Hallå, fick igår hem denna gräsklippare och testkörde den idag. Motordriven cylinderklippare är knappast ett vanligt förstahandsval bland gräsklipparna, men min gamla rotorklippare från Stiga hade gjort sitt och jag har alltid föredragit handjagaren ändå eftersom resultatet blir bättre tycker jag iallafall.

Det visade sig dock lite svårare än väntat att köra klipparen - ca 34 kg tung, självgående och på två hjul, känns som man går efter en best som gör lite som den vill, jämfört med gamla rotorklipparen utan drivning :)

Tänkte bara kolla om det finns fler här på Byggahus med erfarenhet av denna eller liknande klippare, som kan tipsa kring handhavandet?

Vår matta är till stor del renoverad/nyanlagd, kvalitén och jämnheten håller för att kunna klippas fint med cylinder tycker jag. Tycker att det är svårt att svänga tvärt på kortsidorna (lite bättre när jag frikopplade drivningen dock) utan att göra fula slirspår, och uppsamlingen fungerade sådär, kanske körde jag för snabbt i det fuktiga gräset... Kör mest på näst högsta läget, trots allt ingen green vi har ;)

/A
 
  • Gilla
åk-lagarn
  • Laddar…
För sent att redigera inlägget, men jag lägger in en bild på maskinen i fråga med uppsamlaren, om någon läsare undrar hur den ser ut...

GingeL45-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Körde klipparen idag igen, något bättre resultat. Dock fick jag fortfarande flera fula spår i leran, mest för att hjulen gärna vill låsas när man backar med urkopplad drivning, eller att man gör snabba svängar.

Snäva svängar är det bara att glömma. Vilket innebär att man på kortändan inför ny "raka" alltid måste koppla ur drivningen och backa med sväng för att göra helt om...

Men det är väl jag som är för klen, verkar gå utmärkt för den här snubben:

http://www.youtube.com/watch?v=r7D2zM8EDrI

/A
 
Redigerat:
Bumpar tråden igen, är det verkligen ingen som har erfarenhet av maskinen i fråga? Den verkar iallafall sålt ganska bra på Håkma i Täby...

Nåväl, kan iallafall konstatera att det gick bra mycket bättre idag när gräsmattan var i princip torr, lyckades svänga hyfsat snävt utan leriga spår i mattan, och backade med drivningen urkopplad utan låsning på hjulen. Känns som de dåliga inledande erfarenheterna berodde mest på ovana och blött gräs som ställde till det för däcken. Resultatet är iallafall mycket bra, men det förväntar jag mig av en cylinderklippare förstås.

Om någon är intresserad - jag kompletterade idag denna klippare med en AL-KO Gudenaa GU/400 handjagare/cylinder som ju fått bra testresultat på nätet. Den kommer att behövas i mer svåråtkomliga ställen och det är inte dumt att kunna klippa utan bensin och oväsen ibland.

Det är en fantastiskt fin gräsklippare! Överväg denna om ni vill ha en snygg gräsmatta och inte har alltför mycket yta att klippa. Sålde min gamla handjagare Klippo Free något motvilligt tidigare då jag trodde det skulle räcka med bara motordrivet. Jag var nöjd med Klippon, men den här GU/400 är faktiskt överlägsen, den tar allt i dess väg med fin precision. Nästan underligt, det är ju lika många knivar (5st). Men den är inte frigående som Klippo Free, det verkar faktiskt vara bättre när bladen vidrör varandra trots allt.

/A
 
Redigerat:
Hallå, intressant läsning. Har funderat på denna. Har ca 100 m2 gräsmatta som legat 2 år nu. Kör nu med Klippo men inser att en väg till en tätare matta förmodligen är en cylinderklippare. Det jag funderar på är varför man inte sätter ngn vals på sådana här maskiner, så att de blir lite stabilare/enklare att köra?
 
Om någon är intresserad - fick idag kontakt med servicetekniker i Danmark som svarade mycket vänligt på mina frågor. Han brukade tydligen vända gräsklipparen på rullen (den som på en cylinderklippare plattar till gräset efter klippning).
Det var också bra att spraya olja på knivcylindern efter varje klippning mot rost och för att den ska gå lättare nästa gång den används. Och så skulle man inte justera kniven (det är ju på denna modell faktiskt själva cylindern man höjer/sänker när man justerar kniven) för tight, då går den lite trögt. Förstås.

Testade att som han sa vända genom att stödja klipparen på rullen, och visst är det lättare. Att frikoppla o backa är faktiskt svårt när man justerat kniven, hjulen blir ganska låsta. Och så sliter det dessutom onödigt på remmen.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.