Hej!

Jag har två frågor då jag inte är kunnig inom el.

Jag fick ett paket ihopsatt för downlights till köket, men skulle vilja ha trådlös dimning från exempelvis nexa. Vad behöver jag då?

Paketet var då:
6 st Gavi Power LED 1W
1 st Dimbar LED Driver 350mA 15W + 1 st Sladdställ 2 x 0,75mm (Så jag kan plugga in det direkt i eluttaget)
1 st LED Fördelningsbox 6-vägs
6 st LED Förlängningskabel 1,5 m/5 m

Fråga två är då om detta är lagligt att sätta ihop själv?
 
Välkommen till forumet!

En amatörs svar är att du inte får koppla något i nyinstallation på primärsidan själv, dvs den delen som matas med 230V, förutsatt att det är fast installation. När du talar om sladdställ för att plugga in i eluttaget blir det ju lite annorlunda, självklart får man sätta en stickpropp i sina uttag.

Vad är det för drivare du har fått, de flesta jag sett behöver antingen en potentiometer typ 1-10V eller en 230V impulssignal för att dimras. Jag tror inte NEXA klarar detta, men jag kan inte hela deras sortiment så kanske kanske...
 
Den drivaren verkar ha impulsstyrning. Så då är motfrågan, har NEXA någon puck som kan lämna en impulssignal, dvs att det går ut 230V AC så länge knappen hålls intryckt, men stängs av när knappen släpps.
 
Något tips på hur jag löser det här annars på ett enklare sätt?
 
Tyvärr bara stickproppansluten och dessutom med dörrklocka inbyggd, men det är ju i princip en impulsutgång.

Om du känner dig tillräckligt hempul-händig så plocka isär den, klipp bort högtalaren och stoppa allt i nån lämplig kapsling (större kopplingsdosa kanske?).

http://www.kjell.com/sortiment/el/e...lvlarande/nexa-tradlos-dorrklocka-230v-p50100

P.S. jag har inte provat den själv, antar bara att lamputgången tänds så länge fjärrsignalen skickas. Det KAN också vara så att lamputgången blinkar eller nåt sånt, d.v.s. prova / läs på före köp!
 
De två första du länkar till sitter på klenspännignssidan där det verkar röra sig om lägre än 50V och lägre än 10A, så de Nexa-burkarna får du vad jag förstått koppla in själv.

Däremot är det behörighetskrävande att koppla in 230V-sidan på drivdonet som dessa kombineras med.

Den sista är helt klart behörighetskrävande och den ska kopplas före ett drivdon som i sig ska vara avsett att matas av dimmer.

Om du ger dig på att hempula något så skulle jag rösta på någon av de två första varianterna. Den behörighetskrävande biten är då att anslita 230V konstant påslagen ström till ett drivdon ("transformator") som vad jag förstått dessutom inte har någon anslutning för skyddsjord. Så länge du ansluter på rätt ställen av drivdonet och inte kopplar så dåligt att det är risk för glappande eller beröringsfara så bör kopplingen bli okej.


Edit: den första varianten som styr Jolly-drivdon är nog bäst i ditt fall, eftersom du då kan låta samma Nexa-burk styra en hel klase Jolly-drivdon och du då alltså kan styra i princip hela köket på samma dimmerkanal om du vill.
 
Att döma av beskrivningen i #1 så är det 350 mA konstansströmslampor, dvs strömmen ska vara 350 mA genom de seriekopplade LED-armaturerna och drivdonet reglerar spänningen över allihop för att uppnå denna ström.

Jag hittar ingen produkt i Nexas sortiment som antingen kan driva denna typ av LED-armaturer, eller kopplas in på sekundärsidan som en "tryckknapp".

Du behöver då byta drivdonet du länkar till.
En Jolly Maxi tillsammans med Nexas 1-10V-mottagare ser ut att fungera.

Om du monterar ett sladdställ med stickpropp till Jollyn så är det lagligt, men den viktigaste frågan är om du har kunskapen och handlaget för att göra det.
 
Bo.Siltberg skrev:
Att döma av beskrivningen i #1 så är det 350 mA konstansströmslampor, dvs strömmen ska vara 350 mA genom de seriekopplade LED-armaturerna och drivdonet reglerar spänningen över allihop för att uppnå denna ström.

Jag hittar ingen produkt i Nexas sortiment som antingen kan driva denna typ av LED-armaturer, eller kopplas in på sekundärsidan som en "tryckknapp".
Fungerar inte den sista Nexa-produkt som länkas i förr-förr-förra inlägget, d.v.s. den här?
http://www.nexa.se/CMR-100-Dimmer-mottagare.htm

Bo.Siltberg skrev:
Du behöver då byta drivdonet du länkar till.
En Jolly Maxi tillsammans med Nexas 1-10V-mottagare ser ut att fungera.

Om du monterar ett sladdställ med stickpropp till Jollyn så är det lagligt, men den viktigaste frågan är om du har kunskapen och handlaget för att göra det.
Fast då får inte ljuskällorna & co betraktas som fast installerade, väl?
 
Min elkunskap är tyvärr inge vidare så därför jag försökte få ihop ett färdigt paket som jag kunde sätta ihop och ansluta med en stickpropp. Dock så måste jag nog inse att detta kanske blev lite mer komplicerat än jag hade tänkt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.