Är i ett litet bryderi vad gäller golv i mitt nya badrum (i en större tillbyggnad).

Då jag lade reglar passade jag på att göra fall i reglarna (reglat var 30 cm) och sedan skruvade jag golvspån i det, så fallet är redan på plats i hela rummet.

Funderar nu på underlaget till klinkern.

Har funderat på detta :
1 - Klinker
1 - Fuktspärr (vattentät duk) - penslad med utspädd fix för "grepp".
3 - 6 mm flytspackel ("fuktskadestabil" variant)
4 - Överbliven gips
5 - Spånskivan

Yes, gips i punkt 4 har kartong på sig - men... den ligger ju under 2 separata vattentäta skikt vad jag förstår. Efter att ha läst lite verkar det som cementbaserad massa med tillräckligt fin kornstorlek och nog cement blir vattentät - och tillverkarna deklarerar den som "fuktskadestabil".

Ligger man på rätt sida av BKR:s regelverk med detta ? (Hur många fuktspärrar kräver de innan normal gipsskiva??) Personligen är jag inte maximalt paranoid runt detta men vill ju att det ska vara OK.


Anledning till att lägga gips: Dött underlag till klinker, jag har det över. Minimal chans förstöra fallet som redan finns (15 mm flytspacke skulle kanske ha tendens att fylla upp mitt nuvarande fall).

Jag tror det är lättare lägga tunt lager flytspackel jämt, med en tandad kam, än att hälla stora hinkar & få det bra.

Jag behöver inte gipset för stabilitet - golvet käns mycket stabilt redan nu.

Detta spackel har jag köpt: http://www.weber.se/golvavjaemning/...aemningsmassor/weberfloor-4150-fine-flow.html

Definition på "fuktskadestabi"l verkar vara "Tål långvarig fuktbelastning".

Vad tror ni ?

Mvh
// Arne S.
 
Redigerat:
som jag har förstått fuktsakadestabil så innebär det att den kan bli blöt med återfår sina tekniska egenskaper när den har torkat, den är absolut inte varken vattentät eller gjord för att vara fuktig

Ska du skruva gipsen? är det vanlig vägggips du syftar på föresten, eller är det golvgips?

Man får göra som man vill MEN du kan inte räkna med att få någon ersättning vid skada.
 
Gips skall ej användas och strider mot reglerna.

Spånskiva och flytspackel är tyvärr det som gäller
 
OK, så om tätskiktet skadas, då kommer det vatten ned i golvet.

Och vad jag förstår är det enligt BKR OK om vattnet rinner genom flytspacklet ned i spånskiva och sedan vidare ned i trossbotten. Men inte om det möter en gipsskiva.

Vad är argumenten bakom ? Känns som som om man skulle behöva göra om ganska mycket vare sig vattet runnit genom en spånskiva eller en gips + spånskiva.

Med flytspackel mot spånskiva, skulle man då klara sig utan att behöva bryta upp golvet, efter en vattenskada ?

Jag antar jag får tänka om... men brukar alltid undra vad som ligger bakom reglerna.

Mvh
// Arne S.
 
T
Stoppa pressarna, blir helt snurrig utav att läsa dina inlägg.:wow::x

Blanda in något gips på golvet och du ska ABSOLUT inte flytspackla på tätskiktet, tätskiktet har man på flytspacklet och spånskiva och gips tål verkligen inte vatten/fukt.

Du skriver ju att du har reglat upp och lagt spånskiva. Så långt är vi rätt, nu ska du lägga dit armeringsnät och sedan flyta minst 12 mm tjocklek på flytspacklet och du har redan gjort dig en tjänst och fått fall på spånskivan så du sparar in på flytspacklat. Sedan när du är nöjd med fallet så ska du tätskikta golv och väggar med ett dukbaserat tätskikt i zon 1.

Därefter kan du sätta igång och kakla..........
 
Blanda in något gips på golvet och du ska ABSOLUT inte flytspackla på tätskiktet, tätskiktet har man på flytspacklet och spånskiva och gips tål verkligen inte vatten/fukt.
Jag tror du läst fel. Detta var konstruktionen, sett från ytan och ned:

1 - Klinker
1 - Fuktspärr (vattentät duk) - penslad med utspädd fix för "grepp".
3 - 6 mm flytspackel ("fuktskadestabil" variant)
4 - gips
 
Du tar upp exemplet att vatten tränger ned och igenom hela konstruktionen, och menar då att det spelar ingen roll om det finns gips, allt måste ändå brytas upp. Ja i det fallet stämmer det.

Men tänk istället en minimal läcka, det tränger ned en cl, vatten någon gång varannan vecka. det vattnet kommer att fukta flytspacklet, och det mesta av det kommer att avgå som "naturlig" ånga nedåt i konstruktionen utan att ställa till skada, men lite av det kommer att fukskada ditt gips, som då har den otrevliga egenskapen att börja mögla redan vid extremt låg exponering för vatten, gipsskivan luckras upp, och du kommer att få skador med spruckna plattor och spackel, efter ett tag orsakar sprickorna ytterligare skador på tätskiktet, och så har du en stor skada.

Visserligen kan man tänka sig samma scenario när den mikroskopiska fukten når spånskivan utan gips mellan, men gips är (tydligen) väldigt mycket känsligare än spån.
 
Den förklaringen kan jag köpa. Får tänka om.

Nu har jag några skivor våtrumsgips över och funderar på att limma dem i spånet (skrivlimma sedan ta bort skruv). Skruvlimma med flexibel fästmassa.

Fallet har jag ju redan, så det borde gå.
 
Tycker du krånglar till det, kan du inte spackla fall så hyr in den tjänsten. Allt prat om gips kan du lägga bakom dig tycker jag.
 
Är klar med detta nu. Det enda jag behövde köpa var en hink Weber MultiMax 616 som kan användas för att limma cement/gips skivor mot spån. Kostnad 400 kr. Våtrumsskivorna hade jag ju över sen innan - ingen kostnad.

Att limma skivorna tog kanske två timmar. (Nästa helg drar jag ut skruvarna: + 15 minuter).

Bra fall i hela badet.

Slapp köpa 6 påsar flytspackel + armering och lägga tid på att blanda och kånka runt på flytet.

Så jag vart nöjd. Och nog ska våtrumsgipset klara av att vara i ett våtrum, om än på golvet.
 
Om du har väggips så är den för mjuk och inte att rekomendera att ha på golv.:confused:
 
enl. gällande regler får man inte tätskikta direkt på skivmaterial
 
Som ytterliggare tillägg till helt korrekta inlägg så skall monteringsanvisning följas enligt försäkringsvillkoren och de flesta skivor har endast anvisning för väggmontering
 
Enligt tillverkaren är denna våtrumsskiva hård nog för att montera som enkelgips på vägg med reglar CC 60 och sedan kakla på. Då är den nog ganska hård.

Jag inte behov av att styva upp golvet. Behöver bara dött underlag för klinker.
 
Förstår inte. Klart man har tätskikt på våtrumsskiva (visserligen med primer först).

Står i alla de instruktioner jag fått (bl.a Kiilto R system vars saker jag köpte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.