Att ha ett skjul uppfört i material innehållande asbest kan ju knappast öka husets marknadsvärde när det är dax att sälja..

Sedan kan det ju gå åt pepparn oxo, typ:
Pappa! Jag tog upp fönster i skjulet med vinkelslipen. Det dammade JÄTTEMYCKET!


Släng skiten.
 
AskeHolst skrev:
Man byte väl ut asbesten mot andra fibertyper på 70-talet, men det heter fortfarande Eternit.
Att säga Eternit=asbest är väl lika oseriöst som säga Coca-Cola=kokain.
Citat från Wikipedia:
I Sverige och Norge är eternit synonymt med asbestcementplattor, men i Danmark och övriga Europa kallas även de nya asbestfria fibercementskivorna eternit, eftersom det är ett holländskt varumärke tillhörigt Etex Group (till 1995 Eternit Group) sedan 1905.
Jag bor i Sverige, därför är Eternit för mig alltid asbesthaltigt. Har svårt att tänka mig att någon skulle vilja använda varumärket till något annat, med tanke på det svarta ryktet.
 
Jag gillar idén att återanvända eterniten på det sätt du beskriver. Och att gra det på det vis du tänkt är inte farligare än att korsa en gata....
 
Efter att jag startat den här tråden så har jag fått ihop denna lista med argument mot eternitskjulet:
  • Oklart om det är lagligt, får se var KEMI säger (starkt argument)
  • Det kanske inte är gratis att slänga eternit i framtiden (svagt argument, borde som mest handla om några tusenlappar)
  • Det kan påverka marknadsvärdet på huset eftersom eternit har brister och många är rädda för eternit (starkt argument)
  • Viss bearbetning krävs troligen i form av borrhål + kapning av några skivor. (Svagt argument, inte farligt utomhus med skyddsutrustning)
  • Grannarna kan ogilla att man bygger med eternit (starkt argument)
  • Kommunen kan ogilla bygget och göra en strängare bedömning av bygglovsärenden och annat (svagt argument).
 
Oseriöst? Jag förmedlade bara vad den allmänna uppfattningen är :)

Att fabriken eternit fortfarande finns kvar och tillverkar fibercementplattor utan asbest idag är väl kanske inte så många som vet...
 
pelpet skrev:
Efter att jag startat den här tråden så har jag fått ihop denna lista med argument mot eternitskjulet:
  • Oklart om det är lagligt, får se var KEMI säger (starkt argument)
  • Det kanske inte är gratis att slänga eternit i framtiden (svagt argument, borde som mest handla om några tusenlappar)
  • Det kan påverka marknadsvärdet på huset eftersom eternit har brister och många är rädda för eternit (starkt argument)
  • Viss bearbetning krävs troligen i form av borrhål + kapning av några skivor. (Svagt argument, inte farligt utomhus med skyddsutrustning)
  • Grannarna kan ogilla att man bygger med eternit (starkt argument)
  • Kommunen kan ogilla bygget och göra en strängare bedömning av bygglovsärenden och annat (svagt argument).
Noterar att risken för att någon kan komma till skada i framtiden inte ens platsar som svagt argument på din lista.. :thumbdown:
 
Tycker inte man ska bygga något med eternit. Men så farligt som folk får det att låter i tråden är det inte det krävs ganska stora mängder damm för att ta man ska ta skada och det är ju bara damm som är farligt. Många av dom som fått skador montera detta i år och kapade det ibland inomhus utan något andnings skydd.
 
mycke_nu skrev:
Noterar att risken för att någon kan komma till skada i framtiden inte ens platsar som svagt argument på din lista.. :thumbdown:
Jag kanske har fel med jag har uppfattat att asbestdamm är hälsovådligt men inte akut toxiskt. Min gamla granne (som närmar sig 90 år nu) berättade att han jobbade med asbest och man hällde asbest i olika blandningar så att det yrde damm ibland och hans lungor är fortfarande funktionella. Det är inte särskilt farligt att utsättas för asbestdamm någon enstaka gång. Och sen förstår jag helt enkelt inte hur någon ska kunna komma till skada av ett eternitskjul. Om ungarna leker med vinkelslipen så är det inte eterniten jag oroar mig för.
 
