Är på jakt efter nytt kök och vi vill gå på den såkallade Shakerstilen.
Alltså synliga stommar och utanpåliggande golvlister, många kallar det även platsbyggt. Något jag dock inte har lust att betala för.
Jag har hittat ett kök som heter Sentens Land vit Shaker:
http://www.electroluxhome.se/kok/kok_land.aspx
Dock hittar jag inget kök att jämföra med om vi inte snackar hos en finsnickare. Naturligtvis har Lidhults och Kvänum denna typ av kök men det är ett stort kök och jag är inte sugen att lägga 400 kkr.
 
Sentens (Marbodal) är inte speciellt billigt egentligen om du kikar på vad du får för pengarna. Det finns ett flertal kökstillverkare som bygger i den stil du efterfrågar i jämförbar -om inte bättre kvalitet - än Lidhult, Kvänum etc utan att ta betalt som producenterna med butiker ("studios") på fina gatan. Dessa tillverkare matchar mer än säkert E-lux Home prismässigt och du får ett betyldig roligare slutresultat utan att tömma hela plånboken.
 
  • Gilla
Ohman92
  • Laddar…
Nu väntar jag på offert från E-lux Home så jag har faktiskt ingen aning om vart jag landar i pris. Kanske ska lugna mig till dess?
 
Det är snyggt med shakerstil men det går att få till för ganska enkla medel - Men med viss kompromiss med alla kök.
Jag valde att köpa ett sentens och passade på att köpa till färdiga passbitar i samma kulör som mätte 60mm eller nått. Passade in dessa mellan alla stommar samt ovan och under för att få till liknande stuk - Socklarna ville jag ha in då man ändå vandrar runt i strl 44 men avslutade med en golvsockel i golvets kulör bara för att bryta av lite.
Inte 100% där men tekniken går ju att få till hos alla leverantörer.

Så vi kanske kan kalla det shaker kompromiss då man inte får in passbitar mellan lådor och luckor men väl mellan, ovan och under alla stommar.

IMG_0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vore väldigt kul om du återkom här när offerten dykt upp så man får se vad du får för pengarna (samt förstås hur många pengar det blir).
 
Ser riktigt bra ut. Med ditt koncept kan man "enkelt" få tex ett IKEA kök att blir "fuskshaker", inte sant? Stora skillnaden bli sockellisten samt att stommarna mellan lådorna saknas?
 
JonasSun skrev:
Sentens (Marbodal) är inte speciellt billigt egentligen om du kikar på vad du får för pengarna. Det finns ett flertal kökstillverkare som bygger i den stil du efterfrågar i jämförbar -om inte bättre kvalitet - än Lidhult, Kvänum etc utan att ta betalt som producenterna med butiker ("studios") på fina gatan. Dessa tillverkare matchar mer än säkert E-lux Home prismässigt och du får ett betyldig roligare slutresultat utan att tömma hela plånboken.
Förrensten, är det någon särskild kökstillverkar du tänker på?
Fick ytterst preliminära prisuppgifter idag efter att en säljare snabbt kikat på min dåliga ritning. Snickeri 60-75 kkr. Det gäller alltså Sentens men vet inte alls hur väl avvägd hennes prisuppgift är. Ska bli spännande när offerten kommer.
 
Vore kul att se din ritning. Jag har precis genomlidit ett stoooort och långt köksprojekt. Har varit runt till många av de olika firmorna innan jag valde väg. Blev till slut ett kök i samma design som Kvänums Broby (fast inte med Kvänum som leverantör vilket gav mig en helt annan prislapp).
 
A men va fan, Broby är ju facit. Så jäkla läckert kök. Bilder, ritning och framför allt kostnad samt leverantör hade gjort mig varm i hjärtat.
Så här ser min taffligt gjorda ritning ut. Ursäktar mig med att jag inte kommit längre.

Till vänster på ritningen är det tänkt att ha en fullhöjd frys samt en kyl plus högskåp. Innbyggt. På motstående sida vill vi ha vitrinskåp 33 djup på underskåp.
På den långa väggen funderar vi på att strunta i överskåp, köra frihängade fläkt samt ett högskåp med inbyggd diskmaskin samt ugn, vi får se.
Köksön ska endast va arbetsyta samt sittplats för frukost och socialt. En vinkyl ska dock leta sig in i ön är tanken. Alltså inget mat bord i köket. Bifogad även ritning på resten av våningen så du/ni kan bilda er en uppfattning.
 
Yes. That's "the shit"! Jag ska leta upp mina CAD-ritningar och skickar över ett PM till dig så får du se. Har tyvärr inga bilder tillgängliga. Bortom ritningar i verkligenheten ser det dock ut som http://www.kvanum.se/produkter/tradition/broby-dunvit-sparsoer/ i mångt och mycket. Blev ruskigt bra. Vi planerade och funderade nog i 4-5 månader innan det til slut satt som det skulle och vi vågade trycka på "startknappen" för tillverkning.
 
Vore riktigt tacksamt. Använde ni er av någon känd firma eller ett mindre snickeri? Eller både och kanske?
Hur har ni gjort med vitvaror. Vilka? Inbyggda?
 
Vi har byggt in allt som går att bygga in. Det enda som syns (förutom hällen förstås) är en dubbelugn från Ilve samt vinkylen.

Ugn: Ilve High Tech D900WMP
Häll: Smeg SI955D
Fläkt: Fjäråskupan Enigma
Kyl/Frys: Liebherr SBS6114
Vinkyl: Liebherr WTes 1753-23 001
Diskmaskin: Bosch SMV59T10SK

Vårt kök tillverkades av www.Nissebysnickeri.se i Stockholm. Det blev grymt snyggt och väldigt, väldigt prisvärt (Nu låter det som att jag gör reklam, men jag är bara en nöjd kund)!
 
JonasSun skrev:
Vi har byggt in allt som går att bygga in. Det enda som syns (förutom hällen förstås) är en dubbelugn från Ilve samt vinkylen.

Ugn: Ilve High Tech D900WMP
Häll: Smeg SI955D
Fläkt: Fjäråskupan Enigma
Kyl/Frys: Liebherr SBS6114
Vinkyl: Liebherr WTes 1753-23 001
Diskmaskin: Bosch SMV59T10SK

Vårt kök tillverkades av www.Nissebysnickeri.se i Stockholm. Det blev grymt snyggt och väldigt, väldigt prisvärt (Nu låter det som att jag gör reklam, men jag är bara en nöjd kund)!
Storlek och pris hade som sagt varit intressant så kanske man ska sluta drömma eller fortsätta?
 
Försökte få över ritningar til dig, men lyckades inte bifoga bilder. Ska se vad jag kan göra. Ska försöka få till mina pdf:er som bilder här. Lite svårt att uppskatta storlek, men jag tror nog att det är nästan 1,5-2 ggr så stort som ditt. Många bänkskåp, väggskåp, stor vitrin, soffa med skrivbordsdel etc, en massa lull-lull och detaljer som inbyggd skärbräda, motoriserade sockellådor und so weiter.... Kostade ca 250 k USD. MEN ni har betydligt mindre än vad vi byggde.
 
249-Model 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
249-Model 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
249-Model 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
249-Model 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.