Jag håller just nu på att skruva upp råspont på väggarna i garaget så att de ska bli släta, detta tänkte jag måla med vit färg sen.

Kan någon rekommendera en prisvärd färg som täcker hyfsat med två strykningar?
Kvistar finns det ju gott om också, men är det nåt att bry sig om i ett garage?
Känns både dyrt och jobbigt att spärrmåla allt.

Och en fråga till... jag har läst att man kan måla mörkare nertill av en anledning jag inte minns nu men som jag minns verkade bra, vilken kulör passar bäst där, och på vilken höjd ska gränsen mellan färgerna gå?

Butiker jag har tillgång till är Byggmax, Coop Bygg, Rusta, Jula, Biltema och en färgbutik som har bl.a Nordsjö och Landora. Säkert fler butiker men det var de jag kom på nu.
Nordsjö känns lite onödig här dock, kraven är inte stenhårda, det är ju ändå ett garage.

Tips mottages tacksamt :)
 
Byggmax billiga latexfärg täcker inte med två strykningar i alla fall så den kan du stryka ;)
Tre-fyra lager och den blir hyffsad
 
Har samma erfarenhet av byggmax billiga färg. Målade tre gånger i garaget med den, slutade med att jag fick måla en gång till med "riktig" färg då byggmaxfärgen vägrade täcka. Köpte sedan på nordsjö för dyra pengar... Brukar väl dock vara billigare på Coop än på färgaffären.
 
Jag målade med kvalitetfärg (Alcro Milltex) av den enkla anledningen att jag tycker det är dötrist att måla. Grundade en gång och täckmålade två gånger (på ny gips). Vågade inte chansa med budgetfärg då jag läst här att vissa fått måla väldigt många strykningar innan de blivit nöjda.

Den anledning som jag ser till att måla en mörkare färg nedtill är för att smutsen inte ska synas lika bra som på en vit vägg. Det är ju längst ner du riskerar att skita ner mest då du där kanske lutar saker mot väggen, stöter i osv.

Jag målade en annan kulör ca 1 m från golv upp på vägg, detta är ju tycke och smak. Tänk dock på att mörka kulörer stjäl en hel del av ljuset så en tanke kan vara att begränsa höjden av den anledningen.
 
  • DSC_1107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ska du ha bara råspont så är ju en utsides färg kanske nått att fundera på håller ju bra för vatten och är lätt att tvätta av... man rekommenderar ju inte att måla med utomhus färg inomhus pga att den kan "gasa" något men det är nog inget jag har märkt i mitt yrkesliv... och i garaget vädras det ju ganska ofta dessutom!

ps får du ha bara råspont med tanke på brandklass? inga krav? ds
 
Jag målade mitt garage i våras. Väggarna var av mörka, fläckiga gipsskivor och jag använde Julas vita Ekonomifärg samt en grå väggfärg till den nedre halvan av väggen, även den från jula. Den var extra billigt just då eftersom de hade rea på färg.
Den vita täckte inge vidare så jag rollade på i fyra vändor innan jag kände att resultatet var ok. För att bli helt nöjd hade nog två vändor till behövts. Den grå färgen täckte lite bättre så där räckte det med tre lager.

Angående vilken höjd man väljer för gränsen mellan de olika färgerna så är det helt en smaksak. Jag valde att lägga gränsen på samma höjd som arbetsbänken jag byggt av en gammal köksinredning längs kortväggen, på så sätt får jag en snygg sammanhängande linje genom hela garaget.
Som lite överkurs målade jag underskåpen grå och överskåpen vita så de smälter in i väggens färgsättning
 
Tack för tipsen, tittar nog på någon lite dyrare färg än de billigaste :)

mångstekta skrev:
ska du ha bara råspont så är ju en utsides färg kanske nått att fundera på håller ju bra för vatten och är lätt att tvätta av... man rekommenderar ju inte att måla med utomhus färg inomhus pga att den kan "gasa" något men det är nog inget jag har märkt i mitt yrkesliv... och i garaget vädras det ju ganska ofta dessutom!

ps får du ha bara råspont med tanke på brandklass? inga krav? ds
Garaget består av en gjuten platta och en trästomme med bara vindpapp och ytterpanel på, är det ett problem att sätta upp råspont på insidan av detta? Det är alltså ett oisolerat kallgarage.
 
ska du ha portar kanske du måst ha gips på för brandklass hör med din kommun eller bygginspektion vet faktiskt inte var gränsen går för när brandskyddet börjar gälla....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.