Ja ska dra golvärme i badrummet och den drar jag i väggen till termostaten men frågan är hur jag ska förbereda för inkommande el till termostaten? Kan tjorva till det lite och säga att det är utanpåliggande el. Är det smartast att borra hål i väggen mii emot uttaget och gå den vägen?
 
Ett ord till allt, nej.

//Patrik

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Det man gör är att man släpper ut två slangar från dosan till termostaten neråt och ut i golvet, en för slingan och en för givarkabeln. Sen drar du matning rätt in i dosan från ex. en kopplingsdosa, beroende på slingans storlek, annars ska man ha en separat matning. JFB måste du också ha! Men jag skulle inte rekomendera att du gör detta själv, utan det ska göras av en elektriker. Så för att citera Patrik_Hed, :thumbdown:
 
  • Gilla
Urban1 och 1 till
  • Laddar…
När det gäller golvvärme så är det ju så fruktansvärt frikostiga garantier man får om man låter en elektriker göra ALLT.
Anlitar man en byggfirma eller en kakelfirma så ska man vara väldigt noga att kontrollera att det är en elektriker som både förlägger och kopplar in golvvärmen. Det är tyvärr fruktansvärt vanligt att plattsättare lägger golvvärme och låter elektriker koppla in den och då gäller inga garantier fast än man trott att man gjort allt rätt när man anlitat en firma.
Detta lurendrejeri blir jag ursinnig på!

Utdrag från T2:s hemsidan:

Enkel 12-årig totalgaranti på all golvvärme
Med våra kvalitetsprodukter installerade och kontrollerade av en behörig elektriker, kan
du känna dig trygg i 12 år - tack vare vår unika totalgaranti. Dessutom ingår självklart
kompetent och personlig support vad gäller teknik och service.
Om installationen utförs av enT2Certified Pro installatör får du 20 års garanti!

Vad menas med totalgaranti?
Totalgaranti innebär att vi garanterar ett varmt golv. Om det mot förmodan skulle uppstå ett fel
och vi inte kan reparera det kommer vi inte bara att ge dig en ny produkt och
stå för installationskostnaden. Vi kommer dessutom att se till att golvbeläggningen
repareras eller byts ut mot motsvarande standard.

Kör man på T2 har man dessutom 12 års garanti på termostaten. DET ÄR SKITBRA! Det är inte alls ovanligt att termostater går sönder och då är det en 800 kr som ska ut + arbete.
Devi har bara 2 års garanti (dom har släppt en ny termostat precis och den är det 5 år på).

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
patrikjepp och 3 till
  • Laddar…
Ja ska dra slingan själv upp till ett doshål i väggen (det är absolut inga problem) sen ska ja ha en elektriker till att koppla ihop allt i termostaten. Men det jag undrade är hur jag kan förbereda det på bästa sätt åt elektrikern när han ska komma och koppla in det med vanliga strömmen (finns ingen ström dit idag). Jag har dragit golvvärme slingor många gånger men aldrig åt mig själv så därför har jag aldrig brytt mig om hur elektrikern gör sen. Ja har dragit slingan, mätt den, spacklat in den, mätt den igen, gjort klart badrummet och tagit mitt pick o pack och dragit. Nu är det son sagt annorlunda då man vill att en utanpåliggande dragning ska vara snyggt gjord. En sak till, ja bryr mig inte om garranti, huvudsaken är att man inte får ström i sig när man står i dushen :)
 
Termostaten jag har heter t2 floortemp plus
 
Har du pratat med en elektriker så att du vet att han är okej med att endast göra inkopplingen av termostat?

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Har du pratat med en elektriker så att du vet att han är okej med att endast göra inkopplingen av termostat?

//Patrik
Han ska koppla in ström till den och även dra elen fram till den, eller vart det nu ska kopplas ihop. Ja har kompisar som är elektriker så det är inga problem. Det är som du säger givetvis bäst om en elektriker gör allt men denna harmlösa del om man nu får kalla det så känner jag mig ändå säker på.
 
Okej.

Ja alltså om du vet hur man ska göra och dessutom mätt upp den vid rätt tillfällen så är det väl ingen fara med just det.
Det jag främst tänker på är att för de småkronorna som du tjänar på att lägga slingan själv förlorar du 12 alt. 20 års garanti på kabeln med dessutom återställande av badrum. Men anser du att det är skitsamma med det så är det väl inte så mycket att bråka om.

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Tillbaks till huvudfrågan då :)
Så jag behöver bara dra upp kablarna som de ska till "hålet" för termostaten så fixar elektrikern resten utan att total demolera väggen (fram eller baksidan) där termostaten ska sitta?
 
Ja, som sagt två slangar. En slang som slutar vid golvet där kallkabeln går upp till termostaten. En slang som slutar ca. 50 cm ut i golvet mellan två slingor och med en tejpad ände. Där dras golvgivaren upp till termostaten.
Är det utanpåliggande så är det ju snyggast att dra det på utsidan av badrummet och borra in i dosan.
Varför var det tvunget att bli utanpåliggande då? Det var inga öppna väggar alt. gick att fräsa ett spår för matning?

//Patrik
 
Om du envisas med att förlägga slinga själv så se verkligen till att kontrollmäta slingan mer rätt sorts instrument vid rätt tillfällen! Strömförande golv är dåligt.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Och nog är det lite konstigt att du har lagt så mycket golvvärme och inte vet hur man ska göra, det betyder väl att du inte har riktigt vetat vad du sysslat med.??
 
Men herregud läs det jag skriver. Det är inga problen att dra slingan, det är inte ens det jag frågar om.
 
Är det utanpåliggande så är det ju snyggast att dra det på utsidan av badrummet och borra in i dosan.
Varför var det tvunget att bli utanpåliggande då? Det var inga öppna väggar alt. gick att fräsa ett spår för matning?

//Patrik[/QUOTE]

Det är en stuga där all el är utanpåliggande så det får duga med det. Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.