Pannan är helt ny så jag vet inte riktigt. Vet inte riktigt med spjällen men de var std inställda tror jag. Rökigas temp mellan 160-180grader.
 
Ok.
Då har du en liten resa framför dig :)

Det låter som att luckan på baksidan på pannan stängs så mycket så att pannan inte får luft till förbrännngen. Luckan ska vara ca 1cm öppen när du är uppe i drifttemp. Det ställer du på stoppskruven.

Spjället på framsidan skruvar du fullt in, sedan backar du ut 0.5-1varv.

Spjället med stång på baksidan av pannan verkar inte påverka så mycket.

Ta detta som en grundinställning och prova dig fram från det. Det funkade bra för mig med relativt finkluven barrved. Det viktigaste verkar vara att inte ha spjället fram för mycket öppet. I Manualen står det helt fel, så den ska du inte lita på när det gäller spjälljustering för det främre spjället(sekundärluft)

Avgastempen bör hamna mellan 210 och 240grader.
 
  • Gilla
FBKLars
  • Laddar…
Tack, ska testa detta. Med det främre spjället menar du det du ställer in med en insexnyckel i mitten fram? Den har jag inte rört alls än. Har du laddomat 21 som håller en jämn temp in till pannan(T3)? Vad ligger du på isåfall även på T1?
 
FBKLars skrev:
Tack, ska testa detta. Med det främre spjället menar du det du ställer in med en insexnyckel i mitten fram? Den har jag inte rört alls än. Har du laddomat 21 som håller en jämn temp in till pannan(T3)? Vad ligger du på isåfall även på T1?
Det är bara kul att kunna hjälpa till.
Ja det med insexnyckel.
Jag har ett liknande laddpaket fast med ett annat märke. Skillnaden mellan de två termometrarna är ca 15 grader om jag minns rätt. Gå in på Termoventilers hemsida och klicka på effektberäkningsmall, då kommer du förstå att rena skillnaden är direkt proportionerlig emot pannans effekt. Pumpen ska gå på fullt.
Som sagt så kan skillnaden mellan dessa variera något under de olika förbränningsfaserna. Med 80 graders termostat tror jag att pannan laddade med ca 84 grader.
 
En indikation på dålig förbränning är om keramiken i undre luckan har en brun färg. Då måste man stänga till spjället på framsidan.
Det kan du ju kolla på!
 
Hur gick det för dig sen?

Mvh Gordon
 
Jag har med din inställning fått upp tempen på ca 95 grader men den pendlar dock ner till 85 fortfarande i 5 min intervaller. Jag har bara eldat 1 gång (har solpaneler i 500l slavtank inne som har hållt varmvatten och värme sista veckan). Dock värmde jag upp 3000 liter+ 500 liter slavtank på 1,25 ilägg till 90 grader vilket kändes ganska ok så jag vet inte om det verkligen är något fel? Blir en ny eldning kommande dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.