, jag var tvungen att läsa igenom den igen från början. Inte minst så har du skrivit både instruktivt och mycket inspirerande.

Något konkret som du fått mig att inse vid konstruktionen av mallen till bordsskivan är att man med hjälp av spackel kan justera, göra om och göra rätt. Borde kanske vara självklart egentligen men detta tog jag till mig och hade nytta av senast i förrgår. Efter att ha varit lite för snabb med fräsen åkte jag och köpte mig en tub Plastic Padding vilket sparade mig både en hel del tid och ett antal MDF bitar.(y)

Nu väntar jag bara på tillfälle att själv få göra en ellips av något slag. Din konstruktion av benen har jag också lagt på minnet, jag gillar hur du använde genomgående Domino i mitten. Mycket nyttigt finns att hämta i din beskrivning så återigen tack för att du tagit dig tid att fotografera och beskriva här.
 
Redigerat:
Här kommer äntligen de utlovade efter-bilderna, och även om det redan kliar i byggfingrarna blir det nog inte så mycket mer byggt innan vi hittar ett hus.
DSC_4963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4966.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vita i den här bilden (som ser ut som lim) är pigmentering från vitoljan. Jag vet inte riktigt hur jag kunnat undvika det med mindre än att lyckas ha mycket mer vitt på resten av bordet.

DSC_4969.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passformen där benen möter bordsskivan och ramen kunde varit bättre (förstås) men jag betraktar den som tillräcklig för mitt första bord.

DSC_4978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt att användas
DSC_4984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_4991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ådal och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.