Hej, har en NIBE Fighter 1215 med jordvärme. Under sommaren brukar jag ställa parallell:en och antal gradmin så VP aldrig värmer elementen (gradmin brukar stå på +100).
Har dock märkt att när VP börjar värma varmvatten (efter en dusch t ex) så börjar det alltid knaka i elementen, dvs dom blir lite varmare.

Är det inte lite konstigt att varmvatten laddning för att elementen börjar knaka?

Ser att VB-r går upp när den laddar varmatten men det kanske är normalt?
 
D
Växelventilen som börjar kärva. Prova att öppna nedre plåten på högersidan och ta av den grå motorn och motionera piggen under.
 
grw skrev:
Hej, har en NIBE Fighter 1215 med jordvärme. Under sommaren brukar jag ställa parallell:en och antal gradmin så VP aldrig värmer elementen (gradmin brukar stå på +100).
Har dock märkt att när VP börjar värma varmvatten (efter en dusch t ex) så börjar det alltid knaka i elementen, dvs dom blir lite varmare.

Är det inte lite konstigt att varmvatten laddning för att elementen börjar knaka?

Ser att VB-r går upp när den laddar varmatten men det kanske är normalt?
Hej! Men har du inte sommariställning på sommaren.Då ställs växelventilen stängd mot värme och öppen mot varmvattensberedaren sedan beror det på vilken temperatur du har ställt sommarinställningen på.Anledningen varför din integral hamnar på +100 är för att den bryter på hysteres och om du tittar på ditt "är"värde och jämför med "bör" värdet så ligger "är" värdet högre mot vad som hysteres värdet är inställt på.Mao om hysteres står exempel 9 och ditt "är" värde på framledningstemperaturen blir 10grader då går hysteres in och bryter så ingralvärdet blir=0.och integralen blir+100.Du kanske kan ställa ner kurvan ett snäpp.
 
Redigerat:
Den kan hämna på +100 utan att den bryter på hysteres om tex börvärde för framledningen är 18 grader men ärvärde ligger på 22 grader då hamnar den på +100 efter ett tag. Du borde nog fixa till en sommar inställning då stannar cp och körs endast vid vv produktion.
 
Min Nibe 1150 har VXV i värmeläge även med sommarinställning. Den slår om till VV vid varje laddning.

Tyvärr slår den sedan tillbaka till värmeläge innan cp stannat, så det körs alltid ut varmvatten till elementen under 20-30 sekunder efter varje VVB-laddning. Smäller och knäpper som bara den..
 
mycke_nu skrev:
Min Nibe 1150 har VXV i värmeläge även med sommarinställning. Den slår om till VV vid varje laddning.

Tyvärr slår den sedan tillbaka till värmeläge innan cp stannat, så det körs alltid ut varmvatten till elementen under 20-30 sekunder efter varje VVB-laddning. Smäller och knäpper som bara den..
Hej! Om du skulle ställa sommarinställningen på 15grader vad gör den då?Borde inte ställa sig i värmeläge utan bara köra varmvatten.
 
Jag har sommarinställningen på 12 grader, men det påverkar inget förutom att cp stannar.

Det som sedan händer när det blir varmt i huset är att shuntarna stängs, men det är inne-/utegivarnas förtjänst. VXV står fortfarande i radiatorläge, förutom när VVB laddas.
 
På 1245 står i alla fall vvx mot beredaren hela tiden när vp står i sommarläge men det är ju nyare styr på 1245 så dom har väl tänkt till. Verkar dumt att cp snurrar 20-30 sec mot radiator efter vv beredning det innebär ju inte bara att varmt vatten skickas ut på rad det innebär ju också att kallt vatten (ca 22 grader) skickas in i beredarens mantell och kyler vv som det nyss värmt.
 
D
smurfen72 skrev:
Verkar dumt att cp snurrar 20-30 sec mot radiator efter vv beredning det innebär ju inte bara att varmt vatten skickas ut på rad det innebär ju också att kallt vatten (ca 22 grader) skickas in i beredarens mantell och kyler vv som det nyss värmt.
Om cirkulationspumpen skickar varmt vatten till radiatorerna så skickas det väl inget kallvatten till beredarens mantel?
 
Blir det inte så under tiden vvx växlar om ? fast det kanske inte hinner kallna under den korta tiden 5-10 sekunder.
 
mycke_nu skrev:
Jag har sommarinställningen på 12 grader, men det påverkar inget förutom att cp stannar.

Det som sedan händer när det blir varmt i huset är att shuntarna stängs, men det är inne-/utegivarnas förtjänst. VXV står fortfarande i radiatorläge, förutom när VVB laddas.
Hej! Där ser man hm.Verkar inget roligt det där men om du skulle koppla ur inomhusgivaren skulle det bli samma resultat tror du.
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Jag har sommarinställningen på 12 grader, men det påverkar inget förutom att cp stannar.

Det som sedan händer när det blir varmt i huset är att shuntarna stängs, men det är inne-/utegivarnas förtjänst. VXV står fortfarande i radiatorläge, förutom när VVB laddas.
Vad har du shunten till är vp dockad mot annan värmekälla ?
 
Det är bara en shunt (inte två som jag fick för mej), den sitter på matningen till golvvärmeslingan.
 
Jag har en Nibepanna, hur får jag golvvärme i tvättstuga/ dusch under sommaren. Jag har trådlösa termostater.
 
Man brukar kunna ställa en min temp på framledningen men vad menar du med Nibe panna elpanna eller vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.