Jag byter fönster i mitt 70-tals hus och har bla ett stort fönsterparti i vardagsrummet med 5st fönster som skall bytas. Dessa 5 fönster sitter intill varandra och är total´t 4,5m brett. Jag undrar om nån har koll på hur man bäst fäster dessa samt vad man lägger som tätning mellan karmarna? Det är Traryds aluminiumklädda fönster som jag sätter in. Övriga fönster och dörrar har jag satt med karmhylsor.
 
Förmodar att du har en bärande balk över!?
Det bästa är så klart en regel mellan dem annars gäller förmodligen ej garantier.
Borde fungera med vanlig drevremsa mellan.
Karmskruv borde fungera även mellan dessa fönster.
Börja justera in ett fönster och sedan sätter du kramskruv från nästa in i det och justerar osv.
Jag är bara amatör, så det kanske finns bättre sätt.
 
Jo, en balk finns eftersom de befintliga fönsterna sitter direkt bredvid verandra.
Karmarna måste sitta intill verandra så därför antar jag att tätningen mellan dom måste vara typ gummilist i ett spår så att den inte tar plats eller en mjukfog som trycks ihop vid montering. Fönsterna måste nog skruvas ihop i sidled men frågan är om man också brukar fästa dom uppåt och neråt i detta fall?
 
Jag gissar att du behöver göra det. Åtminstone på fönster 2 och 4.
Hoppas någon mer med större erfarenhet svarar.
 
Hur vet du att där är balk ovan fönsterna? I 99% av 70 tals husen är fönsterna i vardagsrummet bärande fönster. Jag kan nästan svära på att dina är bärande. Så det är inte bara att såga ut och stoppa i.
 
Är det ett Traryd eller Aneby hus med mexitegel om det är så ,och har det tegel ovanför fönsterna så går det
stolpar ända upp till balken ,har det däremot panel ovanför så går fönternas sidokarmar upp till balken
och är då bärande,
Hur som så fäster man normalt inte fönster uppe o nere,utom i stora fönster,gissar att dina är 80 karmyttermått
 
Jag gissar att de är 900mm breda och 1600mm höga. :)
 
Ja det är troligen bärning och karmstyckena går hela vägen från golv till tak. Men det går att såga ut ett och ett med tigersåg och sedan palla upp och kila de nya fönstern uppe och ner vid karmstyckena. sätt karmskuv både i sidorna och upp och ner, mjukfog i två stängar mellan fönstren.
 
verktygsgurun skrev:
Jag gissar att de är 900mm breda och 1600mm höga. :)
i så fall är det inte plats till stolpar om totala bredden är 4500:rolleyes:
 
Elkludde skrev:
i så fall är det inte plats till stolpar om totala bredden är 4500:rolleyes:
Menade de fönsterna som sitter där nu....
 
Fixar_Krille skrev:
Ja det är troligen bärning och karmstyckena går hela vägen från golv till tak. Men det går att såga ut ett och ett med tigersåg och sedan palla upp och kila de nya fönstern uppe och ner vid karmstyckena. sätt karmskuv både i sidorna och upp och ner, mjukfog i två stängar mellan fönstren.
Om det är så att karmarna är bärande skulle jag föredra att sätta 80 fönster och stolpar mellan för att få ordning o ordentiga fästmöjligheter
 
Extra stolpar är helt onödigt och klumpigt om man inte väljer och riva hela vägen och låta stolparna gå från golv till tak.
 
verktygsgurun skrev:
Menade de fönsterna som sitter där nu....
OK nantuligt om det inte är stolpar mellan så är det 90 sorry
 
Jag hade fel! Det finns ingen balk ovanför fönsterna utan det är tydligen så att fönsterna ingår i den bärande konstruktionen. Fönsterna är 900x1600 och sitter 5st i bredd i detta Hultfredshus.Samma sak gäller en altandörr som jag också skall byta, den verkar på samma sätt vara bärande. Jag har redan köpt nya fönster, Traryd vridfönster som är 885mm breda. Är det någon som har bytt liknande och i så fall hur? Kan man använda de nya fönsterna som bärande, tillverkaren godkänner det säkert inte!
 
De nya fönsterna är 880mm breda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.