Vi har nu börjat planeringen inför renoveringen av vårt badrum. Det är ett gammalt badrum som är i stort behov av renovering, och ett tätskikt värt namnet.
Vi ska lägga värmegolv och sedan helkakla. I dagsläget har vi vattenburen värme i element via bergvärme och vi har nu börjat fundera på om golvvärmen ska vara eldriven eller vattenburen. Badrummet är litet, max 4kvm. Har för mig att jag har hört att eluppvärmd golvvärme är att föredra om det är på mindre ytor. Eller är det bättre att koppla på värmegolvet på de vattenledningar som idag går till elementet i badrummet?
Har även för mig att jag hör att golvvärme bör ha en viss temperatur hela dygnet, hela året av någon anledning. Kan ju kansle bli svårt om man kopplar på det på elementledningarna för de är ju inte varma på sommaren.

Ja som ni hör så kan jag inte så mycket om golvvärme så alla tips och idéer är välkomna.

Tack på förhand.
 
Cissi-84 skrev:
Har även för mig att jag hör att golvvärme bör ha en viss temperatur hela dygnet, hela året av någon anledning.
Det är nog bara av komfortskäl. Meningarna går minst sagt i sär. Vissa tycker ett ouppvärmt klinkergolv är outhärdligt kallt på sommaren medan andra glatt stänger av det utan att frysa om fötterna.

Men visst, ett ouppvärmt klinkergolv kan kännas rätt kallt. Om det är för kallt är nog upp till var och en.
 
Har du vattenburen bergvärme känns det som ett steg "bakåt" att sätta elvärme i golvet även om det kanske är smidigare att installera.

Även om det är en liten yta så blir elen dyrare och dyrare så bygger man om så är det är klokt att för framtiden välja de alternativ som i längden gör att elförbrukningen minskar.

Sent from my GT-S5570 using Byggahus
 
Vi har bergvärme och golvvärme på toan och i tvättstugan, och vi har elgolvvärme i entrén. Tvättstugan kan jag nog tycka att vattenburne golvvärme är ok, men på toan hade jag inte valt det (toan var ny gjord när vi köpte kåken). Anledningen till att vi la elgolvvärme i entrén (som vi har byggt till 7m2) är att även sent på våren och tidigt på hösten vill vi ha golvet varmt, eller ljummet då ungarna kommer in med blöta skor. Nu torkar det blixt snabbt, utan golvvärmen tar det en bra stund innan det är tort. Av den anledningen så hade jag valt el, att det torkar fort hela året.

Man kan ju lägga de ställen man vill ha varmt hela året på en egen shuntgrupp och köra med bergvärmepumpen, men det är svårt att räkna hem det.

Att det skulle vara ett steg bakåt på en så pass liten yta kan jag nog inte hålla med om.
 
På en sådan liten yta är det nog svårt att räkna hem vattenburet. Det lär inte dra många kwh/år.
Finns det golvvärme sedan tidigare i någon annan del av huset som det går att koppla på så kan det förändra kalkylen men det är helt klart ändå mer jobb med vattenburet.

Ett alternativ som man gör ibland på små ytor är att man gjuter ner prisolrör istället och använder en vanlig termostat så slipper man en extra shuntgrupp.

Sen är det ju som sagt det här med hur man upplever komforten på sommaren.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.