Har testmålat med Blankett V40 (vattenburen snickerifärg) på en kökslucka av folie med hjälp av häftgrund + elastisk fog i skarvar. Färgen fäster tillräckligt bra och skarvarna går det ju inte säga något om för tillfället, mer än att fogen inte försämrar något rent estetiskt. För att göra ytan lite mer stryktålig funderar jag på att lägga på nån klarlack av nåt slag. Skulle detta kunna fungera? Isf, förslag på en lack som är lämplig? Nåt annat tips? Allt är välkommet! /Hsv
 
Mattslipa ytan med fint lackslippapper och lacka sedan med en högblank polyuretanbaserad lack (typ båtlack eller golvlack) för bästa slitstyrka. Bäst skydd når du genom att använda en två-komponentprodukt men dessa är lite jobbigare att använda.
Eftersom du bara testmålat kan du istället gå över till en polyuretanbaserad lackfärg för samma skydd utan att behöva lacka ytan efter.
 
  • Gilla
Arturd
  • Laddar…
Kan man lägga 2-komponent över vattenbaserad utan att den krackelerar?

/Kent
 
alltså du har ju målat det redan med en färg med lack i... ska du ha det å hålla bättre sku nog jag måla den ett varv till isåfall... målade "folieluckor" brukar ju vara ganska känsliga för skrapmärken mm
 
Jag vet inte var myten om att det inte går att måla över vissa färger med andra färger men det stämmer inte. Så länge underliggande färglager är genomhärdat (minst 1 veckas torktid) och kritar ej samt målartvättad och mattslipad så man kan måla över med alkyd-, linolje-, akrylat-, polyuretan- eller epoxifärg oavsett om de är vatten- eller oljeburna, en eller tvåkomponents. En färg fäster som ett lim på underliggande yta och kräver endast underlag som har en matt ren yta som är fri från damm och fett.

Jag kan tänka mig att myten har uppstått genom att använda det felaktiga ordet vattenbaserad i färgsammanhang. Varken akrylat eller alkyd görs av vatten utan är oljebaserade produkter oavsett om färgen är spädd med vatten eller lacknafta. Därför bör man istället använda termerna vattenburen och oljeburen. De flesta två-komponentsfärger idag är dessutom vattenburna.
 
Redigerat:
Jag hade tänkt att pensla luckorna. Om jag skulle gå över till en polyuretanbaserad lackfärg helt och hållet tolkar jag det som att du inte rekommenderar 2-komponent då den är svårare att jobba med? Om jag skulle testa och lacka blankett v40n istället finns det en vattenburen möbellack på Polyuretandispersion/Akrylsampolymer och en oljeburen båtlack på Uretanalkyd hos min lokala handel. Kan någon av dessa vara något?
 
Precis, 2-komponent är jobbigare enbart beroende på att man noggrant måste blanda den mängden man tänkt inför varje målning. Blandad färg härdar genom kemisk reaktion så man kan inte lagra den. Rent appliceringsmässigt är den precis som en vanlig färg.

Visst båda de färgerna fungerar utmärkt. Den oljeburna bör vara lite enklare att jobba med pga av att den flyter ut bättre men då åker du på att tvätta penslarna med lacknafta.
 
Då är jag med på noterna! Tackar för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.