Jag har själv stått i ett moln av eternitdamm när jag var tonåring och är inte speciellt bekymrad för egen del, MEN nu är det så att det är ett material som bör avvecklas snarast möjligt.

Att då lägga energi på hur man skall kunna kringgå existerande förbud och lämna problemet till framtida generationer måste jag säga är helt fel i min värld trots att jag verkligen inte är någon miljökramare.

Vad gäller nybyggnation med eternit så förbjuder forumets regler uppmaningar till olagligheter, något som vissa medlemmar borde beakta. :mad:
 
Förhoppningsvis har vi snart svar på om det är olagligt eller inte :).
 
Jag tycker, vilket jag skrivit tidigare, att motståndarna till återvinning i den här tråden gör det lätt för sig som kallar det för ett "nybygge". Pelpet skriver ju följande i det inledande inlägget:

"Eternitskjulet är tänkt att stå i några år tills vi känner att vi har tid och råd att bygga ett större och bättre skjul."

Som en person med små marginaler, är jag väldigt sympatiskt inställd till den typen av tänk. Att kalla det "uppmana till olaglighet" upplever jag som lite fånigt.
 
Som en person med små marginaler borde du ha mer sympati för de kostnader som andra kan drabbas av..
 
Nu har jag fått svar från en jurist på Kemikalieinspektionen.

Pelpet skrev:
Hej KEMI.
Jag har en fråga angående asbest.

Jag har hittat följande paragraf i er författningssamling.

47 § Det är förbjudet att släppa ut på marknaden och använda
följande asbestfibrer samt varor där dessa fibrer avsiktligt har
tillförts:
1. Krokidolit, CAS-nr 12001-28-4.
2. Amosit, CAS-nr 12172-73-5.
3. Antofyllit, CAS-nr 77536-67-5.
4. Aktinolit, CAS-nr 77536-66-4.
5. Tremolit, CAS-nr 77536-68-6.
6. Krysotil, CAS-nr 12001-29-5.

Första stycket gäller inte användning av varor som installerats
eller tagits i bruk före den 1 januari 2005 tills dessa slutförvaras
eller tas ur bruk.


Jag har ett hus med eternittak (ca 1 x 1 m skivor av sinuskorrugerad eternit). Taket och huset är från 1957. Jag undrar om det är lagligt att för mig som privatperson ändra användningen av eternitskivorna inom samma fastighet. Det som jag överväger är återanvända eternitskivorna till att bygga ett trädgårdskjul (friggebod) på samma fastighet.

Utifrån texten ovan så verkar det som lagligheten i det hela beror på tolkningen av vad "tas ur bruk" innebär.

Om det finns några relevanta rättsfall så hänvisa gärna till dessa.
Kemikalieinspektionen skrev:
Hej, de här bestämmelserna finns numera I EU:s kemikalieförordning Reach (förordning 1907/2006, bilaga XVII, punkten 6). Innehållet i bestämmelserna är i stort oförändrat.

Enligt min bedömning får man inte återanvända skivorna för att bygga ett uthus. Innebörden av regleringen är att eternit som finns uppsatt på en byggnad får sitta kvar trots förbudet. Om man tar ned skivorna så innebär det att de tas ur bruk (dvs. den ursprungliga användningen upphör). Om man bygger ett uthus av skivorna så är det en ny användning och det är alltså inte tillåtet.
De hänvisade inte till något rättsfall, så området verkar dock vara oprövat om någon skulle vilja utforska de juridiska gränsmarkerna. Inte jag dock.
 
Helt klart enligt min tidigare uppfattning. Man får inte återanvända eternit. Det blir inte mindre hälsovådligt av att man berbetar det själv som privatperson.
Det räcker att du borrar i det om du t ex vill montera något utanpå och det rasar borrdamm under som n ågon kan riskera andas in. Arbetsmiljöverket har instruktioner om hantering av eternitprodukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.