Har funderat ett tag på om vi ska ha luft/vatten pump eller Bergvärme.

Det blir bergvärme känns det som pga.

1. Slipper störande utomhusdel
2. Bra med värme inne även om det är svinkallt ute.
3. Varmvatnet tar inte slut om man badar mycket.
4. Större del ROT vid installation.

Hur stor del kan man dra ROT på?
Ett kitt går ju på ca:150 000 kr.

Mvh
 
Vi har offert på 180.000kr totalt, 30.000kr försvinner som ROT så vi betalar 150.000kr.

Mvh,
Anders
 
Jag har för mig att shablonregeln som den branschen har med skatteverket är att en tredjedel av totalkostnaden skall anses vara arbete. Vilket verkar stämma med det Anders skriver i inlägget ovanför (ROT är hälften av 60 000 som är en tredjedel av 180 000).

När vi tog in offerter så var en firma påtagligt dyrare på totalkostnaden, men angav ett mycket högre ROT avdrag så att de såg billigast ut (liten skillnad på slutkostanden, men 20 000 högre före ROT). När jag frågade hur de kunde ha högre ROT avdrag än de andra så säger säljaren "man kan välja att avstå från shablonregeln". Jag påpekade att om det blev skatterevision så blir det ju jag som kund som blir skyldig mer skatt, så tyckte han bara att så funkar det ju inte i praktiken. Han menade att OM det blev kontroll så skulle han avstå från att kräva mig på det som skatteverket krävde tillbaka.

Jag anlitade inte den firman och var starkt frestad att tipsa skatteverket.
 
Tack för svaren, då vet jag vad jag har att vänta mig :)

Har för mig att jag fått en siffra på 150k för BV och då antar jag att handlaren inte redan räknat av roten för mig, han vet ju inte om jag har rot kvar..

125k skulle BV kosta mig i så fall, mot 100k för LV.

Inget svårt val, BERGVÄRME blir det!

Mvh
 
Räkna dock med att det kommer bli dyrare än offerten, framförallt avståndet till berg kan variera mycket. Jag hade 23 meter ner till berg, trodde aldrig det var så mycket, grannarna hade 19 och i offerten ingår endast 7m foderrör.
Så jag åkte på 11.000 mer på foderrören, samt att jag fick byta en ventil och termostat.Jag hamnade på lite drygt 15,.000 mer än offerten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.