Noterade att Fiskarhedenvillan säljer stenhus. Är det någon som vet mer om deras stenhus? Gärna någon som byggt med dem. Det verkar som om de samarbetar med Ytong.

Vi har kollat på många andra stenhus-aktörer men vi är inte imponerade av ekonomin i dessa bolag. Fiskarhedenvillan verkar dock ha bra siffror. Någon som vet mer om deras ägarbild och ekonomiska styrka? Risk för konkurs?

Tar tacksamt emot tips på bra stenhusleverantörer.
 
Eftersom det är "lösvirke" så levererar Fiskarheden en hög stenar (iofs egentligen ytong levererar stenarna), en ritning och sitt varumärke typ, sen är det upp till hur bra deras underentreprenörer som driver byggena är.

Vad jag förstått så för trähus ska de visst ha en regel som säger att en underentreprenör får göra ett allvarligt fel en gång men andra gången åker de ut och får aldrig bygga för fiskarheden mer, vilket ger en viss trygghet när man kan välja en entreprenör som byggt tiotals hus åt dem och när de tar in nya entreprenörer som klarar stenhus blir man lite försökskanin när man är en av deras första stenhuskunder.

Det kan nog bli riktigt bra men lite riskabelt att vara en av de första.

Sen kan det vara en bra idé att kolla vad som egentligen ingår i priserna, när man lägger på allt som fattas blir de inte riktigt lika billiga som det först verkar.
 
Hur bra är ljuddämpningen i en yttervägg av ytong jämfört med normal vägg med samma U-värde?
 
Finns det något "jämförpris" mellan samma hus från fiskarhedenvillan byggt med sten resp trä?
Vad får man för u-värde? Sten är ju ganska dålig på att isolera...
 
@rickardg: då blir det väl "lös-sten" på? ;-)

Pratade med Fiskarvillan idag och tydligen är detta i en testfas. Åtminstone verkade inte säljaren jag pratade med veta så mycket. De har levererat några hus i södra Sverige men inte många. Ytterväggar är i sten. Innerväggar på våning 1 är sten men mellanbjälklag och innervägger på vån 2 är i trä. Halvt stenhus om du frågar mig....

Nåja. Är lite osäker då energivärdena verkar vara SÄMRE i stenhus än i trä. Vi trodde nog att de var bättre. Någon som vet?
 
När det gäller entreprenörer så har de mycket riktigt entreprenörer som de har samarbete med. Försökte få en lista på vilka som kan bli aktuella men det gick inte då de inte vet vem det blir förrän i ett senare skede. Skumt då man ju vill ta referenser. Har ni tips på bra entreprenörer får ni gärna PM:a.
 
Du kan ju välja olika typer av betongblock för att bygga stenhus, med olika u-värden. Det är som att lägga olika mycket isolering i trähusväggen. Det finns olika tjocka block och block med isolering i.
 
Tack Marlen, men hur vet man vilket block man skall använda? Vem gör energiberäkningen?
 
Horhus, när du pratade med FV fick du någon prisindikation tex per m2? Bygger dom från en egen skiss eller bara sina egna hus?
 
Nu vet jag inte vad Fiskarheden använder för typ av betongblock/väggar, men när vi gjorde en tillbyggnad lät vi en VVS-konsult göra energiberäkningen åt oss. Du måste ju uppfylla vissa krav för att få bygglov, sedan spelar du med väggarnas u-värde, isolering av taket, fönster, fönsterstorlekar, placering av fönster etc. Vi valde t ex inte bästa u-värde på blocken, men riktigt bra fönster. Det är helheten som räknas ...
 
@Våldta ;-) jag fick ingen prisindikation. Som jag förstod det så var deras ambition att bygga efter kundens önskemål på samma sätt som de gör med trähus.

@Marlen: de använder block från Ytong om jag inte fattade helt fel.

Nu verkar det dock som om de inte riktigt har sjösatt sina stenhus ännu och nu har vi sneglat på trä också.
 
Om Fiskarheden levererar enbart material, och bygger på distans via någon lokal firma, varför då inte bygga själv m h a en lokal byggfirma?
 
Någon nytt på den här fronten dvs någon som byggt stenhus med FH sedan 2012 som vill komma med input ang. pris, modell, nöjda mm.
Funderar på att bygga modell Citrinen i sten, har en offert på ingång med totalentreprenad.
Läste i en annan tråd, https://mobil.byggahus.se/forum/stenhus/252598-stenhus-fiskarhedenvillan.html , att FH för det särskilda huset tog 300 tkr mer i material + 300 tkr i arbetskostnad för att uppföra i sten.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Kan nämna att jag pratade med dem häromdagen och de bygger inte stenhus i Stockholm just nu då de inte har några underentreprenörer som kan leverera på den kvalitén som de förväntar sig.

Kan vara värt att ringa dem senare i år, men det var svaret jag fick nu i januari iaf.
 
Fontur skrev:
Någon nytt på den här fronten dvs någon som byggt stenhus med FH sedan 2012 som vill komma med input ang. pris, modell, nöjda mm.
Funderar på att bygga modell Citrinen i sten, har en offert på ingång med totalentreprenad.
Läste i en annan tråd, [länk] , att FH för det särskilda huset tog 300 tkr mer i material + 300 tkr i arbetskostnad för att uppföra i sten.
Vi har precis byggt klart ett hus i Ytong (Pärlan) från Fiskarhedsvillan och det blev inte så dyrt. Gick på 2,4 miljoner för hus och arbete. Vi jämförde aldrig mot trä då det inte var ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.