Hej. Har köpt ett nytt från en husleverantör (väntar med att berätta vilken).

Huset ligger längst in på återvändsgata, och har det klart högsta tomtpriset mätt i kr/m2.
I kommunens detaljplan (som givetvis husleverantören tagit del av), är det inritat en gångbana i direkt anslutning till tomten. Husleverantören har däremot valt att visa en detaljplan utan gångbana.
Kommunens detaljplan fick jag nys om av en slump för någon månad sen, husleverantörens fick jag för drygt tre år sen när jag bokade huset.

Nu är kommunen i full färd med att bygga denna gångbana.
Att husleverantören betett sig illa tror jag de flesta är överens om, men är det olagligt?
Kan det klassas som dolt fel, kanske rent av bedrägeri?
 
Kommunens detaljplan fick du för någon månad sen, husleverantörens fick du för drygt tre år sen när du bokade huset. Men vet du om den fanns i planen för drygt tre årsedan.
 
Redigerat:
Det finns ju faktiskt en möjlighet att husleverantören haft en tidigare version av detaljplanen och att gångbanan kommit till i en senare version av DP som också är den som vunnit laga kraft. Jag säger inte att det är så, bara att möjligheten finns :)

Om du köpt tomten av husleverantören och de med uppsåt visat dig fel detaljplan för höja värdet på tomten så är det sannolikt brottsligt, ja.
 
Men har huslev. verkligen visat detaljplanen? är det inte bara en tomtkarta som de har som försäljningsmaterial?

Om det framgick av kartan att den var kommunens detaljplan, och de då ändrat i den så är det troligen brottsligt. Fast det vete tusan vad det kan vara för brottsrubricering.

Dolt fel är det inte, för du borde kollat detaljplanen med kommunen. Det skall man alltid göra. Antag att gångbanan istället hade varit en ny motorväg, och kanske inte direkt utanför din tomt, men lagom långt borta för att inte synas på kartan.

Jag har lite svårt att se att tomten skulle bli så mycket sämre av att det går en gångbana utanför.
 
Jag antar att TS är bekymrad över insyn från förbipasserande, mopedkörande mm

Hur ser det ut på husleverantörens karta, ligger tomterna kloss i kloss där gångbanan skall gå, eller finns där en tom sträng?
 
O
Hur skulle man kunna ta sig till tomten om det inte fanns en väg dit?
En gångväg är väl inte så farligt!
Dolt fel kan det absolut inte vara...
Bedrägligt, japp... Förutsatt att det var detaljplanen du fick se!
 
Ts bör ju kolla dateringen på respektive detaljplan, är kommunens detaljplan daterad ungefär vid samma tid som husleverantören tycker jag det är bedrägligt.
Jag hade själv begärt kompensation i form av insynsskydd, antingen buskar eller plank kombinerat med buskar samt även begärt viss prisnedsättning.
Mycket beror ju på var gångbanan ligger förhållande till huset, får man gångbanan framför köket eller vardagsrummen är ju värre än om den passerar garage eller gaveln.
Har man lågt placerade fönster med god "insikt" är det kanske inte så roligt om dessa hamnar precis framför gångbanan.
 
Det det handlar om är väl om huslev. medvetet undanhållit eller förvanskat information. Har man inte det så är det bara att gilla läget. Vill man vara säker på vilka förhållanden som kommer att gälla så är det till kommunen man ska vända sig. Innan det är utrett är det nog dumt att begära kompensationer.
 
Det är som sagt väldigt intressant att veta om det på dokumenten från leverantören fanns en strimma mark där cykelbanan nu dras som inte tillhör någon tomt. Om tomterna ligger dikt an måste det väl betyda att banan byggs på antingen TS tomt eller på TS grannes tomt?
 
På beskrivningen (sist på en återvändsgata) tolkar jag att detta är den yttersta tomten i ett område, och att det troligen är oexploaterad mark utanför området där man nu bygger gångbanan.

Dvs oavsett vad som gick att utläsa av planerna så kan man förvänta sig att NÅGOT byggs på marken, någon gång.
 
Ja, yttersta tomten, och jag kunde räkna med att det skulle hända nånting förr eller senare. Men säljaren kände mycket väl till att det skulle byggas en gångbana, men valde att undanhålla detta för mig (tror dock jag får svårt att bevisa detta).

Hade säljaren bara informerat mig från början, så hade det kanske inte varit hela världen. Men nu färdigställde jag altanen och poolen förra sommaren, men blev plötslig tvungen att höja räcket på en sträcka av ungefär 8 meter, för att slippa ha folk som tittar in på pool, altan och rakt in i vardagsrummet. Detta hade både gott fortare och blivit bättre och billigare om jag haft förutsättningarna klara.
 
Du hade (med största sannorlikhet) förutsättningarna klara, bara kolla i detaljplanen! Ofattbart att man köper tomter/hus utan att göra det.
 
Nu kommer jag antagligen att låta väldigt hård och kantig och ber om ursäkt för detta i förväg.

Jag tycker bara att hela tråden verkar dum,
Du säger att det inte hade spelat någon roll om du hade fått veta om det i förväg. Om nu hustillverkaren viste om det eller ej spekulerar jag inte i.
Du har löst problemet genom att modifiera din altan (problemet finns inte längre om jag uppfattat allt rätt.)
Du säger desutom att du räknade med att i framtiden så skulle något hända.

Vad är problemet? finns inget så vitt jag förstår.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Du kan låta hur kantig du vill, det gör inget.
Kan inte se att jag skrivit att det inte spelat nån roll om jag vetat det i förväg, men kan omformulera mig ändå.

Hade jag vetat om att gångbanan skulle byggas (ja, det kunde och borde jag sett i kommunens detaljplan, och jag är en inkompetent idiot som inte kände till detta), så hade jag givetvis byggt altanen på ett annat sett redan från början, istället för att modifiera den i efterhand. Logiskt?

Jag har inte löst problemet, jag har bara gjort det mindre. Gångbanan finns lik förbannat där, även om insynen numera är ytterst begränsad.
Jag räknade med att något i framtiden KUNDE hända, men hoppades givetvis att det inte skulle göra det.

Oavsett så vet jag att säljaren kände till att gångbanan skulle byggas, finns liksom ingen chans att dom suttit i möten och upphandlingar med kommunen utan att se denna detalj. Har dessutom sett kommunens detaljplan på säljarens kontor när jag var där nyligen.
Jag anser att säljaren betett sig illa, och undrar helt enkelt om det är så att de även betett sig olagligt, därför postade jag i juridikforumet.

Om någon annan anser att det är bra, dåligt eller inte så farligt att han en gångbana bredvid tomten hjälper mig inte nämnvärt.
 
Ec1 skrev:
Du hade (med största sannorlikhet) förutsättningarna klara, bara kolla i detaljplanen! Ofattbart att man köper tomter/hus utan att göra det.
Tack för dina visdomsord!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.